2013-06-03, 16:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
.....Jag kan absolut hålla med att finskornas vittnesmål om dekorimamannen är svagt och värt att ifrågasätta när det inte finns några andra vittnesuppgifter om honom. Men som jag sagt tidigare så tror jag han (och även andra personer) kan ha stått där eller passerat vid andra tillfällen utan att folk reflekterat över det......
Något skumt är det ändå med finskornas vittnesmål. Det är helt enkelt för bra för att vara rimligt och kom dessutom till under sådana omständigheter som tyder på medvetet läckage i vanlig ordning. Någon av dem kan mycket väl ha gjort harmlös spaningstjänst åt en väktarkompis vid tidigare tillfälle och kan mycket väl blivit ombedd att kolla om det var polisens finsktalande patrull som höll på att spana på något spännande den här kvällen. Önsketänkandet gällde nog om de hört skotten strax efteråt så som media velat göra gällande.
Citera
2013-06-03, 16:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
......Anneli hördes upprepade gånger ingående. Även Anki hördes. Berättelserna har en gemensam kärna men innehåller motsägelser, bl.a. hade kvinnorna olika uppfattning om vilken film de skulle ha sett, då de tidigare varit på bio. De har varit ovilliga till att medverka vid rekonstruktioner av händelseförloppet och konfrontationsförhör[/i]

Om de inte är säkra på vilken tidpunkt de var på bio finns möjligheten att de varit vid Dekorimahörnan tidigare under kvällen och kopplat samman sina upplevelser med MOP. Då "Ankis" uppgifter om finnen på Gymet enligt GK var mycket detaljerade är det förbryllande att PU inte lyckades identifiera denne,

GKs slutkläm borde väcka till eftertanke. Det är Olle Alsen som är pappa till Avsan-spåret, inte tjejerna......
Det här stämmer till eftertanke som sagt och det är synd att inte den genomhederlige och kloke Alsén eller Borgnäs gjort denna själv. Just dessa journalister verkar inte ha en aning om vilken myndighet som skapar och bevakar nyheterna.
Citera
2013-06-03, 17:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jag har nog tidigare trott att dekorimamannen var mördaren, men har ändrat mig och tror nu precis som du säger att gärningsmannen och dekorimamannen är olika personer. Kanske Anér inte ens själv tror på att AA är mördaren, men i syfte att driva fram en utredning gör det påståendet?

Intressant att Nilsson och Sigge C styrker finskornas signalement (om jag förstått rätt?).
Så har jag också blivit övertygad. Och Anér tänker nog på samma sätt. Allt är dubbelspel! Stackars Sigge C och hela raden av oskyldigt inblandade som polisen fick till att vittna om vad som helst så att åklagare och media bara fick något att fantisera kring.
Citera
2013-06-03, 21:03
Medlem
TOLs avatar
Någon som vet om något professionellt medium gjort ett seriöst försök att peka ut mördaren?

Kan tyckas att gripa efter halmstrån, men ibland har de ju faktiskt rätt.
Citera
2013-06-03, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TOL
Någon som vet om något professionellt medium gjort ett seriöst försök att peka ut mördaren?

Fniss! Ja, varför inte ett medium? Det kan nog knappast bli sämre än många andra teorier som florerar härinne. En del vettiga teorier, andra mer eller mindre helgalna.

Jag har ju då bidragit till en slags "mediumkontakt" då jag en natt drömde om ett rosa slott med tinnar och torn vilket jag redan har berättat om i detta forum. Det var en dröm jag hade strax efter det att Eva Rausing hade hittats död i London och då det var mycker prat och skriverier om Hans Rausing. I drömmen uppenbarade det sig en samling välklädda herrar i mörka kostymer som stod samlade i små grupper i ett stort rum vars väggar var klädda med skotskrutiga tapeter innanför trärutor i det stora rosa "sagoslottet". Tapetstilen tror jag brukar kallas tudorstil? Tjulöholms slott är väl annars ett exempel på en klassiskt "tudorslott".

I drömmen iallafall stod jag i ett hörn i det stora rummet och betraktade de här herrarna som samtalade lågmält med varandra i små grupper. En av de mörkklädda männen lösgjorde sig plötsligt från sin grupp, vände sig hastigt om och satte kurs rakt emot mig. Han stannade framför mig, räckte fram sin hand och presenterade sig artigt som: Mitt namn är Trolle.

När jag vaknade googlade jag förstås efter både rosa slott med tinnar och torn och "Trolle" och minsann hittade jag faktiskt ett slott som på pricken liknade det slott jag hade drömt om: Trolleholm i Skåne! Till på köpet ägt av Skånes störste markägare greve Trolle och allmänt kallat "Skånes Harpsund" eftersom gräddan av Skånes adels- och näringsliv brukar samlas där.

