2013-06-04, 11:02
Medlem
Hur kan en undersökning som har c:a 45% bortfall kallas seriös? Sid. 77 pdf.
2013-06-04, 11:02
Medlem
7,7%
SD;are tjafsar för mycket och alla undersökningar är pk om SD får inte 10+, get over,
2013-06-04, 11:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Jag funderar också på det. Finns det inte någon i tråden som har sysslat med statistika metoder inom någon hedelig vetenskap? Jag tvivlar starkt på att man hade fått godkänt en avhandling eller liknande där faktaunderlaget byggde på statistik med 45% bortfall.
2013-06-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är det inte tvärtom rimligt att många av de nya väljarna är mindre "hardcore" än de gamla och ännu ängsligare? Så att den omvända Bradley-effekten åtminstone förblir oförändrad?

Det är en viktig observation som nog gäller generellt
när man nyss bytt från en socialt accepterad åsikt till en hatad.
SD har ovedersägligt ökat med 50 - 100% på bara ett år.
Dessa nya är nog klart mer obenägna att svara och svara ärligt.
2013-06-04, 11:11
Moderator
v50s avatar
Citat:

Det är ändå ganska många som gjort undersökningen, av de ca 9000 st som man skulle intervjua var det ungefär 5500 st som genomförde undersökningen, det vanliga är att man har ett underlag på 1000-2000 st och av dessa är det ett antal som inte medverkar.
2013-06-04, 11:15
Medlem
Juleskums avatar
Enligt SCB så har SD sedan valet 2010 plockat väljare främst från (M) men även från (S). De tappar flest väljare till "Övriga partier"

För övrigt komiskt att det finns flöden från MP och C till SD. Hur resonerar dessa personer?
2013-06-04, 11:16
Medlem
Powergirls avatar
SDs siffror är vad jag förväntat mig. Däremot hade jag önskat mig en rejäl nedgång men önsketänkande är en sak och opinionsmätningar mäter inte önskningar.
Något en del av SDs anhängare inte har fattat än men i huvudsak tycker jag, att diskussionen i tråden efter SCBs mätning ,har varit nyanserad på ett sätt som jag faktiskt är förundrad över.
2013-06-04, 11:19
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPU55
7,7%
SD;are tjafsar för mycket och alla undersökningar är pk om SD får inte 10+, get over,

SCB är kända för att ligga lågt på SD, som ett par andra institut. Valåret gav man SD 3,9% och SD fick 5,7% i valet.

7,7% är säkerligen runt 10% i verkligheten med samma underskattning.

Så det är en bra siffra och det ska man vara mycket nöjd med. SD har ökat väldigt mycket senaste året så det är klart det är positivt och bra.

SD har aldrig fått mer än 7,9% av SCB för din vetskap.
2013-06-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juleskum
Enligt SCB så har SD sedan valet 2010 plockat väljare främst från (M) men även från (S). De tappar flest väljare till "Övriga partier"

För övrigt komiskt att det finns flöden från MP och C till SD. Hur resonerar dessa personer?

Vilket kan stämma då c:a tio personer härifrån gått till SvP. Vad de borde tänka på är att c:a 2000 röster gör inget för saken.
2013-06-04, 11:20
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juleskum

Såna som inte är positiva till massinvandring som lämnar massinvandringspartierna. Och att C har svikit landsbygden, där SD satsar och tar över.
2013-06-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är ändå ganska många som gjort undersökningen, av de ca 9000 st som man skulle intervjua var det ungefär 5500 st som genomförde undersökningen, det vanliga är att man har ett underlag på 1000-2000 st och av dessa är det ett antal som inte medverkar.

Skulle helst vilja se en med kunskaper i statistik uttala sig då bortfallet kan vara styrt, vem vet. I Norra delen av landet tillämpas tjugo signaler innan personen anses vara oanträffbar. I Skåne en signal o.s.v.
2013-06-04, 11:25
Moderator
v50s avatar
Citat:
Skulle helst vilja se en med kunskaper i statistik uttala sig då bortfallet kan vara styrt, vem vet. I Norra delen av landet tillämpas tjugo signaler innan personen anses vara oanträffbar. I Skåne en signal o.s.v.

Du kan alltid ringa / mejla SCB och de som gjort undersökningen och fråga om detta, hade faktiskt varit intressant och veta hur många kontaktförsöka man gör innan man avför en person som ej anträffbar m.m

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in