2013-06-03, 11:50
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske tvåa på den här, men pappan vädjar om ytterligare en advokat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16892359.ab

Det låter klokt. Skulle tingsrätten avslå detta undrar jag om det inte vore bra att byta ombud.
Citera
2013-06-03, 11:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag respekterar din inställning och envishet, och vet att du har stor erfarenhet av "brottsutredningar" här på flashback. Men om vi låtsas att polisen funnit dna också från andra (ej identifierade) personer i bagageutrymmet alternativt på/vid kroppsdelarna, skulle det kunna få dig att tänka ut andra teorier?

Vad är poängen med såna hypotetiska frågor? Skulle vi fundera på andra teorier om vi fick höra att en person klev in på polisstationen i Boden idag och erkände mordet samt företedde bildbevisning på att det var han?

Att utgå från något annat än kända fakta eller möjligen väl övervägda gissningar runt luckor i händelseförlopp och liknande leder bara till att tråden blir ett dagis för alla som tror att det är en deckare. Jag vet inte hur många "teorier" utan förankring i kända fakta om hur det hela gått till som jag läst. Jag skulle ledigt kunna spamma tråden med 25-30 stycken själv, för fantasi saknas inte. Men på vad sätt kommer vi framåt genom att sitta och hålla på med sånt?

Detta sagt så känner jag mig lite förvirrad av de detaljer som nu - av allt att döma - läcker från källor inom polisen som tidningen bedömer som tillräckligt trovärdiga för att publicera. Jag har liksom lalajlaj ganska tidigt utgått från den enklaste teorin: KJ har dödat offret i sin lägenhet (med största säkerhet i någon form av raserianfall), transportstyckat kroppen och sen (troligen nattetid) kört ut dem till en plats där han nödtorftigt dolt dem (utom händerna då). Därför att så går de flesta mord till av erfarenhet. Vi har också skriken + det faktum att den som ska ljuga ofta gärna vill skapa sig en historia som innehåller så mycket sanning som möjligt för att minska risken att trassla in sig i felaktiga detaljer och motsägelser. Men om det nu är så att bostaden var dammig och full av saker i en stor röra så måste man ju medge för sig själv att den teorin svajar lite. Särskilt som inga fynd verkar ha gjorts där. Jag känner mig nu därför lite mer öppen för att det här kan ha gått till på ett annat vis: Att de varit ute någonstans i terrängen av något just nu fördolt skäl och att det t.o.m. skulle kunna vara en överlagd handling; ett resultat av otäcka fantasier som vuxit inom en synnerligen udda person.

Medgärningsmän tror jag däremot inte på och det som det verkar klumpiga försöken att dölja kroppen tyder inte heller på att någon kommit in och försökt hjälpa till att dölja spår. Att inte mordvapen, kläder och annat hittats kan vara ett resultat av tur snarare än skicklighet. Allt detta kan mycket väl ha dumpats i en väska i en närbelägen sjö - det kräver ingen brottets Einstein för att komma upp med en sån plan.
Citera
2013-06-03, 11:51
Bannlyst
När åklagaren säger att fyndet med VB:s blod kan kopplas till den misstänkte. Hur kan man koppla det ? Bara för att det är hans bil ? Det som retar mig är hans försvarare som säger att han gett en rimlig förklaring till fyndet medans det sägs att han i förhör inte har någon förklaring till det. Tycker att försvararen inte sköter sitt jobb riktigt.
Citera
2013-06-03, 11:51
Medlem
henkesss avatar
VB finns fortfarande med på tex Birthday.se och liknande register.
Hört att man tas bort max efter 2 veckor.
Men det har ju gått 1 månad nu?
Citera
2013-06-03, 11:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Någon mer än jag som noterade den välstädade bil, skinande blank, tom. fälgarna svarta plåtisar såg spritt nya ut, som hämtades vid KJ:s föräldrahem?
Med tanke på KJ.s påstådda oförmåga att städa och hålla rent.

Nej, men det som jag reagerat på är att bilen stått i ett garage. Helt naturligt om man vill städa och sanera en bil utan att det väcker uppmärksamhet. Om han inte är särskilt ordningsam vanligtvis så hade grannarna troligen reagerat på ett överdrivet städande av bilen ute på gatan, särskilt på Flottiljvägen, troligen därför han valde att flytta bilen till föräldrahemmet.
Citera
2013-06-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Någon mer än jag som noterade den välstädade bil, skinande blank, tom. fälgarna svarta plåtisar såg spritt nya ut, som hämtades vid KJ:s föräldrahem?
Med tanke på KJ.s påstådda oförmåga att städa och hålla rent.
Kollade du städningen inne i bilen oxå?
Citera
2013-06-03, 11:54
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerOfThinking
Oooo, hans föräldrar är väl stenrika som begär en till advokat, det blir säkert svindyrt!!!

