2013-06-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phpotosmartt
Vad händer om marknadskursen tvärhöjs efter man köpt aktierna. Är det nästa dags kurs som räknas när man köper?

Person A köper. Person B säljer.

Så fort deras priser möts så sker affären.
2013-06-03, 21:28
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phpotosmartt
Vad händer om marknadskursen tvärhöjs efter man köpt aktierna. Är det nästa dags kurs som räknas när man köper?
Har du redan köpt så har du redan köpt.

Det är en auktionsmarknad i realtid så att säga.

Olika aktörer lägger köp- och säljbud och möts något blir det avslut och det senaste priset det har blivit ett på visas som senast betalt.

Före öppningen och inför stägningen sker en call där aktörerna lägger bud som inte går till avslut utan där det istället sker många avslut precis när börsen öppnar på vad som blir öppningskursen och sedan när den stänger på vad som blir stängningskursen (Jag tror dessa sätts efter vilken nivå det kommer ske mest handel på. Dvs tillräckligt lågt för att många skall få köpa men inte så lågt att inte så många vill sälja, eller om du hellre vill se det som tillräckligt högt så att många vill sälja men inte så högt att bara få vill köpa på det aktuella priset.)
Senast redigerad av annanmedlem 2013-06-03 kl. 21:30.
2013-06-03, 22:21
Medlem
Jag läser en KY/YH-utbildning och har studielån. Utbildningen är på två år. Om en vecka har jag gått ett läsår i utbildningen. Har blivit skoltrött och funderar på att inte fortsätta nästa läsår dvs efter sommarlovet.
Jag har fått IG i en kurs och orkar inte göra omtentan. Vill bara sluta skolan. Hur funkar det med CSN? Vilka konsekvenser blir det?
2013-06-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du får vänta den tid det tar för dig att ta tillräckligt med poäng. Vissa tar igen det nästa termin, och då "får vänta" en termin. För andra tar det längre tid. Det spelar ingen roll hur lång tid det tar för dig, om det så är 5 år senare eller ej.
Är i samma sits som frågeställaren. Har läst en 7.5 hp i vår men fått fullt lån och bidrag. Har inte formellt avbrutit kursen, men är rädd för att få återkrav från CSN. Men enligt det du säger kan jag ansöka om studielån i höst, och få det när jag läst ikapp de poängen (15 hp) som fattas?
2013-06-04, 10:30
Bannlyst
Dum fråga, men kan man använda små kuvert när man skickar brev till csn?
2013-06-04, 11:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Dum fråga, men kan man använda små kuvert när man skickar brev till csn?
CSN bryr sig inte, och inte posten heller.
2013-06-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermann1990
Jag läser en KY/YH-utbildning och har studielån. Utbildningen är på två år. Om en vecka har jag gått ett läsår i utbildningen. Har blivit skoltrött och funderar på att inte fortsätta nästa läsår dvs efter sommarlovet.
Jag har fått IG i en kurs och orkar inte göra omtentan. Vill bara sluta skolan. Hur funkar det med CSN? Vilka konsekvenser blir det?

Som vi har sagt (oftare än vanligt) på sistone så behöver du ta x procent av lästa poäng för att få fortsatt studiemedel. Allt annat följer logiskt. Jag orkar inte skriva det igen så du får kika på inläggen på förra/förrförra sidan.
2013-06-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashgrove
Är i samma sits som frågeställaren. Har läst en 7.5 hp i vår men fått fullt lån och bidrag. Har inte formellt avbrutit kursen, men är rädd för att få återkrav från CSN. Men enligt det du säger kan jag ansöka om studielån i höst, och få det när jag läst ikapp de poängen (15 hp) som fattas?

Läs om återkrav på csn.se, eller på valfri sida i denna tråd.
2013-06-04, 15:48
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det går att sortera fram globalfonder via vår fondlista. Jag har filtrerat fram dem åt dig och även sorterat efter förvaltningsavgift (indexfonder är oftast billigare än aktiva fonder) så kolla gärna där om du hittar något som passar dig.