Jag vet verkligen inte vad jag ska tro om min dröm men den kändes lite speciell. Nu är ju inte jag ett medium skulle jag vilja påstå, men jag har haft några få sällsamma upplevelser av det mer "spökiga" slaget i mitt liv som jag inte vet vad jag ska tro om. Då jag genomgick en liten kris i livet där jag aldig fick svar på några frågor (döda kan ju inte tala) så uppsökte jag faktiskt (på riktigt!) ett medium. Det var en ganska så fascinerande upplevelse måste jag ändå säga. Jag frågade bl.a om en mycket speciell sak som handlade om spioneri och lojalitet (utan att berätta detta för mediet) och fick faktiskt det häpnadsväckande svaret: "Ibland har sanningen många sidor och är inte alltid enkel." Precis så skulle nog bland annat en död dubbelagent säkerligen ha svarat. Deessutom berättade mediet att hon såg ett köksbord dukat till lite fest och mitt på bordet stod det en svensk flagga och ingen rysk. Tack och lov!

Inom bl.a u-tjänsten är nog det mesta jobbet alltför komplicerat och intrikat för en vanlig dödlig att riktigt förstå. Ingenting är enkelt. Och jag har en stark känsla av att både Palme själv och MOP möjligen kan innehålla exakt samma komplexitet. Eller så är det precis tvärtom: mycket enkelt. Antingen eller!

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.slottsguiden.info/slott/44_3.jpg&imgrefurl=http://www.slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id%3D44&h=354&w=500&sz=57&tbnid=Zw HojS9uennbmM:&tbnh=88&tbnw=124&zoom=1&usg=__pA2S94 jAXbCFgBq4SF3sTQDyPB4=&docid=Ie2VB8Xg5_uX8M&sa=X&e i=VvusUZy1FYOS4ASA9IGoCQ&ved=0CDwQ9QEwAw&dur=4732
Senast redigerad av Ettherransliv 2013-06-03 kl. 22:30.
Citera
2013-06-03, 22:42
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag blir så less på Sven Anér.. Jag kan lyssna på de flesta argument han kommer med. Men han måste sluta med det där jädrans kappbytet. För det är inte Lisbeth Palme på bilden..

http://www.youtube.com/watch?v=ilVTZvR76z0
Citera
2013-06-03, 22:46
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:

Ungefär lika givande som att söka mordets lösning i planetbanor eller anagram. Den sortens aktiviteter finns ju vissa som ägnar sig åt här i tråden, så inte blir man förvånad när mediumfrågor dyker upp heller.

Enligt min bevisivrande uppfattning är människor som påstår sig ha kontakt med en oförklarlig andevärld inga medium, utan antingen knäppskallar eller kvacksalvare. Därför finns ingen anledning att fästa någon som helst vikt vid vad de säger.

Men för att besvara din fråga känner jag inte till något specifikt fall. Med tanke på alla märkligheter i utredningen hade det väl inte förvånat om någon ägnat sig även åt den sortens dumheter. Det enda jag kommer att tänka på är den så kallade spåmannen från Malmö som firma Barrling/Kegö hade att göra med till Näss stora förtret. För en mer ingående beskrivning av denna episod kan jag hänvisa till Gunnar Walls magnum opus Mörkläggning från 1997.
Senast redigerad av Castalius 2013-06-03 kl. 22:49.
Citera
2013-06-03, 23:21
Bannlyst
Personligen är jag ganska så övertygad om att MOP löstes inofficiellt och blev polisiärt uppklarat (som det så vackert heter) kanske samma vecka som mordet skedde, men att sanningen bakom MOP var för känsligt att tala högt om både för höger- och vänsterflanken i svensk politik. All ev. mörkläggning av mordet (vilket kan förklara alla konstigheter i utredningen och i eftermälet av densamma) borde det isåfall tyda på att det antingen var någon av de två någon supermakterna som låg bakom mordet alternativt gräddan ur svensk adel och svenskt näringsliv. Kan inte se någon annan orsak till en ev. mörkläggning. Och har det inte skett en medveten mörkläggning beror väl alla konstigheter på allmänt klant. Och det vet vi ju nu genom bl.a Osmo Vallo, Qvick- och Ströbergfallet att svenskt polis- och rättsväsende kan klanta till det ordentligt när det vill sig riktigt illa.
Citera
2013-06-03, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Ungefär lika givande som att söka mordets lösning i planetbanor eller anagram. Den sortens aktiviteter finns ju vissa som ägnar sig åt här i tråden, så inte blir man förvånad när mediumfrågor dyker upp heller.

