Tyvärr kan jag inte se målet med protesterna inrikes. Turkiet är en av få länder som gått starkare ekonomiskt med AKP i makten. Samtidigt har Erdogan förbättrat sjukvården, utbildningen och den kulturella tillhörigheten samtidigt som man sopat bort den militära makten. Dessutom har jag läst att kurdiska rättigheterna har blivit lite bättre. Vad jag försöker förstå är varför man protesterar mot en demokratiskt vald regering som hälften av Turkiet stödjer. Att man dessutom fått över 50% av rösterna bevisar väl bara populariteten bland turkarna.
Jag skulle däremot vara av annan åsikt om protesterna riktade sig emot privatiseringen av statliga tillgångar, den katastrofala utrikespolitiken dvs. den statsfinansierade terrorismen i Syrien och riktningen mot facist EU samt det militära samarbetet med terroriststaterna USA och Israel. Men utav den bild jag har fått riktar sig protesterna mot att han infört en liberal alkoholpolitik och byggt lite moskéer. Kom igen, skall landet sättas i brand på grund av detta?
Jag försöker endast döma objektivt utifrån fakta och analys även om jag starkt ogillar sionist dyrkaren Erdogan och hans politiska skådespeleri. Man får inte begå samma misstag som i fallet med Syrien trots att det var oppositionen som var vargen i fårakläder.
Jag menar. Vad är målet med protesterna? Skall regeringen avgå trots att den blivit demokratiskt vald och vem skall i så fall ta över? Och hur skall man veta vilka typer det är som protesterar. Om regeringen avgår vilket parti kommer då efterträda?
Nej, det verkar mer som att protesterna är oorganiserade där många är vänster människor tillsammans med militär anhängare, kemalister, kommunister, nationalister, huliganer, snorungar och sekulära krafter. Men det är ändå kul att Erdogan kallar folket för extremister. Större hycklare hittar man inte. Så lät det dock inte i fallet med Syrien och Bashar Al-Assad