2013-06-03, 22:43
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Inte i Turkiet iallafall, snart kanske de börjar bränna moskéer?
Tror jag inte lär hända. Även om kemalisterna inte är ett fan av religion överlag ser de ett behov av att bevara moskéerna och hålla de intakta. Samt att de inte vågar provocera muslimerna i landet för mycket pga hur känslig relation de har med varandra.
Citera
2013-06-03, 22:44
Medlem
SFC1977s avatar
Turkiets ekonomi är på stark uppgång. Rättigheterna för människor har stärkts även om det finns ett och annat att önska. Jag tror att en återgång till ett mer islamistisk styre skulle vara förödande för landet.
Citera
2013-06-03, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Inte i Turkiet iallafall, snart kanske de börjar bränna moskéer?

Folk drömmer mycket här inne och tror att islamisterna ska fortsätta och härja på det sättet som de gör. Det AKPdyrkare inte vet om är att Erdogan har egentligen inget och säga om Turkiet han är bara en fasad.

Huvudsaken är att militären och dess lobbyster som står bakom kulisserna där bland krypto-judarna i och utanför Turkiet som har och säga om Turkiets framtid Erdogan och dess company är bara en fis i luft det vet Erdogan själv mycket om hur dess system fungerar, inte bara AKP det gäller alla andra partier också. Vill dessa två nämnda makter som militären och lobbyisterna i Turkiet få bort Erdogan från makten kan de göra det på nåra timmar utan dessa upplopp av det civila folket.

Läs på lite om militärens roll och dess lobbyister. Ataturk var inte så dum att lämna ett sekulär land utan nåra vakter bakom sig.

Erdogan kan sitta och ändra lagar hit och dit och bygga tusentals moskéer på löpande band och dessa moskéer och lagar som är till för islamiseringen kommer förr eller senare rivas ner precis som hände under alla dessa militärkupper och sist inte minst under Ataturks revultion.
Senast redigerad av mentos-fruit 2013-06-03 kl. 22:48.
Citera
2013-06-03, 22:45
Medlem
MaymuneNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Jag tror inte det lär ske heller. De flesta muslimer har sett och tagit lektioner från det misstag som begåtts i historien och tänker inte hamna i samma fälla. De allra flesta har förstått behovet av att vara en del av utvecklingen och anamma den vare sig det är teknologiskt, ekonomiskt eller filosofiskt. Så ytterligare en stagnation tror jag inte kommer hända under en tid iaf.

Får en känsla av att du är en islamist. Islam + politik har aldrig fungerat grabben. Hatar islam mer och mer för varje gång du skriver, fast än att jag är turk.
Citera
2013-06-03, 22:47
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Folk drömmer mycket här inne och tror att islamisterna ska fortsätta och härja på det sättet som de gör. Det AKPdyrkare inte vet om är att Erdogan har egentligen inget och säga om Turkiet han är bara en fasad.

Huvudsaken är att militären och dess lobbyster som står bakom kulisserna där bland krypto-judarna i och utanför Turkiet som har och säga om Turkiets framtid Erdogan och dess company är bara en fis i luft det vet Erdogan själv mycket om hur dess system fungerar, inte bara AKP det gäller alla andra partier också. Vill dessa två nämnda makter som militären och lobbyisterna i Turkiet få bort Erdogan från makten kan de göra det på nåra timmar utan dessa upplopp av det civila folket.

Läs på lite om militärens roll och dess lobbyister. Ataturk var inte så dum att lämna ett sekulär land utan nåra vakter bakom sig.
För 15-20 år sedan så hade du haft rätt i din analys, men nu är jag inte så säker.
Gjorde sig inte Erdogan av med flera generaler?
Citera
2013-06-03, 22:47
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det låter gott, men då borde inte Turkiet heller driva islamiseringen längre än vad man gjort!
Jag håller inte med. Jag tror inte att bara för att man gör samhället mer i linje enligt islamiska regler skulle frammana ytterligare en stagnation. Men det beror då helt och hållet på vad folket vill och av egen erfarenhet, som visserligen är enormt subjektivt, vill turkarna ha ett mer religiöst samhälle. De sekulära är inte så många som folk tror.
Citera
2013-06-03, 22:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag förstår hur du menar, men protestera är en sak, nu verkar man ju inställda på att välta makten. Med tanke på traditionen hos Turkiets militär att "upprätta ordning och reda" i landet finns det en viss risk att de lyckas. Det är absolut inte värt en revolution när landet fortfarande fungerar demokratiskt. Alternativet är extremt illa (att militären tar över så att den sekulära minoriteten får dricka eller vad de nu vill).

