2013-06-03, 22:12
Medlem
Skoguls avatar
Se till att avislamisera Anatolien och låt Konstantinopel bli huvudstad. Då kan ni Turkar känna lycka och de historiska vindslagen, då ni var kristna och tillhörde den Europeiska sidan. Kasta ut beduindyrkarna som gjort ert land så illa under sådan lång tid.
Citera
2013-06-03, 22:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Det är inspelat. Direkt här: http://www.vgtv.no/#!/video/65103/di...joner-i-tyrkia

Nu satte kravallpolisen stopp för TV inspelningen!

"Pressfrihet" a´la Turkiet!

Edit: Den ligger uppe igen nu!
Citera
2013-06-03, 22:21
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu satte kravallpolisen stopp för TV inspelningen!

"Pressfrihet" a´la Turkiet!

Strömmen blev inte avbruten för mig i alla fall
Citera
2013-06-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogul
Se till att avislamisera Anatolien och låt Konstantinopel bli huvudstad. Då kan ni Turkar känna lycka och de historiska vindslagen, då ni var kristna och tillhörde den Europeiska sidan. Kasta ut beduindyrkarna som gjort ert land så illa under sådan lång tid.

Visst, dröm på...

Men historisk sätt har ju kommunisterna knappast gjort sig kända för att respektera kristna kulturarv.
Citera
2013-06-03, 22:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ojdå, jag är helt överens med Kamora om något

..fast jag tro det ska vara "restriktiv" alkoholpolitik, inte liberal. Ingen utskänkning efter 22 längre. Värre än Sverige ju

Säg så här, jag skulle också vara förbannad på Erdogan om jag var liberal modern Istanbulare, även om han är demokratiskt vald. Han är ju till största delen vald av folk från mindre utvecklade delar av Turkiet. Men när allt kommer omkring, nej det motiverar inte sådana här protester för det kommer inte att leda till något. Bara att vänta till valet 2016...

Men tänk dig att kristdemokraterna, (inklusive Filadelfia och Livets ord falangerna), hade fått 50% av svenskarnas röster och styrde och ställde. Tänk dig sedan att man inför utskänkningsförbud från 22.00 samt planerar att ta bort Kungs trädgården i Stockholm och istället bygga en gigantisk kyrka där!

Jag skulle i alla fall protestera, då jag skulle misstänka att min religionsfrihet, dvs rätten att vara en de facto ateist skulle vara hotad!
Citera
2013-06-03, 22:27
Medlem
Skoguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BortsprungenKatt
Visst, dröm på...

Men historisk sätt har ju kommunisterna knappast gjort sig kända för att respektera kristna kulturarv.

Är du hjärndöd eller? Vem fan har snackat om kommunistsvin?
Citera
2013-06-03, 22:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Det kommer snart Insha'Allah! Det globala muslimska uppvaknandet har bara börjat

Turkiet har visserligen utvecklats ekonomiskt under AK partiets ledning, vilket är gott. Men att lägga ett religiöst vått täcke över folkets innovationskraft, som fallet varit sedan Al-Ghazali blev den muslimska världen religiösa husfilosof är ingen höjdare. man fick stabilitet, men i längden också stagnation, även fast det tog några århundrandena. Väst lyssnade istället på Ibn Rusht, (kallad Averroes i väst), och vi fick såväl renässans som upplysningstid.

Tilläggas skall att jag också är motståndare till Kemalisternas tvångssekularisering. Sekularisering kan inte tvingas fram uppifrån. Men Turkiet borde nöja sig med den respekt som redan visats folkets muslimska kulturarv och inte gå vidare med en islamisering som, utan tvekan, just uppfattas som en tvångströja av den sekulära minoriteten i Turkiet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2013-06-03 kl. 22:41.
Citera
2013-06-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogul
Är du hjärndöd eller? Vem fan har snackat om kommunistsvin?

Jadu...

http://api.ning.com/files/gHA4wkWOWjdo9jr5F6evdFk8jnyGvA*oB6AZJID3qZuzhaaymi Zq-qVITDdtkqDu80NAPedqbergbELFa26baQ7PRGPdcB50/TurkeyCommunists.jpg

Rebers kamrater
Citera
Medlem
Matärgotts avatar
Nu verkar det hända grejer på livestreamen igen.

Skjuter/skjutit tårgas? Man ser även en vattenkanonbil där i backen. Klart det finns grön laser med!

http://www.vgtv.no/#!/video/65103/direkte-demonstrasjoner-i-tyrkia
Citera
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Turkiet har visserligen utvecklats ekonomiskt under AK partiets ledning, vilket är gott. Men att lägga ett religiöst vått täcke över folkets innovationskraft, som fallet varit sedan Al-Ghazali blev den muslimska världen religiösa husfilosof är ingen höjdare. man fick stabilitet, men i längden också stagnation, även fast det tog några århundrandena. Väst lyssnade istället på Ibn Rusht, (kallad Averroes i väst), och vi fick såväl renässans som upplysningstid.
Jag tror inte det lär ske heller. De flesta muslimer har sett och tagit lektioner från det misstag som begåtts i historien och tänker inte hamna i samma fälla. De allra flesta har förstått behovet av att vara en del av utvecklingen och anamma den vare sig det är teknologiskt, ekonomiskt eller filosofiskt. Så ytterligare en stagnation tror jag inte kommer hända under en tid iaf.
Citera
2013-06-03, 22:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Men tänk dig att kristdemokraterna, (inklusive Filadelfia och Livets ord falangerna), hade fått 50% av svenskarnas röster och styrde och ställde. Tänk dig sedan att man inför utskänkningsförbud från 22.00 samt planerar att ta bort Kungs trädgården i Stockholm och istället bygga en gigantisk kyrka där!

Jag skulle i alla fall protestera, då jag skulle misstänka att min religionsfrihet, dvs rätten att vara en de facto ateist skulle vara hotad!

Jag förstår hur du menar, men protestera är en sak, nu verkar man ju inställda på att välta makten. Med tanke på traditionen hos Turkiets militär att "upprätta ordning och reda" i landet finns det en viss risk att de lyckas. Det är absolut inte värt en revolution när landet fortfarande fungerar demokratiskt. Alternativet är extremt illa (att militären tar över så att den sekulära minoriteten får dricka eller vad de nu vill).

Grundproblemet är väl att utvecklingen gått "för fort" i de moderna delarna av Turkiet (Ankara och västerut) medan stora delar fortfarande är lite underutvecklade, för att vara i en demokrati alltså. Det verkar liksom inte vara samma folk i de olika delarna av landet, men jag ser inte hur man ska kunna dela upp Turkiet, nån turk får väl svara på om det är möjligt.
Citera
2013-06-03, 22:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Jag tror inte det lär ske heller. De flesta muslimer har sett och tagit lektioner från det misstag som begåtts i historien och tänker inte hamna i samma fälla. De allra flesta har förstått behovet av att vara en del av utvecklingen och anamma den vare sig det är teknologiskt, ekonomiskt eller filosofiskt. Så ytterligare en stagnation tror jag inte kommer hända under en tid iaf.

Det låter gott, men då borde inte Turkiet heller driva islamiseringen längre än vad man gjort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in