Enligt min bevisivrande uppfattning är människor som påstår sig ha kontakt med en oförklarlig andevärld inga medium, utan antingen knäppskallar eller kvacksalvare. Därför finns ingen anledning att fästa någon som helst vikt vid vad de säger.

Men för att besvara din fråga känner jag inte till något specifikt fall. Med tanke på alla märkligheter i utredningen hade det väl inte förvånat om någon ägnat sig även åt den sortens dumheter. Det enda jag kommer att tänka på är den så kallade spåmannen från Malmö som firma Barrling/Kegö hade att göra med till Näss stora förtret. För en mer ingående beskrivning av denna episod kan jag hänvisa till Gunnar Walls magnum opus Mörkläggning från 1997.

Mot bakgrund av att Sveriges polisiära intellegentia, som vilar på västerländsk vetenskaplig och logisk basis, har haft över 30 år på sig att lösa MOP men ändå inte har lyckats, så tycker jag att man gott och väl kan konsultera kristallkulor, kaffesump, drömmar, handflator och allt annat som finns i den vägen. Spelar roll? Och du måste ju inte själv spå i kaffesump om du inte vill, Castallus. MOP var synnerligen allvarligt men det är synd och skam när folk tar den här tråden och framförallt sig själva på alltför stort allvar tycker jag. Vart finns distansen?
Citera
2013-06-04, 09:55
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:

Ett äkta medium säger oftast vad anhöriga vill eller behöver höra och får då enbart betydelse för den det berör. Ett professionellt medium säger oftast vad den som betalar mest vill eller behöver höra för annat syfte. Även om det då skulle vara sant har det inget bevisvärde för andra än gemensamt troende.
Mina sammanträffanden med folk som varit direkt berörda av MOP såsom Ausonius eller v.Birchan är så märkliga att de inte går att förklara med annat än tankeöverföring utifrån samma undermedvetna sökande efter gemensam sanning. När jag däremellan utan minsta förväntan fick närkontakt med både Holmér och Lisbet så kan jag nu vara så helt övertygad om vad de båda visste men av olika anledningar inte kunde säga. Bevisvärdet ligger dock fortfarande bara i det jag även i detta galet öppna forum kunnat notera systematiskt har tystats ner av anhängare till SPF.
Citera
2013-06-04, 10:32
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettherransliv
.......att det antingen var någon av de två någon supermakterna som låg bakom mordet alternativt gräddan ur svensk adel och svenskt näringsliv. Kan inte se någon annan orsak till en ev. mörkläggning. Och har det inte skett en medveten mörkläggning beror väl alla konstigheter på allmänt klant. Och det vet vi ju nu genom bl.a Osmo Vallo, Qvick- och Ströbergfallet att svenskt polis- och rättsväsende kan klanta till det ordentligt när det vill sig riktigt illa.
Om någondera supermakten hade legat bakom mordet så hade det utan tvekan varit uppklarat vid det här laget. Hur nordeuropeiskt frimureri med sin finans och mediemakt sedan upplysningstiden kunnat regera över varje nation och samtidigt haft förmåga att spela ut folk och individer mot varandra är däremot ingen tvekan. Polis och politiker i svensk demokratisk tro kan helt enkelt inte vara så klantiga om de inte tvingas av anonyma sällskapens verkställande myndighet SPF.
Citera
2013-06-04, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Om någondera supermakten hade legat bakom mordet så hade det utan tvekan varit uppklarat vid det här laget. Hur nordeuropeiskt frimureri med sin finans och mediemakt sedan upplysningstiden kunnat regera över varje nation och samtidigt haft förmåga att spela ut folk och individer mot varandra är däremot ingen tvekan. Polis och politiker i svensk demokratisk tro kan helt enkelt inte vara så klantiga om de inte tvingas av anonyma sällskapens verkställande myndighet SPF.

Men tänk om MOP är uppklarat då? Men bara inte offentliggjort? Ja, frimurare, adel och Kungliga Patriotiska Sällskap ska man nog hålla koll på. Det pekade ju min lilla dröm om också. Förresten, är det något som vet varför den ärevördiga och stenrika familjen Douglas med skotska anor och säkerhetsföretag i sin ägo engagerar sig finansiellt och även praktiskt i att avslöja gamla svenska försvarshemligheter m.m. i samarbete med Anders Jallai och Olof Frånstedt? Tycker det adelsengagemanget verkar lite... skumt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in