2013-06-03, 17:50
Medlem
Citat:
It's not the Turkish Spring - just Twitter, says Prime Minister Erdogan after four days of rioting in Istanbul and beyond

Turkey's Prime Minister has dismissed the significance of the four days of unrest across the country, insisting this is not a "Turkish Spring."

Speaking at a televised news conference before departing for a four-day tour of North Africa, Recep Tayyip Erdogan said: "The main opposition party CHP has provoked my innocent citizens. Those who make news and call these events the Turkish Spring do not know Turkey."

"We already have a spring in Turkey," he said, alluding to the nation's free elections. "But there are those who want to turn this spring into winter."

Erdogan also blamed Twitter for spreading unrest: “There is now a scourge that is called Twitter. The best examples of lies can be found there. To me, social media is the worst menace to society.”

Erdogan also tried to cool fears over a 6.43 per cent drop on the country's main stock exchange upon opening today, as investors worried about the destabilizing effect of the demonstrations on the economy.

He said: "It's the stock market, it goes down and it goes up. It can't always be stable.

"Be calm, these will all pass," he said.
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/its-not-the-turkish-spring--just-twitter-says-prime-minister-erdogan-after-four-days-of-rioting-in-i stanbul-and-beyond-8641777.html

Citera
2013-06-03, 17:53
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Tyvärr kan jag inte se målet med protesterna inrikes. Turkiet är en av få länder som gått starkare ekonomiskt med AKP i makten. Samtidigt har Erdogan förbättrat sjukvården, utbildningen och den kulturella tillhörigheten samtidigt som man sopat bort den militära makten. Dessutom har jag läst att kurdiska rättigheterna har blivit lite bättre. Vad jag försöker förstå är varför man protesterar mot en demokratiskt vald regering som hälften av Turkiet stödjer. Att man dessutom fått över 50% av rösterna bevisar väl bara populariteten bland turkarna.

Jag skulle däremot vara av annan åsikt om protesterna riktade sig emot privatiseringen av statliga tillgångar, den katastrofala utrikespolitiken dvs. den statsfinansierade terrorismen i Syrien och riktningen mot facist EU samt det militära samarbetet med terroriststaterna USA och Israel. Men utav den bild jag har fått riktar sig protesterna mot att han infört en liberal alkoholpolitik och byggt lite moskéer. Kom igen, skall landet sättas i brand på grund av detta?

Jag försöker endast döma objektivt utifrån fakta och analys även om jag starkt ogillar sionist dyrkaren Erdogan och hans politiska skådespeleri. Man får inte begå samma misstag som i fallet med Syrien trots att det var oppositionen som var vargen i fårakläder.

Jag menar. Vad är målet med protesterna? Skall regeringen avgå trots att den blivit demokratiskt vald och vem skall i så fall ta över? Och hur skall man veta vilka typer det är som protesterar. Om regeringen avgår vilket parti kommer då efterträda?

Nej, det verkar mer som att protesterna är oorganiserade där många är vänster människor tillsammans med militär anhängare, kemalister och sekulära krafter. Men det är ändå kul att Erdogan kallar folket för extremister. Större hycklare hittar man inte. Så lät det dock inte i fallet med Syrien och Bashar Al-Assad

Ojdå, jag är helt överens med Kamora om något

..fast jag tro det ska vara "restriktiv" alkoholpolitik, inte liberal. Ingen utskänkning efter 22 längre. Värre än Sverige ju

Säg så här, jag skulle också vara förbannad på Erdogan om jag var liberal modern Istanbulare, även om han är demokratiskt vald. Han är ju till största delen vald av folk från mindre utvecklade delar av Turkiet. Men när allt kommer omkring, nej det motiverar inte sådana här protester för det kommer inte att leda till något. Bara att vänta till valet 2016...
Citera
2013-06-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ojdå, jag är helt överens med Kamora om något

..fast jag tro det ska vara "restriktiv" alkoholpolitik, inte liberal. Ingen utskänkning efter 22 längre. Värre än Sverige ju
Citat:
"Some people want to drink vodka or beer. May they help themselves and drink it, but we will accomplish the Article 58 in the Turkish Constitution," he said, referring to a provision that engaged the state to protect the citizens from harm, including drug and alcohol abuse.

Erdoğan repeated his statements that it was unacceptable that until a while ago alcohol was sold at some universities. "The youth who goes there to be enlightened returns home drunk. Instead of carrying a computer he takes a döner knife and attacks his friends, because he is tipsy. When we utter that, some people get offended," he said.
http://www.hurriyetdailynews.com/for-a-healthy-generation-grandfather-suggested-drinking-ayran-erdogan.aspx?pageID=238&nID=45768&NewsCatID=338
Citera
2013-06-03, 18:14
Medlem
Savoys avatar
Haha

Nä det är lätt att skratta när man inte själv måste lida av att ha en sån jävla mupp till president och han verkar inte direkt vara den skarpaste dönerkniven i lådan för att uttrycka det milt.

