2013-06-03, 20:21
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi pratar om en teoretisk medlare. Läs mitt inlägg så förstår du vad jag vill poängtera.

Är det en medlare som du tror har funnits?
Citera
2013-06-03, 20:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Är det en medlare som du tror har funnits?
Nu pratar vi om en teoretisk händelse. Allt sker endast i teorin. Om det skulle finnas någon praktiskt tillämpning får vi helt enkelt undersöka. Accepterar du händelsens logik?
Citera
2013-06-03, 20:33
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Nu pratar vi om en teoretisk händelse. Allt sker endast i teorin. Om det skulle finnas någon praktiskt tillämpning får vi helt enkelt undersöka. Accepterar du händelsens logik?

Jag frågar om du tror att en förmedlare har funnits. Kan du först svara på frågan.
Citera
2013-06-03, 20:56
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Jag frågar om du tror att en förmedlare har funnits. Kan du först svara på frågan.

Varför är det relevant för dig om jag tror att en medlare har funnits eller inte funnits? Var och en får själv undersöka om en sådan finns i verkligheten. Nu pratar vi om en teoretisk händelse. Återigen, vad tycker du om händelsens logik? Accepterar du den? Anser du att det finns svagheter? Låt oss diskuetra vilket är meningen med forumet.
Citera
2013-06-03, 21:11
Medlem
Citat:
Varför är det relevant för dig om jag tror att en medlare har funnits eller inte funnits?

Många religioner har så kallade profeter, människor som säger sig kunna kontakta gud. Dessa skapar dock enbart misstro, dels mellan de olika religionerna och även hos oss icke troende efter som dessa profeters budskap är så uppenbara tokerier och trams.
Ett exempel; efter som Mouhammed var profetens segill enligt muslimer så tvingas man då kalla Joseph Smith för en falsk profet efter som hans kontakt med gud skedde EFTER mouhammeds möte med Gabriell. Någon ljuger uppenbarligen, vem?

Skulle en allsmäktig skapare kunna förmedla sitt budskap till samtliga människor, utan missförstånd och utan inblandning av ev medlare? Om svaret är nej så kan du ju knappast kalla din skapare för allsmäktig. För vi ser ju att dessa medlare bara skapar förvirring och osämja mellan er teister, argument som "min profet är bättre än din profet" är knappast något som vuxna människor bör syssla med.
Citera
2013-06-03, 21:11
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Varför är det relevant för dig om jag tror att en medlare har funnits eller inte funnits? Var och en får själv undersöka om en sådan finns i verkligheten. Nu pratar vi om en teoretisk händelse. Återigen, vad tycker du om händelsens logik? Accepterar du den? Anser du att det finns svagheter? Låt oss diskuetra vilket är meningen med forumet.

Teoretiska diskussioner är enligt mig ganska tråkiga men eftersom du tidigare ansett att detta inte är logiskt så frågar jag:

Är det logiskt enligt dig att en trancendent gud kan agera immanent.
Citera
2013-06-03, 21:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej inte själv undersöka, det var lite väl smickrande ordalag om den synliga teorin som alla borde se och förstå lyda och be om, _var och en får skylla sig själv_ , är vad du säger.
Citera
2013-06-03, 21:19
Medlem
Citat:
Vi pratar om en teoretisk medlare. Läs mitt inlägg så förstår du vad jag vill poängtera.