Grundproblemet är väl att utvecklingen gått "för fort" i de moderna delarna av Turkiet (Ankara och västerut) medan stora delar fortfarande är lite underutvecklade, för att vara i en demokrati alltså. Det verkar liksom inte vara samma folk i de olika delarna av landet, men jag ser inte hur man ska kunna dela upp Turkiet, nån turk får väl svara på om det är möjligt.

Jag håller med om att den sittande regeringen inte skall avgå, och framför allt så skall inte militärerna ta makten. Men de sekulära turkarna har rätt att protestera, (helst på ett fredligt sätt), när deras rättighet att inte vara religiösa hotas eller de tvingas följa religiöst färgade påbud, (typ mycket restriktiv alkoholutskänkning eller förbud att kyssas i tunnelbanan). Dessutom så borde man inte planera att smälla upp en stor moské i en omtyckt park, där alla turkar har en grön oas!

Protesterna i Turkiet är alltså något mer än almstriden i Stockholm. För demonstranterna protesterar inte bara emot maktfullkomliga byråkrater och politiker utan för rätten att leva ett sekulärt liv!
Citera
2013-06-03, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
För 15-20 år sedan så hade du haft rätt i din analys, men nu är jag inte så säker.
Gjorde sig inte Erdogan av med flera generaler?

Militären är och dess generaler är högutbildade och en IQ på minst 100 så de vet nog vad de sysslar med. Just nu håller de låg profil även om deras kompisar sitter i fängelse. För 20 år sen accepterade de inte detta beteende som Erdogan gör, men nu har militären ändrat deras politiska taktik, just nu de sitter och kollar på "matchen", det finns en tid då de kommer "explodera" precis som folket har "exploderat" nu.

Sen har också och göra med att Obama är allierade med AKP som gör att militären håller ännu mer låg profil.
Citera
2013-06-03, 22:54
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Jag håller inte med. Jag tror inte att bara för att man gör samhället mer i linje enligt islamiska regler skulle frammana ytterligare en stagnation. Men det beror då helt och hållet på vad folket vill och av egen erfarenhet, som visserligen är enormt subjektivt, vill turkarna ha ett mer religiöst samhälle. De sekulära är inte så många som folk tror.
Dom flesta människor har en viss nivå av tro och det är därför det är lätt att manipulera människor med religion. Att många vill ha en stat där mullorna styr är inte många.
Dom enda som vill det är väl dom i toppen, för det är dom som tjänar på det.
Citera
2013-06-03, 22:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Men samtidigt: I ett demokratisk samhälle så bör man i alla fall respektera även minoritetens synpunkter och inte minst mänskliga rättigheter.

Jag kan förstå att AK har ett starkt folkligt stöd. Man har gått ifrån ett tvångs sekulariserat samhälle till ett samhälle där folkets kulturarv respekteras. Men, tyvärr, så verkar det nu som om pendeln istället slår över åt andra hållet, med en tvångs islamisering. Det är lika illa och förödande för folket innovationskraft, vare sig de förstår detta i nuläget eller ej.
Citera
2013-06-03, 22:56
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Huvudsaken är att militären och dess lobbyster som står bakom kulisserna där bland krypto-judarna i och utanför Turkiet som har och säga om Turkiets framtid Erdogan och dess company är bara en fis i luft det vet Erdogan själv mycket om hur dess system fungerar, inte bara AKP det gäller alla andra partier också.

Det är alltid intressant med dessa judekonspirationer. Dessa konspiratörer är tydligen inte duktiga på att hemlighålla sina planer med tanke på att varenda person på gatan känner till dessa.
Verkligen? Det kan inte vara så att allt är mycket enklare än att Israel, USA osv. kontrollerar Erdogan och allt vad man påstår? Att konspirationsteorierna blir den genomsnittlige medborgarens "förklaring" på allt som försiggår så han kan känna att han har lite kontroll.

Citat:
Sen har också och göra med att Obama är allierade med AKP som gör att militären håller ännu mer låg profil.

Typ sånt. Har du undersökt detta själv? Eller har du, på samma sätt som man gör med religion, accepterat någon annans påståenden helt utan bevis. Du går på känsla så att säga, vilket knappast är pålitligt.
Senast redigerad av AstralProjector 2013-06-03 kl. 22:59.
Citera
2013-06-03, 22:59
Medlem
livegens avatar
Citat:
Oavsett vad majoriteten vill, så är den personliga friheten, en av de största pelarna i demokratin.

Majoriteten av svenskar är icke troende, om de skulle tänka så som ni muslimer gör, så skulle de kunna förbjuda slöjan, mosker, tvinga muslimer att äta griskött, förbjuda halalkött mm. Men det gör de inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in