Citat:
Så även om evolutionsteorin inte kategoriskt motbevisar alla typer av gudar, så begränsar den deras handlingsfrihet. Vi kan absolut ha en deistisk gud, som inte ingriper, eller en Spinozisk gud, som är själva naturen. Det problematiska blir om vi vill ha en personlig gud som lyssnar på böner och griper in i världen, men ändå jobbar med evolution genom naturligt urval. Det går inte ihop.
Jag märker själv när jag skriver att jag inte riktigt lyckas förmedla det jag har tänkt mig, men för mig är det uppenbart att det finns stora problem med att kombinera religion och evolution. Den fråga alla som försöker förena teorierna måste ställa sig är HUR Gud skapade människan:
1) Genom att påverka evolutionen indirekt (styra asteroider rätt osv).
2) Genom att påverka evolutionen direkt (den styrs inte genom naturligt urval utan intelligent design, dvs Darwin hade fel)
3) Genom att inte bry sig (människan kanske hade varit grön med antenner, men Jesus hade funnits ändå och sett ut så)
4) Genom att skapa miljontals planeter och hoppas på att människan skulle utvecklas som han tänkt sig på någon av dem
5) Genom en absolut determinism (jorden, eller kanske rentav universum, skapades på förhand med alla förutsättningar för att människan skulle skapas och det kunde inte gå på något annat sätt)
6) Någon helt annan idé (förklara gärna).
Så även om evolutionsteorin inte kategoriskt motbevisar alla typer av gudar, så begränsar den deras handlingsfrihet. Vi kan absolut ha en deistisk gud, som inte ingriper, eller en Spinozisk gud, som är själva naturen. Det problematiska blir om vi vill ha en personlig gud som lyssnar på böner och griper in i världen, men ändå jobbar med evolution genom naturligt urval. Det går inte ihop.
Jag märker själv när jag skriver att jag inte riktigt lyckas förmedla det jag har tänkt mig, men för mig är det uppenbart att det finns stora problem med att kombinera religion och evolution. Den fråga alla som försöker förena teorierna måste ställa sig är HUR Gud skapade människan:
1) Genom att påverka evolutionen indirekt (styra asteroider rätt osv).
2) Genom att påverka evolutionen direkt (den styrs inte genom naturligt urval utan intelligent design, dvs Darwin hade fel)
3) Genom att inte bry sig (människan kanske hade varit grön med antenner, men Jesus hade funnits ändå och sett ut så)
4) Genom att skapa miljontals planeter och hoppas på att människan skulle utvecklas som han tänkt sig på någon av dem
5) Genom en absolut determinism (jorden, eller kanske rentav universum, skapades på förhand med alla förutsättningar för att människan skulle skapas och det kunde inte gå på något annat sätt)
6) Någon helt annan idé (förklara gärna).
Världen är helt klart till en del deterministisk. Jag anser att vi alla är kraftigt begränsade i vår handlingsfrihet. Vi är inte herrar över vårt eget öde, vi har det inte som vi ställer det åt oss. Så står det i bibeln också "vad äger du som du inte har fått?" Men enligt min tro har vi alltid ett val, om än kanske mellan pest och kolera vissa gånger.
Hela universum är som ett urverk. Det blir varken lättare eller svårare att förklara vare sig man förkastar gud eller inte. Gud kan ha låtit världen bli till precis hur som helst. Men mitt i allt detta har vi fått friheten att välja. Det är den enda frihet jag tror på. Det är inte relevant för gudstron att grunna på hur gud möjligtvis påverkar världen rent mekaniskt. Min tro är att gud ingriper minimalt. Jesus är ett resultat av gudomligt ingripande, därför är Jesus guds son i annan bemärkelse än vad vi andra är guds barn.
Dina punkter kan förvisso vara av intresse men inte som ett led i att bedöma trovärdigheten av guds existens.

kunskap1 vet inte vad gud är! bara att det är framkomligt att stoppa in gud som variabel, för då pumpas hennes agenda upp och ges ett sken av "sanning" som är bluff.