/Daniel, Avanza Bank
Så bra, tack. Stämmer det att jag inte kan ha en ISK hos er då jag är folkbokförd i Norge, men en KF går bra? Öppnade nämligen en KF i samband med att jag blev kund hos er men skulle hellre vilja spara i en ISK.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag har som sagt Danske Invest Global Index. Jag månadssparar hälften i den och hälften i Avanza Zero som det ser ut i dag. Jag kikade även på SPP Aktiefond Global och AMF Aktiefond Global. Några andra vettiga globalfonder finns det inte IMO. Jag valde Danske Invest mest på känsla, eg bättre betyg från Morning Star.

Andra fonder jag håller ögonen på är Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Swedbank Robur Indexfond Asien, men vet inte hur långt jag ska gå i min diversifiering egentligen. För fem år sedan var jag benhård fondmotståndare och propagerade för att man bör äga ett halvdussin aktier.

Nu när dessa aktier har presterat exakt som index så undrar jag ju varför jag ska genomlida de magsår det innebär när aktier man valt faller, när man lika gärna kunde sovit gott med Avanza Zero.

Förstår dig. Det gäller väl att hitta pärlorna då . Kör du dollar-cost-averageing genom att du handlar varje månad?
Det är väl utdelningar på indexfonder? I fondfaktan till A. Zero står det Utdelning: Lämnar ingen utdelning.
2013-06-04, 16:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Förstår dig. Det gäller väl att hitta pärlorna då
Ja, det är ju det man skulle vilja
Citat:
Kör du dollar-cost-averageing genom att du handlar varje månad?
Jag sparar 75% av min lön i dessa två fonder varje månad, ja.
Citat:
Det är väl utdelningar på indexfonder? I fondfaktan till A. Zero står det Utdelning: Lämnar ingen utdelning.
Det är ingen utdelning i de flesta fonder i dag. Det finns ingen anledning för en fond att lämna utdelning, och de som gör det är en kvarleva då skatteregler fram till nyligen gjorde det nödvändigt. Eller nåt. Staten ändrar sånt lite då och då.
2013-06-04, 16:21
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Så bra, tack. Stämmer det att jag inte kan ha en ISK hos er då jag är folkbokförd i Norge, men en KF går bra? Öppnade nämligen en KF i samband med att jag blev kund hos er men skulle hellre vilja spara i en ISK.

Hej!

Nja om du har en ISK men är folkbokförd utomlands så kommer den att beskattas som ett vanligt aktie och fondkonto så det går inte att få samma villkor som du har på en ISK men folkbokförd i Sverige. KF däremot, så är den skriven på Avanza Pension och därmed så fungerar den precis som vanligt och det spelar ingen roll vart i världen du bor.

//Tommy, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-06-04 kl. 16:24.
2013-06-04, 16:22
Medlem
Neonels avatar
Har en fråga angående det högre bidraget, http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/hogre-bidraget-1.2794

Har jag läst på rätt så är man kvalificerad till det här bidraget(+lån om du så vill ha det också)om man:

*Ålder 20-25 år
*Inskriven i undomsgarantin/jobbgarantin på arbetsförmedlingen
*Ska studera heltid på gymasienivå(komvux, folkhögskola)
*Saknar fullständigt gymnasiebetyg

Tänkte börja studera heltid på komvux i höst. Är inskriven på arbetsförmedlingen sen 3/5-13 och för att gå med i undomsgarantin ska man tydligen vara inskriven i 3 månader. Det betyder alltså att jag kan gå med i ungdomsgarantin 3-4 augusti.

Höstterminen börjar mellan 15-20 augusti och jag är lite smått oroad för om jag kommer kunna ta del av den här grymma chansen att få lite ekonomisk hjälp medan man pluggar. Så om jag tror rätt ska jag söka studiemedel på csn innan skolstart och det sköts tydligen automatiskt om jag är berättigad det högre bidraget. Måste alltså söka några 1-2 veckor innan skolstart. Vad ger ni mig för chanser att få det högre bidraget? Är det någon som har erfarenhet eller vet om hur processen ser ut från att de 3 månaderna har gått till att få det högrestudiebidraget?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in