Bifalles det så betalar skattebetalarna. I mycket omfattande mål kan två advokater dela på försvaret. Det har hänt vid det oändliga mastodontmålet i Södertälje och ett komplicerat folkrättsmål (olika länder inblandade mm) men säkert vid några fler tillfällen.
Citera
2013-06-03, 11:56
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Kollade du städningen inne i bilen oxå?

Naturligtvis ine då jag befinner mig långt från brottsplatsen/orten, men utvändigt fanns inte ett dammkorn.
Citera
2013-06-03, 11:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är väl en månad sen hon försvann.
Citera
2013-06-03, 11:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad är poängen med såna hypotetiska frågor? Skulle vi fundera på andra teorier om vi fick höra att en person klev in på polisstationen i Boden idag och erkände mordet samt företedde bildbevisning på att det var han?

Att utgå från något annat än kända fakta eller möjligen väl övervägda gissningar runt luckor i händelseförlopp och liknande leder bara till att tråden blir ett dagis för alla som tror att det är en deckare. Jag vet inte hur många "teorier" utan förankring i kända fakta om hur det hela gått till som jag läst. Jag skulle ledigt kunna spamma tråden med 25-30 stycken själv, för fantasi saknas inte. Men på vad sätt kommer vi framåt genom att sitta och hålla på med sånt?

Detta sagt så känner jag mig lite förvirrad av de detaljer som nu - av allt att döma - läcker från källor inom polisen som tidningen bedömer som tillräckligt trovärdiga för att publicera. Jag har liksom lalajlaj ganska tidigt utgått från den enklaste teorin: KJ har dödat offret i sin lägenhet (med största säkerhet i någon form av raserianfall), transportstyckat kroppen och sen (troligen nattetid) kört ut dem till en plats där han nödtorftigt dolt dem (utom händerna då). Därför att så går de flesta mord till av erfarenhet. Vi har också skriken + det faktum att den som ska ljuga ofta gärna vill skapa sig en historia som innehåller så mycket sanning som möjligt för att minska risken att trassla in sig i felaktiga detaljer och motsägelser. Men om det nu är så att bostaden var dammig och full av saker i en stor röra så måste man ju medge för sig själv att den teorin svajar lite. Särskilt som inga fynd verkar ha gjorts där. Jag känner mig nu därför lite mer öppen för att det här kan ha gått till på ett annat vis: Att de varit ute någonstans i terrängen av något just nu fördolt skäl och att det t.o.m. skulle kunna vara en överlagd handling; ett resultat av otäcka fantasier som vuxit inom en synnerligen udda person.

Medgärningsmän tror jag däremot inte på och det som det verkar klumpiga försöken att dölja kroppen tyder inte heller på att någon kommit in och försökt hjälpa till att dölja spår. Att inte mordvapen, kläder och annat hittats kan vara ett resultat av tur snarare än skicklighet. Allt detta kan mycket väl ha dumpats i en väska i en närbelägen sjö - det kräver ingen brottets Einstein för att komma upp med en sån plan.

Det borde kunna hittas ganska enkelt om polisen sökte, det gör de kanske också, men många vattenhål finns det.
Citera
2013-06-03, 11:57
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Det har gått en månad sedan hon försvann, men det har inte gått en månad sedan hon dödförklarades. Dödsattesten kan ju inte utfärdas förrän hon dödförklarades, vilket skedde för kanske en dryg vecka sen, det var väl omkring förra fredagen som DNA-svaren ska ha kommit där det bekräftades att kroppen tillhörde VB.
Citera
2013-06-03, 11:59
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Naturligtvis har vi alla minst 100 teorier om vad som skulle kunna ha hänt. Och förstås är det inte konstruktivt att vi alla dryftar alla våra teorier. Och åter igen, ja, det är mest sannolikt att KJ är gm.
Men jag grubblar på varför polisen säger "att de inte utesluter fler gärningsmän". Och jag undrar om SKL kan ha hittat mer, eller snart får svar på fler prover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in