2013-06-04, 10:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Och hur vet du att det är i egenskap av god man?
I egenskap av förälder kan han inte göra det. Det vore precis samma sak som om jag skulle skriva till domstolen och be att en extra försvarare förordnades, gärna en kanon som Falk eller Hurtig. En sån skrivelse skulle hamna i runda arkivet utan åtgärd.

Citat:
Han är ju förälder i första hand. Och jag kan med ens säga dig att inte många god men skulle begära en till advokat då det redan finns en.
Du kan mycket väl ha rätt i att det faktum att den gode manen också är förälder är betydelsefullt för att den gode mannen ska komma sig för med begära ytterligare en advokat. Men det är som god man han kan göra det.

(Ska vi ta en lite språklig genomgång här, för det råder lite osäkerhet i tråden om vad saker och ting heter. Det heter alltså, precis som hemlunda2000 skriver, god man, särskrivet, i singularis. Man ska alltså inte skriva godman ihop - dels uttalas det inte så, dels är det väldigt lätt att felläsa det till grodman. Däremot skrivs ordet godmansskap ihop. Men i pluralis blir det rätt udda: En god man, flera gode män. Det är samma gammaldags -e-ändelse som i de tre vise männen)

Citat:
Det är inte gode mannens sak att gå in i rättsmål. Det är tingsrättens sak. Gode mannens uppgift är att se till att det finns EN advokat som för talan, inte ngn stjärnadvokat, utan en försvarare. Dock behövs detta sällan eftersom alla har rätt till en försvarare. Däremot är inte den åtalade nöjd så har hen rätt att byta advokat. Och fet kan gode mannen hjälpa till med, men då i formav skrivelser och ansökan.
Om det finns särskilda skäl till att ha fler än en försvarare - och det finns det ibland, även om det är sällan - är det den gode mannens sak att tillse att en begäran om detta, med de särskilda skälen angivna, kommer till domstolen. Jag är inte säker på att domstolen kommer att bevilja två försvarare, men begäran är definitivt inte så bortitok så att den inte borde ha inskickats.
Citera
2013-06-04, 10:36
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är onekligen en besvärande omständighet.

Polisen slutade även att leta efter VB den 10:e, samtidigt eller om det var dagen efter, så avfärdade de teorin om att hon försvunnit frivilligt.

De ändrar även brottsrubricering till människorov i samma veva.

Att det berodde på att de hittade KJ på det sätt de gjorde kan förmodligen haft viss påverkan på dessa beslut.

Jag gissar att de misstänkte honom från dag 1, men höll förstås öppet för alternativ för även om det är den mest uppenbara och troliga förklaringen så finns det vissa märkliga mordfall där det mest logiska visat sig vara helt uppåt väggarna.

Han trodde nog helt enkelt att han skulle komma undan med att hon försvunnit under löprundan..
Citera
2013-06-04, 10:38
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Motivet är mycket viktigt för att kunna ringa in en mördare, allt tyder på att det här var ett planerat mord, om det varit ett dråp hade det sannolikt redan varit uppklarat.
När man läser de här inläggen som spottas fram, får man uppfattningen att den här misstänkte KJ är en massmördare, dråpare och helt borta från verkligheten.
Men är det sanningen, det är mycket lätt att kontrollera genom brottsregistret om KJ brukad våld tidigare, eller hur många personer han mördat.
Vad som skrivits sida upp och sida ned är om hans hund, som han skall ha slaktats och styckat, men vad som är sanning i det, är det väl ingen som kan svara på.
Det fanns någon vis person som menade hunden hade bitit på elkabel och därigenom hade hunden orsakat döden själv. Den versionen tror jag på därför vissa hundar gillar att tugga på kablar och en hund dör om den får 220 volt elström i sig, och det enda är att ta hunden och dumpa kroppen någonstans eller begrava den. Hundkroppen skall ha dumpats i älven och då kan man säga det var en sjöbegravning, som är fullt acceptabelt.
Du drar slutsatser som om det bara finns en variant.

Nej man kan begå även dråp och röja undan spår, definitivt om man har några veckor på sig som i detta fall.

De flesta mördare har aldrig mördat tidigare så det är ointressant. Många mördare är heller aldrig tidigare dömd för våldsbrott så att KJ inte är dömd för våldsbrott eller mord tidigare spelar ingen roll. Någon gång är ju alltid den första.

Min 5-kilos tioåriga hund bet av tre elkablar och stod på benen efteråt, det är alltså inget faktum att en hund dör av att tugga på en elkabel.
Citera
2013-06-04, 10:38
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tvivlar starkt på att polisen gått ut med att de pratat med KJ första gången den 10 maj. Att du inte kan visa källa på ditt påstående är ganska talande. Det är ganska viktigt eftersom det har betydelse om KJ hörts tidigt eller inte.

Läste i länk på bloggen om att KJ ju gått ut med (till polis?) första gången under ett sök. Men gissningsvis har de haft sina misstankar innan, det utgår jag ifrån. Även om fullt fokus var på löprundan och ett ev försvinnande där.
Citera
2013-06-04, 10:41
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vet någon om sommarstugan är avspärrad fortfarande? Någon som vet om polisen fortfarande gör sök efter händerna eller har dom lagt ned det helt och hållet?
Åklagaren ville inte svara på om man hittat händerna
Citera
2013-06-04, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Läste i länk på bloggen om att KJ ju gått ut med (till polis?) första gången under ett sök. Men gissningsvis har de haft sina misstankar innan, det utgår jag ifrån. Även om fullt fokus var på löprundan och ett ev försvinnande där.

