• 1
  • 2
2013-06-03, 16:23
Medlem
Hej!

Jag har insett nu att varje gång jag loggar in på Facebook så skriver jag mitt lösenord olika, vid olika tillfällen. Jag har en versal (stor bokstav) i början på mitt lösenord för att göra det svårare, men har insett att använder jag mig inte av den där versalen, och jag kommer ändå in. Inget jag tänkt på eftersom att jag har versaler i flera utav mina olika lösenord, och reflekterade aldrig över det. För ens nyss, jag insåg att jag skrev utan versaler och kom ändå in. Tänkte "vafan?!". Så loggade ut och testade den här gången med stor bokstav i början på lösenordet och kom in ändå.

Så nu undrar jag, är det en bugg eller liknande, eller är det alltså helt onödigt att ha en versal i början på sitt lösenord på Facebook (överallt egentligen?)? Är det såhär för alla är bara mig?
Citera
2013-06-03, 16:31
Medlem
ihelps avatar
Appstore måste du skriva en minst en stor och en liten bokstav.
Citera
2013-06-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaPolisen
Hej!

Jag har insett nu att varje gång jag loggar in på Facebook så skriver jag mitt lösenord olika, vid olika tillfällen. Jag har en versal (stor bokstav) i början på mitt lösenord för att göra det svårare, men har insett att använder jag mig inte av den där versalen, och jag kommer ändå in. Inget jag tänkt på eftersom att jag har versaler i flera utav mina olika lösenord, och reflekterade aldrig över det. För ens nyss, jag insåg att jag skrev utan versaler och kom ändå in. Tänkte "vafan?!". Så loggade ut och testade den här gången med stor bokstav i början på lösenordet och kom in ändå.

Så nu undrar jag, är det en bugg eller liknande, eller är det alltså helt onödigt att ha en versal i början på sitt lösenord på Facebook (överallt egentligen?)? Är det såhär för alla är bara mig?

Nog bara Facebook som buggar
Citera
2013-06-03, 16:33
Medlem
http://www.zdnet.com/blog/facebook/f...ve-update/3612

Citat:
Facebook actually accepts three forms of your password:
  1. Your original password.
  2. Your original password with the first letter capitalized. This is only for mobile devices, which sometimes capitalize the first character of a word.
  3. Your original password with the case reversed, for those with a caps lock key on.
Citera
2013-06-03, 16:39
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Haha, fyfan va dåligt. Och här har jag lurat mig själv från början
Citera
2013-06-03, 17:11
Medlem
GreenCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar

Du är inte ensam
Citera
2013-06-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar

Verkar som du just åter igen har lurat dig själv. Facebook gör skillnad på versaler, dock gör de vissa undantag för första bokstaven i ett lösenord samt för "caps lock".
Citera
2013-06-03, 17:16
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Verkar som du just åter igen har lurat dig själv. Facebook gör skillnad på versaler, dock gör de vissa undantag för första bokstaven i ett lösenord samt för "caps lock".

Har bara versal på första bokstaven men den är ju helt meningslös nu.
Citera
2013-06-03, 19:00
Medlem
Torps avatar
Märks att facebook riktar sig till att funka bra för idioter (amerikaner?) om man har sådana hjälpfunktioner för lösenorden. Man har med andra ord tre lösenord till facebook istället för ett (beroende på hur man har konstruerat det dvs), kanske en struntsak men det gör ju brute force en aning lättare :P
Citera
2013-06-03, 19:08
Medlem
.Chloes avatar
Att ha ett svårt lösenord på Facebook är HELT jävla meningslöst. Om man inte vet anledningen till varför man ska ha komplicerade lösenord, då ska man inte uttala sig.
Citera
2013-06-03, 19:22
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
http://www.zdnet.com/blog/facebook/f...ve-update/3612
Kan inte hitta ord, var övertygad om att TS hade fel på sin shift knapp eller nått. Men perfekt då ska jag börja ändra user agent till mobil när jag testar lösenord mot facebook för att öka chanserna

Någon som har koll på hur man bygger in dom funktionerna i inloggning, alltså dom kan väl inte skapa 3 hashar för varje konto som varje inloggning testas mot? Eller sparar dom alla lösen i plain och då enkelt kan testa med eller utan caps/shift?
Citera
2013-06-03, 19:25
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Att ha ett svårt lösenord på Facebook är HELT jävla meningslöst. Om man inte vet anledningen till varför man ska ha komplicerade lösenord, då ska man inte uttala sig.
Nu tog du väl i lite mycket, det är ju inte meningslöst att ha ett långt lösenord med många tecken och stora bokstäver i lösenordet. Det är ju ändå "bara" första bokstaven eller hela ordet som är meningslöst att ha i stora bokstäver.

Tips till alla som har stor bokstav i första bokstaven är att lägga den som andra bokstav eller sista eller helst random i lösenordet för bästa säkerhet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in