Citat:
Ursprungligen postat av kes
Ditt argument faller på plats direkt när man inser att det finns olika varianter av demokrati! Som sagt EU, Sverige, USA och Schweiz räknas som de mest demokratiska länderna i världen, men deras demokrati är som natt och dag i jämförelse.
På vilket sätt då?
Citat:
Vill du ha ett demokrati måste du ha en värdegrund, i Sverige har vi ett värdegrund baserat på feminism där kvinnor och män ska vara lika på allt, oavsett hur det blir.
Men "lika", "frihet"...och såna begrepp är ju idiotiska. Att peka ut en punkt, ett område, där vi ska vara lika, är ju i sig ojämlikt. Varför ska vi ha samma förutsättningar när det gäller kön, men inte ekonomi? Varför ska vi tillåta att män gifter sig med män, men inte att man gifter sig med 2 män?
Jag tror att min pappa t.ex. räknar sig själv som väldigt öppensinnad och icke-fördömande, men han är ju detta om dom saker "man" har sagt till honom är okej, bögar, invandrare och kvinnor. Om jag säger till honom att jag har använt droger och haft sex med yngre tjejer...not so much.
Citat:
Exempel, i ett företag låt oss säga Volvo, dom har 6 chefer, 3 av dessa chefer MÅSTE vara kvinnor, oavsett om dom gör ett sämre jobb än 3 män, detta enbart för det ska vara lika. Detta är sitt svenska demokratiska värdegrund där alla ska vara lika oavsett vad.
I vilket land måste det det? Men bolagsstyrelser är ju skapade för att vara orättvisa...jag förstår t.ex. inte att kvinnor tycker det är fel att en kvinna tjänar mindre än en man, men det är helt okej att ett kvinnligt affärsbiträde tjänar mindre än en kvinnlig förskollärare.
Citat:
I Turkiet vill Erdogan skapa ett muslimskt värdegrund som baseras på muslimsk moral, tex att man inte vill ha alkohol bland bostäder, skolor, sjukhus och ute bland barnfamiljer. Respekt gentemot äldre ska utökas, sexuellt fysiskt kontakt ute i offentliga ska vara straffbart, att inte lära våra barn att homosexualitet är något vackert och bra.
Då får han väl göra det. Han får skapa vad han vill, men han har ju inte rätt att förbjuda att andra gör samma sak, fast tvärtom. Han har ju inte större rätt att förbjuda homosexualitet än vad någon annan har att förbjuda heterosexualitet.
Citat:
Erdogans politik är mycket lik Kristdemokrati som finns i många länder i världen, USA, Tyskland, Schweiz osv. Skillnaden är bara att Erdogan har ett muslimskt värdegrund istället för ett kristet värdegrund.
I grund och botten är ju all organiserad religion av ondo. Erdogan får ha vilken värdegrund han vill, bara jag får ha min värdegrund.
Citat:
I alla demokratiska länder har du grundlagar som man alltid ska utgå från när man stifta lagar, vem är det som säger att din syn på demokrati är den mest korrekta och att alla andra måste följa den, detta är inget annat än vansinne. VILL FOLKET i Turkiet ha Erdogans syn på saken, så ska dom få ha de utan att någon ska säga åt som att dom tänker fel.
Erdogan säger vad jag förstår till andra att dom har fel, självklart måste dom då få säga till Erdogan att han har fel.
"Grundlagar" är ju gamla lagar. Om det är NÅGRA lagar i ett land som ska ifrågasättas, så är det väl dom. Ibland gör vi saker som vi alltid har gjort dom för att det är det bästa sättet, men ibland gör vi som vi alltid har gjort bara för att ingen har ifrågasatt det.
Se på ad som händer i USA med "second amendment", medan dom tjafsar om om man ska få ha vapen eller inte, så har man tagit ifrån dom alla dom rättigheterna som man/dom skulle försvara med dessa vapen. Det är farligt att stirra sig blind på detaljer.
Citat:
Du kan heller inte jämföra med Saddam Hussein och hans Irak då han var en diktator, Erdogan fick makten genom att han blev framröstat av de Turkiska folket, han ställer också upp på omval oavsett ifall det betyder att han förlorar maken, varför, jo för att han är en sann demokrat med ett muslimskt värdegrund, likt kristdemokratin.
När Saddam tog makten så gjorde han ju det, i likhet med alla diktorer som nu har störtats, för att man hade ett slags folkligt stöd. Annars hade man inte kunnat ta makten.
Sen blir diktaorerna precis lika blinda för vanliga människor som våra folkvalda politiker här i Sverige.
(Sen när det gäller att vara "demokrat"...världen är inte så där jättestor längre...och det är väl allmänt känt att valen i USA är riggade, och detta system har dom sen exporterat, både rent tekniskt och värdemässigt, till resten av världen. Det kanske är så att Erdogan ställer upp på omnval för att han vet vem som kontrollerar valet, och att den som han isf. skulle förlora emot inte på något sätt hotar honom!??)