Men trots detta går det inte bara att göra revolution för att majoriteten är dum.
Citera
2013-06-03, 18:31
Medlem
http://panpatv.com live tv från Istanbul

verkar som om demonstranter tagit över någon parlamentsbyggnad
Citera
2013-06-03, 18:59
Medlem
Citat:
ANKARA. Kurdiska rebeller uppges ha skjutit mot en turkisk armébas i staden Sirnak vid Turkiets gräns mot Irak på måndagen. Soldater i en arméhelikopter "tvingades" besvara elden i självförsvar, enligt den turkiska militären.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article16895497.ab
Citera
2013-06-03, 19:26
Medlem
iNViSiBiLiTYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Haha

Nä det är lätt att skratta när man inte själv måste lida av att ha en sån jävla mupp till president och han verkar inte direkt vara den skarpaste dönerkniven i lådan för att uttrycka det milt.

Men trots detta går det inte bara att göra revolution för att majoriteten är dum.

utveckla gärna vad du menar, på vilket sätt skulle inte han vara en bra president?
Citera
2013-06-03, 19:49
Medlem
MrWalross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNViSiBiLiTY
utveckla gärna vad du menar, på vilket sätt skulle inte han vara en bra president?

Fyfan alltså, läs på mer, det finns något som kallas google, annars kanske du ska kolla anledningarna till att allt detta hände.

Här är en snabb översättning från translate

Denna kamp är inte bara för resan till parken.
1- Förbudet att fira de nationella helgdagar.
2-Silivri fängelse för vår armé.
3-fängslade intellektuella, journalister bara.
Öppning 4 under namnet vårt land är bara delas.
5-sekularism är att du inte gör det.
6-kant medan människor dör av svält, dina miljarder dollar för världens rikaste listan.
7-ATAM'a drinkare säga, språk sträcks ut.
8 - religiös politik, religion och politik mix för vad jag gjorde.
9-Du MUSLIM väljare, vem inte är att otrogna i Izmir.
10-martyrer Kelle, är att terroristen MR huvudet
11-Çifçilerimiz sina dammar för att säga det går.
12-angränsande muslimska länder är att du hand i hand för att förgöra de otrogna.
13-IRAK slaktade tusentals muslimer, vistas tyst.
14-2 påse med kol, om köp av deras liv pasta.
För 15-REYHANLI.
16-barn från att skicka soldater, häll brännama för de fattiga.
Religiösa och hämndlysten han tar de 17-våra ungdomar.
18-Viktigast är din tjänare inte längre bredvid oss, för vi vill inte vara offentliga.
Citera
2013-06-03, 19:52
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNViSiBiLiTY

Tja, hans utläggning om alkohol i det jag citerade, uttalandet om att twitter var ett otyg i sådana här (demonstrationerna) sammanhang och borde stängas, uttalandet om att eskortera båtar till Gaza trots att Turkiet inte har kapacitet att genomföra det, uppmaningen Turkcell hade fått nyligen om att stänga sitt nät, uttalanden om att angripa Syrien militärt osv.

Han har uppenbarligen gjort mycket bra också, men verkar fått hybris iom arabiska våren.
Citera
2013-06-03, 19:56
Medlem
Och igen poppar det upp dumsnutar som pratar om twitter och annan social media som drivande i såna här grejer. Det var det naturligtvis inte. Varför fortsätter tyckare prata om frigörelseteknologi och sociala medias fantastiska möjligheter att rädda och organisera folk? De onda krafterna har naturligtvis också tillgång till öppna (och stängda) flöden på internet, det är naivt att tro att folket skulle kunna organisera och outsmarta regimen helt utan motkraft, eller ens i så stor omfattning att alla försök att stoppa dem skulle vara fruktlösa. Iran 2009 nämns ofta, och ivrare kallar det för en twitterrevolution. Vid tillfället fanns det ungefär 19000 registrerade twitteranvändare i landet, som i runda slängar har 80 miljoner invånare.
Citera
2013-06-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalros
Fyfan alltså, läs på mer, det finns något som kallas google, annars kanske du ska kolla anledningarna till att allt detta hände.
Var hittade du texten?
Citera
2013-06-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holysons
http://panpatv.com live tv från Istanbul

verkar som om demonstranter tagit över någon parlamentsbyggnad

Det är inspelat. Direkt här: http://www.vgtv.no/#!/video/65103/direkte-demonstrasjoner-i-tyrkia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in