2013-06-03, 19:02
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ska man se något positivt med sammanställningen av de senaste åtta mätningarna så är det att både C och KD är under 4%

Där håller jag med dig men tycker lite synd om C som hamnat i händerna på Stureplansmaffian. Skall bli intressant att se SCBs siffror imorgon. Ett önsketänkande men dock ej så orealistiskt är att de skenheliga inom KD får max 3%.
Oavsett att vissa har kritik mot SCB så är det trots allt den mätning som är mest seriös.
2013-06-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Där håller jag med dig men tycker lite synd om C som hamnat i händerna på Stureplansmaffian. Skall bli intressant att se SCBs siffror imorgon. Ett önsketänkande men dock ej så orealistiskt är att de skenheliga inom KD får max 3%.
Oavsett att vissa har kritik mot SCB så är det trots allt den mätning som är mest seriös.
De ställer samma märkliga och irrelevanta fråga som SIFO. Bara för att nått är statligt är det inte automatiskt bra (fråga en östtysk).
2013-06-04, 09:40
Moderator
v50s avatar
SCB:s majmätning, förra mätningen från SCB genomfördes i november 2012

S 35,6% (+0,8)
V 6,4% (+0,6)
MP 8,5% (-0,1)

SD 7,7% (-0,2)

M 26,9% (-1,2)
FP 6,0% (0,5)
C 4,2% (-0,2)
KD 3,6% (-0,2)

Övrig partier 1,1% (-0,1)

S+V+Mp 50,5 (+1,3)

M+FP+C+KD 40,7% (-1,1) exkluderar man KD får alliansen 37,1%

Frågan man ställde var: Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval någon av de närmaste dagarna?

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____358288.aspx

Vill man läsa hela partisympatiundersökningen så finns den på nedanstående länk

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0201_2013M05_BR_ME60BR1301.pdf
Senast redigerad av v50 2013-06-04 kl. 10:36.
2013-06-04, 09:53
Moderator
v50s avatar
Det som förvånar mig är att C faktiskt håller sig över 4% i SCB:s mätning med tanke på alla turer med centerns kongress om fri invandring m.m som har skett sedan förra mätningen från SCB.

Sedan börjar skillnaden mellan blocken bli hyfsat hög, nästan 10%.
2013-06-04, 10:37
Medlem
Copterss avatar
Jag som blankröstare är intresserad av hur många som inte skulle rösta alls eller skulle rösta blankt som svarat, för jag hittar inget om det i den senaste PSU från SCB. Intressant dock att det är hela 43,7% som man inte har fått något svar från. Hela 17,4% ville inte delta.
2013-06-04, 10:42
Bannlyst
Citat:
Det som förvånar mig är att C faktiskt håller sig över 4% i SCB:s mätning med tanke på alla turer med centerns kongress om fri invandring m.m som har skett sedan förra mätningen från SCB.

Sedan börjar skillnaden mellan blocken bli hyfsat hög, nästan 10%.
Högerblocket har 37,1% eftersom KD inte kommer in i riksdagen om det vore val idag.

Därför så är skillnaden 13,4.

Men det finns egentligen inget vänsterblock, så det går faktiskt inte att visa dem som block.

Opinionsinstitut ska inte bestämma vilka som eventuellt ska bilda regering.

Folkpartiet flörtar med sossarna, miljöpartiet med moderaterna.
2013-06-04, 10:54
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Högerblocket har 37,1% eftersom KD inte kommer in i riksdagen om det vore val idag.

Därför så är skillnaden 13,4.

Men det finns egentligen inget vänsterblock, så det går faktiskt inte att visa dem som block.

Opinionsinstitut ska inte bestämma vilka som eventuellt ska bilda regering.

Folkpartiet flörtar med sossarna, miljöpartiet med moderaterna.

Även om MP har haft uppgörelser med alliansen i arbetskraftsinvandring samt migrationspolitiken så har man gått ut och sagt nu senaste tiden att de inte har för avsikt att bilda regering med alliansen utan med socialdemokraterna, så har jag uppfattat det i alla fall.

FP har som du säger sista tiden börjat flörta med S förmodligen för att de börjar inse att risken är stor att alliansen ej kan fortsätta regera efter nästa val, tror inte S nappar på den inviten och att alliansen skulle börja regera med SD känns inte aktuellt i dagsläget.
2013-06-04, 11:10
Bannlyst
Citat:
Även om MP har haft uppgörelser med alliansen i arbetskraftsinvandring samt migrationspolitiken så har man gått ut och sagt nu senaste tiden att de inte har för avsikt att bilda regering med alliansen utan med socialdemokraterna, så har jag uppfattat det i alla fall.

FP har som du säger sista tiden börjat flörta med S förmodligen för att de börjar inse att risken är stor att alliansen ej kan fortsätta regera efter nästa val, tror inte S nappar på den inviten och att alliansen skulle börja regera med SD känns inte aktuellt i dagsläget.
Vad jag menar är att vi inte har den blockkonstruktion som institutionerna försöker ge sken av.
De ska inte skapa en alternativ verklighet och presentera den som sanning.
2013-06-04, 11:21
Medlem
Powergirls avatar
Sammantaget har inte mycket hänt sedan förra mätningen men snart börjar jag tro på att regeringen Reinfeldt är ett minne blott vilket skulle glädja mig oerhört.
2013-06-04, 11:21
Moderator
v50s avatar
Citat:
Vad jag menar är att vi inte har den blockkonstruktion som institutionerna försöker ge sken av.

De kör på som vanligt då S+V+MP tidigare har samarbetat och av allt att döma kommer fortsätta med det även om alliansen gärna vill påskina att det inte finns ett dugligt regeringsalternativ, allt för att rikta fokus åt ett annat håll och mörka att deras allians är på väg att krackelera allt mer samt att C + KD är på väg ut ur riksdagen.
2013-06-04, 11:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sammantaget har inte mycket hänt sedan förra mätningen men snart börjar jag tro på att regeringen Reinfeldt är ett minne blott vilket skulle glädja mig oerhört.

Ja många skulle inte sörja om alliansen byts ut till nästa val, i regel brukar det vara så att folk tröttnar på förd politik efter 2-3 mandatperioder och det är vad som är på väg att ske även här.
2013-06-04, 11:30
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Vi kan nog komma att se en del kohandel mellan "gränserna". Inte omöjligt att Socialdemokraterna gör upp med några av de som idag kallas för "allianspartierna" för att slippa beroende av Vänsterpartiet. Så oroa dig inte över blocken du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in