2013-06-03, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Att någon påstår att en brun päls blir till vitt är ett extraordinärt påstående. Finns det belägg att brun päls kan bli till vitt? Vill gärna ta del av om det skulle finnas.

Hej hopp

Din tur...

Förresten blir det komiskt när en religiös börjar kräva bevis.

*edit*
Ser att Taximorfen redan förmedlat poängen...
Men plussar ändå på med denna för att frågasätta det "extraordinära" i påståendet...
Senast redigerad av se_där... 2013-06-03 kl. 20:55.
Citera
2013-06-03, 20:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Du ställer inga frågor: du ställer dumfrågor.

Ställde Isaac Newton inga "dumfrågor" när han frågade sig själv varför månen inte faller ner på jorden? Utan denna "dumfråga" hade vi inte förstått planetrnas omloppsbanor.

Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.
Citera
2013-06-03, 20:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag älskar djur. Tycker att de är underbara, speciellt när de är små. Har själv en gul kanariefågel som jag fascieneras av. Varje morgon väcks jag av hans vackra röst. Så fantastiskt säger jag. Hur kan naturen skapat en sådan varelse tänker jag med mig själv?
Ja, djur är fina. Det tycker jag också.
Citat:
Sickle- cell anemi orsakas väl av en mutation? En brun päls som blir färglös enligt dig, måste väl genomgå en mutation? En population av bruna björnan kan inte bli till färglösa om ingen mutation sker?
Jo, men vad jag ville ha sagt med exemplet var att det vi bär med oss genetiska förutsättningar. Ibland uttrycks dessa i punktmutationer, ibland i genvarianter men att om dessa har genomslag eller ej beror på omgivningen. Ett genetiskt uttryck som är värdelös i en miljö kan betyda överlevnad i en annan. Någonstans där hittar du anledningen till att brun- och isbjörnarnas utvecklingslinjer skilde sig åt för ca 650 000 år sedan.
Citera
2013-06-03, 21:00
Medlem
Citat:
Tycker du att det finns bevis på evolution?

Ja, absolut. Det finns t ex inom djuraveln och växtförädling mängder av bevis i nutid och bara 100 år tillbaka. Väl dokumenterat.

Citat:
Varför finns det fortfarande skeptiker om det finns obestridliga bevis? Två alternativ existerar; antingen är folk dumma och bortförklarar beviset, eller så finns inget bevis.

Precis, de som fortfarande förnekar att evolutionsteorin stämmer är helt dumma i huvudet och bortförklarar alla bevis som nonsens.

Citat:
Hur vet du att bruna björnar evolverat till isbjörnar? Har du eller någon annan sett hur de evolverades?

Det är ingenting som behöver bevisas genom att någon människa för dagbok och följer hela förvandlingen. Det finns betydligt bättre vetenskapliga metoder att spåra vad som har hänt förr i tiden. Alla bevis finns nämligen kvar i vårt dna och i våra kroppar. Speciellt när man jämför olika populationer av djur kan man ofta numera hitta exakt vilken skillnad som blivit och ungefär när detta kan ha skett från början. Dessutom sker ju mutationer även i nutid, vilket vi nu sett några bilder utav tidigare i tråden.

Citat:
En annan fråga som du kan fundera på: Är det möjligt rent sannolikhetsmässigt att fiskar plötsligt börjar få ben och gå upp på land?

Varför stör du dig så mycket på just fiskarna? Vi har ju redan förklarat att när fiskarna befann sig nära land och i grunt vatten var det en fördel att kunna röra sig med något som sedan med tiden utvecklades till ben. Inse vilken överlevnadsfördel det är för de som kunde förflytta sig någon meter över land eller ta sig loss tillbaka till vattnet ifall vattnet plötsligt försvinner. Tänker man efter så blir det ju nästan självklart att någon livsform skulle utveckla ben och sprida sig över hela världen och dominera den, då det är en enorm fördel.
Citera
2013-06-03, 21:03
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ställde Isaac Newton inga "dumfrågor" när han frågade sig själv varför månen inte faller ner på jorden? Utan denna "dumfråga" hade vi inte förstått planetrnas omloppsbanor.

Det var en i jämförelse med dina frågor, mycket smart fråga.

Citat:

Jo, för barn är det så. Är du ett barn?
Citera
2013-06-03, 21:23
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ställde Isaac Newton inga "dumfrågor" när han frågade sig själv varför månen inte faller ner på jorden? Utan denna "dumfråga" hade vi inte förstått planeternas omloppsbanor.

Hej!

