Citat:
Ursprungligen postat av
Gee_
Självklart inte! Man ska definitivt inte bara avsätta en ledare när som du säger 50% har röstat på honom.
Många som har röstat på Erdogan är ute på gatorna för att de är missnöjda med de senaste förändringarna. Han försöker utöka sin makt och frångå den demokratiska stommen som Turkiets politik byggts upp på. Turkiet har flest antal journalister inspärrade i jämförelse med resten av världen. Samtidigt har man fängslat många ur oppositionen och försvagat denna genom åren som gått. Genom att censurera oppositionen får de ingen ärlig chans att framföra det dem tycker till befolkningen.
Erdogan bör sluta bekämpa demonstranterna med tårgas och vattenkanoner och istället fråga folket vad det är dem vill. Ett legitimt krav är inte att säga hans avgång, däremot bör sittande regering återuppta diskussioner med oppositionen och kanske eventuellt sätta ett datum för nya val. Släppa fångar som det inte finns bevis mot, som sitter fängslade utan att fått genomgå en riktig rättegång, en rättegång där domare inte var köpta.
Och om han fortfarande är älskad av majoriteten i landet så har han väl inget att vara rädd över?
Du har poänger i det du säger men jag är inte riktigt säker på att Erdogan har den en fullmakt på att släppa journalister. Jag menar, journalisterna kanske är åtalade enligt lag?
Ifall han har fullmakten att göra det så är det naturligtvis ett viktigt steg för att lätta på situationen. Turkiet har dock inte förändrats. Journalistarresteringar, generalarresteringar, kränkning av yttrandefriheten, vinklad media, polisbrutalitet har varit den turkiska vardagen i över 70 så jag tror inte direkt det är något nytt fenomen. Jag har till och med för mig att det var betydligt värre innan AKP kom till makten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Erdogan är Turkiets legitima premiärminister, som du säger. Missnöjet ligger nog i att Erdogans sida är långt ifrån oppositionens sida, rent politiskt "religiös konservatism" mot "liberal sekularism". Hans senare lagändringar stämmer inte överens med en stor del av den turkiska befolkningens principer om sekularism och demokrati, även de som röstat på AKP. Det man borde göra om detta fortsätter är att genomföra reformer i konsensus med oppositionen i landet. Fortsätter demonstrationerna anser jag att ett omval är viktigt, för att slippa en katastrof.
Jag tror du har rätt. Erdogan är den legitima premiärministern enligt lag och det kan mycket väl vara så att demonstranterna nu tillhör hans egna anhängare. Att man är trött på hans ständiga hyckleri om det ena och det andra. Man får inte glömma att Erdogan är mästare på politiska spel. Han utnyttjar oftast utrikespolitiken för att vinna röster hos befolkningen som i fallet med Israelerna för några år sedan. Tyvärr var det ingenting annat än ett spel för gallerierna.
Dock skulle det vara intressant att veta vilka människor det egentligen är som protesterar och om det finns någon förbindelse med militären. Att det är sekulära krafter är väl uppenbart men vad är målet liksom?
Det finns inte mycket gott att säga om Erdogan men det skulle vara intressant om man kunde säga samma sak om de som protesterar. Bättre reformer alternativ omval är bra exempel på vad man kan göra.