• 1
  • 2
2013-06-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Att ha ett svårt lösenord på Facebook är HELT jävla meningslöst. Om man inte vet anledningen till varför man ska ha komplicerade lösenord, då ska man inte uttala sig.

Det går visst utmärkt att ha ett komplicerat lösenord på Facebook. Själv använder jag mig av ett lösenord på 65 tecken. En slumpmässig blandning av stora/små bokstäver, specialtecken och nummer. Dessutom gör Facebook skillnad mellan stora och små bokstäver, dock med väldigt få och små undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Kan inte hitta ord, var övertygad om att TS hade fel på sin shift knapp eller nått. Men perfekt då ska jag börja ändra user agent till mobil när jag testar lösenord mot facebook för att öka chanserna

Någon som har koll på hur man bygger in dom funktionerna i inloggning, alltså dom kan väl inte skapa 3 hashar för varje konto som varje inloggning testas mot? Eller sparar dom alla lösen i plain och då enkelt kan testa med eller utan caps/shift?

Visst ökar det chanserna något, dock kan man inte brute forca på Facebook såvida du inte har tillgång till hela eller delar av deras användardatabas offline. Visst, du kan gissa lösenord med hjälp av information du redan har.

De behöver inte ha 3 hashar lagrade för detta. Går enkelt att ändra mellan stor och små bokstäver i lösenordet användaren anger innan det jämförs med det hashade lösenordet i databasen.
Citera
2013-06-04, 02:55
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Det går visst utmärkt att ha ett komplicerat lösenord på Facebook. Själv använder jag mig av ett lösenord på 65 tecken. En slumpmässig blandning av stora/små bokstäver, specialtecken och nummer. Dessutom gör Facebook skillnad mellan stora och små bokstäver, dock med väldigt få och små undantag.
Går utmärkt? Ja, det är klart det går utmärkt. Men man måste veta varför man ens ska ha ett komplicerat lösenord.

*Om det kommer ut i hashat format så tar det längre tid att knäcka.
*Om någon ser det i plaintext(t.ex vid misstag) så blir det svårare att komma ihåg.

Alla sidor förutom Facebook har jag komplicerade lösenord. Loggar ju in cirka varannan dag från olika plattformar och behöver komma ihåg mitt lösen. Därför kvittar det om jag har 32 chars eller 5.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in