Varför säger du det inte rakt ut när jag frågar dig? Du utgår ifrån faktumet att en medlare är det närmsta du kan komma skaparen, vad ger dig rättigheten att påstå det? Samt att din teoretiska medlare kommer inte kunna ge bevis åt folkets önskningar på något sätt...
Senast redigerad av S0urce 2013-06-03 kl. 21:21.
Citera
2013-06-03, 21:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Många religioner har så kallade profeter, människor som säger sig kunna kontakta gud. Dessa skapar dock enbart misstro, dels mellan de olika religionerna och även hos oss icke troende efter som dessa profeters budskap är så uppenbara tokerier och trams.
Ett exempel; efter som Mouhammed var profetens segill enligt muslimer så tvingas man då kalla Joseph Smith för en falsk profet efter som hans kontakt med gud skedde EFTER mouhammeds möte med Gabriell. Någon ljuger uppenbarligen, vem?
Bry dig inte om de olika religionerna, håll dig till den teoretisk händelsen. Vad anser du om den teoretiska händelsen? Låt oss anta att en medlare existerade i teorin. Han påstår att en skapare existerar samt ger belägg för sitt påstående. Kan man inte påstå att den teoretiska medlaren talade sanning? Varför skulle man inte göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Skulle en allsmäktig skapare kunna förmedla sitt budskap till samtliga människor, utan missförstånd och utan inblandning av ev medlare? Om svaret är nej så kan du ju knappast kalla din skapare för allsmäktig. För vi ser ju att dessa medlare bara skapar förvirring och osämja mellan er teister, argument som "min profet är bättre än din profet" är knappast något som vuxna människor bör syssla med.
En medlares uppgift är att förmedla skaparens budskap. Att skaparen väljer att göra på det sättet betyder inte att han inte är allsmäktig. Att en skapare som inte visar sig, betyder inte att han inte är allsmäktig.
Citera
2013-06-03, 21:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Varför säger du det inte rakt ut när jag frågar dig? Du utgår ifrån faktumet att en medlare är det närmsta du kan komma skaparen, vad ger dig rättigheten att påstå det? Samt att din teoretiska medlare kommer inte kunna ge bevis åt folkets önskningar på något sätt...

Vad spelar det för roll om jag anser att en medlare finns eller inte finns? På vilket sätt skulle du ha nytta av det? Medlaren är det närmaste man kan komma till en skapare för att han är en direkt språkrör till folket. Hur vet du att medlaren inte kommer att kunna ge bevis åt folkets önskningar? Låt oss anta att han gjorde det. Vad säger det om hans trovärdighet? Självklart ökar hans trovärdighet ju mer han uppfyller folkets önskningar, eller hur?
Citera
2013-06-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vem argumenterar man med när man har som teori 0 = 15, eller 13 = 10 000 eller man är insulinpatient men får salubrin på kinden? Då skulle gud faktiskt kunna vara den variabeln vars budskap var.. gud omvandlar salubrinet till insulin genom ansiktsporerna och jesus kraft botar dig, bara du tror och ser hur vackert allt är - jag skulle tro att det är guds ingripanden som då görs av en mara vilken VET att salubrin=insulin, en patenterad teori lika mycket som "sanning05" som säger : att se är att tro, vilket jag inte ser som ens förstadie till patent, men en gullig dröm i hens nattdröm eller mara oavsett, en snilleblixt , kläckt i vinden. Att man också kan titta på insulin och liksom visualisera in det genom andarna, dra in visionen via näsborrarna och därmed, via andetro, är 5 = 367 000 000 men samtidigt är ett bord synonymt med en glasskiva och katter kan faktiskt flyga! bara man ser hur vackra de är, för det är gud som uppenbarar sig, m.a.o "sanning05" intrigerar och räknar med negativt talspråk och hoppas ekvationerna går ut, för det är så vackert när gud hoppar in som variabel, evolutionsteorin säger variation, men gudstroende/enl vad som säges, inte vad de tror på, plockar ut variabel och sätter in där det skulle kunna berika "förtroendet" men det är kapitlet hon inte kurat ut än, utan inväntar vetenskapliga rönen innan det är dags för ny dupering som presentation av den "faktiska" sanningen , som förstås bekräftar lögnen - teoribildning har funnits lite för länge för att "ett nytt patent" skulle vara respektingivande, men det lät lite bra, i försök att tro på kortlekar och numerologi och kabbalan som skulle ha mer än den klassiska matematiken?

Så fint att jag fick ditt perspektiv på sanning05's filosofi.
Det gjorde allt lite klarare.

Ja ,jag är ironiskt.
Citera
2013-06-03, 21:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej inte själv undersöka, det var lite väl smickrande ordalag om den synliga teorin som alla borde se och förstå lyda och be om, _var och en får skylla sig själv_ , är vad du säger.

Alla får själv ta ansvar att undersöka om en sådan medlare fanns eller inte fanns. Ja. precis var och en får skylla sig själv om man inte undersöker .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in