2013-06-12, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bara för att du inte begriper hur DNA skapats så betyder det inte att det måste finnas en utomvärldslig förklaring. Det finns helt säkert en väldigt bra och vetenskaplig korrekt förklaring bara det att vi inte har hittat den ännu.
Att inte tro på evolutionen är ungefär som att inte tro på gravitationen bara för att vi inte kan förklara den. Gravitationen är idag oförklarad så du kanske inte tror på den heller?

Man behöver inte respektera åsikter. Man bör respektera människors rätt att HA åsikter men man kan inte respektera alla åsikter i sig. Respekterar du nazistiska åsikter?
Här måste jag lägga mig i lite. Om man inte tror att det finns rätt eller fel, hur kan man då motivera ett avståndstagande från nazismen?
Citera
2013-06-12, 11:07
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Här måste jag lägga mig i lite. Om man inte tror att det finns rätt eller fel, hur kan man då motivera ett avståndstagande från nazismen?

Det skapar onödigt lidande och förtryck, svårare än så är det inte att motivera. Måste man kategorisera saker i ett svartvitt spektrum?
Senast redigerad av koffski 2013-06-12 kl. 11:18.
Citera
2013-06-12, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Det skapar onödigt lidande och förtryck, svårare än så är det inte att motivera. Måste man kategorisera saker i ett svartvitt spektrum?
Om du frågade dom tyska topparna så tyckte dom nog inte som du. Har du mer rätt än dom?
Citera
2013-06-12, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Tacticus, Josefus, Pliny, Lucian etc etc. nämner en person vid namn Christos. Jag syftade på att sanningen måste vara objektiv.

Vilken 'sanning' är det öht du talar om, och vilken sannings-sökande metodologi användar du:

Att en person som kallades Christos har ett vistt historisk belägg ..... och att detta skulle validera metafysiska spekulationer?

Citat:
Du kan inte själv skapa en sanning, för den kommer bara att gälla dig, den behöver inte gälla för någon annan som har en annan sanning.

Du är på väg in i en ny rond av TRAMS om: "Vad är verkligheten?" (Det finns en icke-trams version också, prova den istället).

Citat:
Bogomil återigen så sitter du på dina höga hästar men vill inte komma med något argument.

Det enda konstruktiva argumentet mot nonsens är: "Det är nonsens".

Citat:
För mig är det dårskap att tro på att det inte finns någon skapare. Som jag nämde tidigare så vittnar naturen och din kropp om det.

Som tidigare nämnd är detta endast din subjektiva, trosbaserade spekulation, som inte har ett dyft med objektivitet att göra.
Citera
2013-06-12, 12:54
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Om du frågade dom tyska topparna så tyckte dom nog inte som du. Har du mer rätt än dom?
Har någon som anser att moral är objektiv mer rätt för att den anser att moral är objektivt?
Citera
2013-06-12, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja precis, VET man inte vad som finns utanför det isolerade rummet får man helt enkelt TRO/GISSA vad som finns "utanför". Men gissningen bygger såklart på förnuft och tidigare erfarenheter, eller hur?

Nej, såna gissninger har intet med 'förnuft' att göra. Särskild inte i ditt fall, eftersom din icke-argumentation kryllar av logik-fel du försökar slingra dig undan från med hitta-på retorik.
Citera
2013-06-12, 13:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att ställa frågor är det att förkasta något?

Nej, men om det är dumfrågor som dina är det meningslös demagogisk retorik.
Citera
2013-06-12, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Har någon som anser att moral är objektiv mer rätt för att den anser att moral är objektivt?
Nu hänger jag inte med?
Citera
2013-06-12, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Bevisa för mig att det är en sagobok.

Bevisa att du inte har bevisbördan.

Citat:
Om du inte kan göra det så varför blir du arg?. Gå läs på.

På vad? Apologetisk retorik?

Citat:
Om Bibeln är sann bevisar den att Gud existerar vilket för dig och dina medskribenter gör det omöjligt att exkludera Gud vid evolutionsteorin.

Den diskussion tar jag gärna med dig på tråden: 'Är bibeln sann'.
Citera
2013-06-12, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
All vetenskap tar jag emot med öppna armar och då menar jag riktig vetenskap som man har belägg för.

Men du .... som i det närmaste är vetenskaplig analfabet ..... kan väl inte avgöra vad som är 'fel' eller riktig vetenskap.

Citat:
Jag har varit ärlig i mitt kunskapssökande

Nej, du är blant dom mest intellektuellt ohederliga deltagare på detta subforum.

Citat:
och funnit att evolution inte kan förklara hur saker och ting fungerar, därför är jag lite skeptisk mot den. Men om det finns övertygande bevis så varför skulle jag förkasta den. Har du det mest övertygande bevis på evolution så vill jag gärna ta del av.

Som exemplifierat här. Du har redan fått massor av information .... av varierande komplexitet .... men eftersom du tydligen inte förstår mycket av den så återfallar du till dumfråga-taktiken och åter-till-ruta-étt.
Citera
2013-06-12, 13:34
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med?
I och med att du uppenbarligen anser att en ickeobjektiv moral har brister i sin förmåga att skilja mellan rätt och fel så undrar jag helt enkelt om en moral som av sin förespråkare anses vara objektiv på något sätt skulle vara en bättre grundpelare för att skilja på rätt och fel. Anledningen till att jag frågar är för att du ägnar väldigt många inlägg åt kritik kring ickeobjektiv moral.
Citera
2013-06-12, 13:39
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är du ironisk?
Är inte evolution en ganska simpel princip? Om så är fallet förstår jag inte varför det skulle vara "ironiskt" att dra en sådan slutsats, givet tidigare nämnda premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in