I egenskap av förälder kan han inte göra det. Det vore precis samma sak som om jag skulle skriva till domstolen och be att en extra försvarare förordnades, gärna en kanon som Falk eller Hurtig. En sån skrivelse skulle hamna i runda arkivet utan åtgärd.
(Ska vi ta en lite språklig genomgång här, för det råder lite osäkerhet i tråden om vad saker och ting heter. Det heter alltså, precis som hemlunda2000 skriver, god man, särskrivet, i singularis. Man ska alltså inte skriva godman ihop - dels uttalas det inte så, dels är det väldigt lätt att felläsa det till grodman. Däremot skrivs ordet godmansskap ihop. Men i pluralis blir det rätt udda: En god man, flera gode män. Det är samma gammaldags -e-ändelse som i de tre vise männen)
Citat:
Du kan mycket väl ha rätt i att det faktum att den gode manen också är förälder är betydelsefullt för att den gode mannen ska komma sig för med begära ytterligare en advokat. Men det är som god man han kan göra det.
Han är ju förälder i första hand. Och jag kan med ens säga dig att inte många god men skulle begära en till advokat då det redan finns en.
(Ska vi ta en lite språklig genomgång här, för det råder lite osäkerhet i tråden om vad saker och ting heter. Det heter alltså, precis som hemlunda2000 skriver, god man, särskrivet, i singularis. Man ska alltså inte skriva godman ihop - dels uttalas det inte så, dels är det väldigt lätt att felläsa det till grodman. Däremot skrivs ordet godmansskap ihop. Men i pluralis blir det rätt udda: En god man, flera gode män. Det är samma gammaldags -e-ändelse som i de tre vise männen)
Citat:
Om det finns särskilda skäl till att ha fler än en försvarare - och det finns det ibland, även om det är sällan - är det den gode mannens sak att tillse att en begäran om detta, med de särskilda skälen angivna, kommer till domstolen. Jag är inte säker på att domstolen kommer att bevilja två försvarare, men begäran är definitivt inte så bortitok så att den inte borde ha inskickats.
Det är inte gode mannens sak att gå in i rättsmål. Det är tingsrättens sak. Gode mannens uppgift är att se till att det finns EN advokat som för talan, inte ngn stjärnadvokat, utan en försvarare. Dock behövs detta sällan eftersom alla har rätt till en försvarare. Däremot är inte den åtalade nöjd så har hen rätt att byta advokat. Och fet kan gode mannen hjälpa till med, men då i formav skrivelser och ansökan.