Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ok för en nybörjare kanske? själv undviker jag epiphone som märke, eftersom deras modeller håller betydligt lägre klass än originalgitarrerna från Gibson.
Lägg till någon tusenlapp och köp en begagnad Gibson istället är mitt råd!
Mjaa.. Det där med dåliga Epiphonegitarrer gäller mig veterligen endast de från Kina. Dessa, kan jag hålla med om, är inget att hänga i granen, även om de å andra sidan funkar att lära sig på (eller där ljög jag, farsans Kina-Epiphone fick jag slipa ner alla banden på eftersom första bandet låg mycket lägre än de andra vilket skapade ett ohyggligt bandskarr). Jag hade dock kunnat tänka mig att skaffa en kinesare bara för att (mest för skojs skull) riva ner i småbitar och bygga upp igen, fast med lite (mycket) större omsorg än vad kinesdjävlarna lägger ner på dessa byggen.
Resterande Epiphones håller dock rätt hög klass (de från Japan, Indonesien, Taiwan, Korea och vart fan i helvete de än kommer ifrån UTOM Kina). Fast man får ju komma ihåg att även en bra Epiphone är en billig gitarr jämfört med exempelvis en äkta Gibson, och toleranserna är förmodligen betydligt slappare än vad de är på äkta Gibsons. Man får ju som bekant vad man betalar för, så räkna inte med att exempelvis dragstångskåpan sitter exakt på mikrometern centrerat, eller att pickupramarna sitter exakt superpedantiskt spikrakt.