Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Jag funderar också på det. Finns det inte någon i tråden som har sysslat med statistika metoder inom någon hedelig vetenskap? Jag tvivlar starkt på att man hade fått godkänt en avhandling eller liknande där faktaunderlaget byggde på statistik med 45% bortfall.
Där är ett klart problem. 45 % bortfall är ju mycket, ingen kan förneka det. Om dessa 45 % har samma partisympatier som de 55 % som svarat, då är det inget problem. Men förmodligen, eller ganska säkert, är det inte så.
Enda sättet att försöka ta reda på det är att göra en mindre undersökning av bortfallet, vilket inte är det lättaste, eftersom 17 % av dessa vägrar svara och en ännu större andel inte går att få tag på...Återstår skattningar och antaganden baserat på tidigare erfarenheter.
Om man skulle få godkänt eller inte i en annan vetenskap kan jag inte svara på, det beror nog på. Inom samhällsvetenskap har man ju inte den fördelen att kunna "testa i ett provrör" som man ofta har i naturvetenskap. Det är den krassa verkligheten.
Men SCB har nog gjort vad de kunnat i sina försök att nå folk. Men frågan de borde ställa sig är om inte telefonintervjuernas tid snart är över. Precis som vad som har hänt med brevenkäterna, där svarsfrekvensen numera är löjligt låg. Det som gäller nu och framöver ett tag är nog webbaserade undersökningar, med alla dess fel och brister...