Jag det finns inga dumma frågor och alla frågor bör objektivt undersökas. Men det gäller att man ställer frågor för att i slutändan komma fram till ett mål som man vill uppnå. Håller du med? om någon frågar dig att du ställer dumma frågor, be att den som anklagat dig med detta att förklara varför din fråga var en dum fråga. Då kanske den ärade medlemmen inser att din fråga inte alls var dum.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ja, absolut. Det finns t ex inom djuraveln och växtförädling mängder av bevis i nutid och bara 100 år tillbaka. Väl dokumenterat.

Precis, de som fortfarande förnekar att evolutionsteorin stämmer är helt dumma i huvudet och bortförklarar alla bevis som nonsens.

Jag kan ställa en fråga till dig eftersom du verkar vara så säker att evolution stämmer. Finns det vetenskapsmän som kritiserar evolutionsteorin eller är alla överens om teorin?
Senast redigerad av sanning05 2013-06-03 kl. 21:26.
Citera
2013-06-03, 23:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont

Jo, för barn är det så. Är du ett barn?

Alla har ett barn inom sig.
Citera
2013-06-03, 23:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du påstår att det skett ett färgbyte på isbjörnen. Du gör ett extraordinärt påstående med andra ord. Kan du bevisa hur detta färgbyte gick till? En mutation kanske du säger, kan du isåfall ge belägg att en mutation kan förändra en brun päls till en vit? Observera att jag ställer frågor för att lära mig och jag anser att du har mycket kunskap.

Kan du, före du fortsättar med flera dumfrågor, tydligen demonstrera att du förtstår vad vetenskapens bevisförings-metodologi är?
Senast redigerad av Bogomil 2013-06-03 kl. 23:50.
Citera
2013-06-03, 23:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ställde Isaac Newton inga "dumfrågor" när han frågade sig själv varför månen inte faller ner på jorden?

Nej.

Citat:
Utan denna "dumfråga" hade vi inte förstått planetrnas omloppsbanor.

Men det var ju ingen dumfråga, så det kan du inte legitimera DINA dumfrågor med.

Citat:

Jo, det finns dumfrågor. Dina dumfrågor är ett exempel.
Citera
2013-06-03, 23:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Jag det finns inga dumma frågor

Jo.

Citat:
och alla frågor bör objektivt undersökas.

Nej. Desutom kan dumfrågor inte undersökas objektivt, men endast slängas i papperskorgen.

Citat:
Men det gäller att man ställer frågor för att i slutändan komma fram till ett mål som man vill uppnå.

Precis, dumfrågor som ledar till ett predeterminerat svar.

Citat:
Håller du med? om någon frågar dig att du ställer dumma frågor, be att den som anklagat dig med detta att förklara varför din fråga var en dum fråga. Då kanske den ärade medlemmen inser att din fråga inte alls var dum.

Man kan hålla på att ställa dumfrågor om dumfrågor i det oändliga. Du och Tweedledee är inte dom första som har försökt.
Citera
2013-06-03, 23:55
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Tack för svaret!

första frågan som jag ställde är följande:

Hur motbevisar evolutionsteorin Guds inverkan på skapelsens uppkomst?

Evolutionsteorin motbevisar inte Guds existens, den motbevisar Guds ingripande. På vilket sätt?

Vilka religioner syftar du till och vilka är berättelserna? Du behöver inte ge detaljer, ange bara vilka religionerna är och hur de beskriver att arterna uppstod (om en sådan beskrivning existerar)
Beror helt på hur du påstår att din gud inverkade på skapelsens uppkomst. Specificera vilken gud du tror på först, tack.

Sedan är för övrigt inte evolutionsteorin "till för" eller "designad" att motbevisa någonting
Senast redigerad av TovesTroll 2013-06-04 kl. 00:08.
Citera
2013-06-04, 01:04
Medlem
Citat:
Återigen, jag har sett bevis på att atomer finns därför har jag accepterat deras existens. Att en forskare säger till mig att en atom finns och jag bara accepterar är inte korrekt enligt mig. Jag vill se och bekräfta för att tro. "Seeing is believing" brukar man höra.

Ja, och jag känner till bevisen för evolutionsteorin, men då kom du med samma skitsnack som jag gav dig nyss. Seeing is believing... Verkligen en stabil vetenskaplig metod.

Låt mig fråga dig såhär: vad ska krävas för bevis för att du ska tro på evolutionen? Du kommer ju aldrig få det du vill ha tänker jag eftersom du är så otroligt fast i din bubbla. Det är ungefär som att fråga dig vad som skulle krävas för att du ska sluta tro på gud. Inget med andra ord. Det är som att snacka med en vägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in