Polisen började leta efter VB i KJ:s bostadsområde den 8 maj. Det utgick bland annat utifrån hennes senast ringda samtal.

Vi får se. Jag blir inte förvånad om fuppen senare kommer visa att KJ haft kontakt med polis redan den 8 maj. Dagen efter att hon anmäldes försvunnen.
Citera
2013-06-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
TACK!! Ja, fem sök låter lite...

Vet man datum på dessa fem? Kollar bloggen nu och försöker få ihop det..

Tydligen är Missing People (som borde använda ett svenskt namn...) missnöjt med bodensarnas insats, det säregna folket från norr?

"Missing Peoples administrativa chef Marie-Louise Lind var med när kvarlevor av vad som misstänks vara försvunna Vatchareeya Bangsuan hittades i Boden. Hon säger att fyndet hade kunnat göras tidigare om bodensarna varit piggare på att hjälpa till." (sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5541609)

Men kanske borde man klaga mindre? Ev. var ju en verklig expert med vid några av sökningarna... Antagandes att den ofällde häktade har något med saken att göra.

Deras webbplats ger viss info: www.missingpeople.se
Senast redigerad av Renasanningen 2013-06-04 kl. 10:46.
Citera
2013-06-04, 10:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
En viktig fråga som jag undrar över: Har VB:s vän/ex /22-åringen rättsombud från FUB?
Jag vet inte hur det är i detta fall, men om man t ex har diagnosen Aspergers syndrom har man väl rätt till rättsombud från FUB om man blir anhållen/häktad?
Det har jag mycket svårt att tänka mig att man har. FUB ägnar sig, vad jag kan förstå, bara åt utvecklingsstörda, vilket är en äldre synonym till förståndshandikappade. Tittar man på definitionen på utvecklingsstörning på FUB:s hemsida, ser man att den uteslutande berör förståndshandikapp:
Citat:
Ursprungligen postat av FUB
Utvecklingsstörning är en funktionsnedsättning i hjärnan.

Den som har utvecklingsstörning har svårare att förstå och behöver mer tid för att lära sig och för att minnas. En del saker lär man sig aldrig.

På andra sätt är man som alla andra. Barn och vuxna med utvecklingsstörning gläds, gråter, älskar och blir arga, precis som alla andra.

Det finns olika grader av utvecklingsstörning.

Ungefär 38 000 barn och vuxna i Sverige har utvecklingsstörning.
Citera
2013-06-04, 10:48
Medlem
EmmaKlaras avatar
Det skulle vara intressant att veta vad KJ gjorde den närmaste tiden efter kl 21 (eller tidigare, om 21
inte stämmer) lördagen den 4/5.
Var han hem till brodern och i så fall när kom han och hur länge stannade han.
Han kan väl knappast ha hunnit att dessförinnan stycka VB med allt vad det innebär, flytta kroppsdelarna, göra rent efter sig.

Finns det inga uppgifter om att han t.ex slutade använda militärkläderna för de var nedblodade, att han ägnat mycket tid åt att rengöra bilen, att han kanske gav sig ut mitt i natten för att fortsätta det han börjat med.
Eller var allt precis som vanligt. Det måste väl vara ganska svårt att genomföra allt detta utan att någon har märkt något ovanligt.

Det surrar mycket rykten om KJ i Boden, men runt de här viktiga dagarna verkar det inte finnas någonting.
Citera
2013-06-04, 10:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Mamman kan väl ha vetat vem VB skulle träffa även om mamman utelämnar namnet på kompisen? Eller har mamman gått ut med att hon inte visste vem dottern skulle till?

Så kan det ju vara, och det bör betyda att hon har något mer att dölja i så fall. Vem vet, kanske ett prassel med KJ? Långsökt? Nja, värre saker har hänt.
Citera
2013-06-04, 10:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Polisen började leta efter VB i KJ:s bostadsområde den 8 maj. Det utgick bland annat utifrån hennes senast ringda samtal.

Vi får se. Jag blir inte förvånad om fuppen senare kommer visa att KJ haft kontakt med polis redan den 8 maj. Dagen efter att hon anmäldes försvunnen.
Det skulle förvåna mig. NSD 10 maj kl 13:40:
Citat:
Kvinnan lämnade hemmet vid 15-tiden i lördags. De uppgifter som tidigare funnits är att hon då skulle träna och sedan plugga med en kompis.

Polisen vet nu att hon senare på kvällen var hon hemma hos en vän, vars lägenhet hon lämnade vid 21-tiden.

– Han lämnade uppgifter om att hon har varit hos honom och studerat, säger Ulf Sköld, insatschef vid polisen i Luleå vid en pressträff på fredagen.
(egen fetstil)

Polisen uttrycker sig på ett sätt som klart tyder på att mannen nyss lämnat uppgifterna.
Citera
2013-06-04, 10:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Trodde inte att min fråga kunde missförstås, jag tar det en gång till, vad tycker ni som läser i tråden om styckningen av VB, tyder det vi vet på en offensiv eller defensiv styckning? Vad är din personliga uppfattning?

Jag har på ren statistik och utifrån de fåtaliga detaljerna som varit kända tidigare gissat på defensiv styckning. Nu är jag inte riktigt lika säker längre. Skulle det visa sig att det framkommer bevis för att hon dödats i bostaden skulle jag nog hålla fast vid defensiv styckning. Men om hon dödast utomhus är det svårt att riktigt förstå varför GM har styckat kroppen av någon slags praktiska skäl enbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in