• 2
  • 3
2013-06-04, 19:18
Medlem
stefan555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Ska vi jämföra äpplen med äpplen eller äpplen med päron?
Du betalar 0kr hos handelsbanken för du behöver aldrig göra offlineköp eller ta ut mer än 16ggr per år. Men om du behöver göra det eller vill ha bättre ränta så går du till en annan bank. Korrekt uppfattat av mig?

Helt riktigt, man använder en annan bank.

Citat:
Medan om du är kund i Swedbank betalar du alltid minst 425kr per år enligt ditt sätt att se på saken, för om man är kund i Swedbank kan man inte nyttja andra banker enligt dig?

Visst man kan komplettera Swedbank med vilka banker man vill, Men faktum kvarstår, du nämnde 175 kronor for internetbanken hos Swedbank + 250 för kort = 425 kr. Det är summan av de belopp du nämnde.

Citat:
Om du då har alla räkningar på autogiro och har ett gratis kreditkort från statoil, där den räkningen naturligtvis betalas med autogiro från ditt swedbankkonto, och har buffertsparandet hos hoist till 2.55% = 0kr per år.

0 kronor + de 425 kronorna som du själv nämnde i ditt förra inlägg. Det är inte alla som kan få gratis Internetbank och gratis Kort hos Swedbank.

Visst jag har Hoist jag också.

Citat:
Min poäng mot slutet i förra inlägget, som kanske var alldeles för sarkastiskt för att tolkas som en smula seriöst, är att varför begränsa sig till antingen eller när man kan ha flera banker?

Självklart flera banker, har aldrig sagt något annat. Jag använder själv flera banker, just för att inte åka på en massa avgifter
Citera
2013-06-04, 20:14
Medlem
Du läser inte vad jag skriver, låt mig förtydliga.

Internetbanken = 0kr per år, internetbetalning = 175kr/år.
Det vill säga, vem som helst kan ha internetbanken gratis, men då går det ej att betala räkningar.

I mitt exempel där jag jämförde såsom du gör, äpplen med päron. Så betalar du 0kr i avgifter till Swedbank. Dvs du har inget kort hos Swedbank och betalar dina räkningar med autogiro.

Ska du jämföra de båda bankerna måste du jämföra med likvärdiga tjänster. Du kan ju inte jämföra ett frikort med ett VISA-kort.

Swedbank är alltså 175kr/år dyrare än vad Handelsbanken är. Och det består i avgiften för att kunna betala räkningar på Internet. Jag återgår till mitt resonemang att om man tycker 175kr/år är en massa avgifter, ja, då har Swedbank en massa avgifter. I min värld är det en struntsumma och folk i allmänhet tänker konstigt.

Jag blir lika förvånad varje gång någon kan gnälla i 10 minuter över att 175kr per år är en massa pengar och avgifter och bankerna bara tjänar massa pengar och bonusar och hit och dit och allt annat gnäll man får höra, men numera är mer eller mindre immun mot.

Sen när man prutar från 2.94% till 2.84% på det där bolånet de vill höja med 150 000kr blir de supernöjda.

Vi är ense om slutklämmen i alla fall, var otrogen
Jag är själv otrogen, och är ändå anställd med de förmåner det innebär. Inte tillräckligt med förmåner med andra ord.
Citera
2013-06-04, 23:28
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
är det inte lättare att strunta i handelsbanken helt och föra
över pengarna direkt till de bankerna?

Jag tycker det är ett bra första steg med autogirobetalningarna där och en fullfjädrad kostnadsfri internetbank. Har även ett frikort hos dem så jag har kvar några tusen på lönekontot, det är alltid bra att ha med sig ett extra betalkort om det skulle vara något strul. Mitt huvudkort är GE Money Banks kostnadsfria MasterCard debitkort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in