2013-06-03, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ja usch vad Erdogan är hemsk ?

Menar du att Hitler var okej för att han byggde autobahn också?
Citera
2013-06-03, 10:11
Medlem
blackjackks avatar
Erdogan pratar om hur väst försöker "förstöra broar" mellan turkar, bosniaker och albaner. Han menar att han inte ser skillnad på turkar, albaner och bosniaker eller mellan Istanbul, Sarajevo och Pristina, och att Balkan kommer blomstra parallellt med Turkiet.

Turks, Albanians, Bosniaks.. Brethren, west is crashing our bridges

http://www.sandzaklive.rs/index.php/kategorija-svijet-politika/989-turci-albanci-bosnjaci-braco-zapad-nam-rusi-mostove

Översättning av artikeln finns i spoilern.

Citera
2013-06-03, 10:14
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Allt beror på vad för värderingar du har, vem är det som säger att den skandinaviska modellen av demokrati är den rätta?

Turkiet har sina värderingar av demokrati och du har din, Schweiz har sin egen, USA sin egen version av demokrati, EU har en annan version av demokrati.

Schweiz har direktdemokrati där folket får ta del av mycket av de som bestäms, och bestäma utifrån deras politiska tro och värderingar.

I Sverige röstar vi fram partier som har "liknande åsikter" som folket som sedan bestämmer åt oss utifrån våra värderingar.

USA röstar fram sina specifika personer som bestämmer utifrån folkets värderingar och politiska tro.

I Turkiet har dom en demokrati utifrån muslimska värderingar som majoriteten av folket röstat fram.

Demokratin har många former beroende på folkets kultur, religion, traditioner samt värderingar. Att blanda ihop en specifik "demokrati" med detta är både farligt och okunnigt, kom ihåg de!!

Men nu är du ute och cyklar väldigt långt ute på den logiska skalan. Demokrati är inte något flytande tillstånd - ja, det finns små variansskillnader - men de stora byggstenarna måste vara desamma. Demokrati är binärt: antingen har man det, eller så har man det inte.

För att ha demokrati så måste man ha ett i grunden fritt samhälle: annars har man en skendemokrati, det är mycket enkelt. Har man inte pressfrihet och yttrandefrihet så har man inte demokrati - därför att röstningsförfarandet blir meningslöst om ingen kan granska det, och säkerställa att det går rätt till. Om partierna inte får kampanja fritt utan att riskera att arresteras. Det är själva grunden för demokratin att de grundläggande rättigheterna upprätthålls och att rättsväsendet är opartiskt och opolitiskt. Att kalla det för någon "skandinavisk modell" är ingenting annat än ett rent skämt som visar att man överhuvudtaget inte förstår vad demokrati är för något.

Som en parallell kan nämnas att det finns mängder av länder som röstar, förmodligen de allra flesta. Till och med Irak under Saddam har haft folkomröstningar, men det innebär inte att man har något som helst demokratiskt inslag överhuvudtaget. Jag tycker snarare att det är beklagligt att man ska försöka rättfärdiga sitt vidriga beteende och sina övergrepp på demokratin genom att hänvisa till "kulturella skillnader" som gör det okej att arrestera oliktänkande, eller kontrollera all media - jo för här har vi en egen form av demokrati! Det är ingenting annat än en diktatur som försöker rättfärdiga sig själv.
Citera
2013-06-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Menar du att Hitler var okej för att han byggde autobahn också?
Och där kom den ja. Hitler har ingenting med denna diskussion att göra.
Citera
2013-06-03, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Men nu är du ute och cyklar väldigt långt ute på den logiska skalan. Demokrati är inte något flytande tillstånd - ja, det finns små variansskillnader - men de stora byggstenarna måste vara desamma. Demokrati är binärt: antingen har man det, eller så har man det inte.

Problemet är ju att demokratin inte fungerar. Jag ska inte behöva rösta på DIG för att DU ska ta tillvara mina intressen. När jag sen röstar på dig, och du INTE gör det, så har demokratin havererat.

Det är dessutom idiotiskt att tro att alla vill ha demokrati. I en perfekt värld har vi INTE demokrati.

Västvärlden anser sig vara oerhört toleranta, vi tolererar alla som är precis som oss.
Citera
2013-06-03, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Och där kom den ja. Hitler har ingenting med denna diskussion att göra.

Du har rätt, jämförelser med Hitler är idiotiska. Jag förstår att Hitler självklart inte var okej för att han byggde autobahn på samma sätt som jag förstår att Erdogan inte kan bedömas utifrån det faktum att han byggt en ny tåglinje, eller att Reinfeldt inte kan bedömas utifrån att han beslutat om en ny tunnelbanelinje i Sthlm.

Men frågeställaren gör det uppenbarligen inte, och det är tveksamt om du gör det?
Citera
2013-06-03, 10:39
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Jag har en fråga, hur förklarar dessa sk "fredliga demonstranter" (snarare rastlösa fotbollshuliganer) all förstörelse som skett?

"Erdogan called the protests “ideological” and manipulated by an opposition “unable to beat (the government) at the ballot box.” He said 89 police vehicles, 42 private cars, four buses and 94 businesses were destroyed by the “vandalism” of the past two days."

Att bränna ner privat egendom är inte fredligt, att förstöra hederliga medborgarens inkomstkälla (affärer) inte inte särskilt fredligt, att gå runt och misshandla människor på gatan (har kommit in rapporter angående detta) är inte heller fredligt, att sätta städer i brand är inte heller något som skulle betraktas som fredligt..
Men snälla nu du förstår ju inte! Allt som är emot Erdogan eller AKP är fredligt i Turkiet!! Så länge kemalismen får fortsätta styra kan vi förstöra, våldta, mörda, kidnappa, bomba osv allt som står i vår väg!!! #ShitKemalistsThink
Citera
2013-06-03, 10:43
Medlem
TritonsTreudds avatar
Citat:
Jag har en fråga, hur förklarar dessa sk "fredliga demonstranter" (snarare rastlösa fotbollshuliganer) all förstörelse som skett?

"Erdogan called the protests “ideological” and manipulated by an opposition “unable to beat (the government) at the ballot box.” He said 89 police vehicles, 42 private cars, four buses and 94 businesses were destroyed by the “vandalism” of the past two days."

Att bränna ner privat egendom är inte fredligt, att förstöra hederliga medborgarens inkomstkälla (affärer) inte inte särskilt fredligt, att gå runt och misshandla människor på gatan (har kommit in rapporter angående detta) är inte heller fredligt, att sätta städer i brand är inte heller något som skulle betraktas som fredligt..

Kes, jag förstår att du har fått detta intryck när du läser tidningar och media här i Sverige. Det verkar inte vara mkt som publiceras utanför Turkiet i allmänhet. Al Jazeera International är väl den kanalen som har sänt mest och minst vinklat. Det är möjligt att man har förstört och eldat upp främst polisbilar. Det är förståeligt när man ser vilket övervåld och med vilka medel som polisen försöker stoppa ngt som inte behöver stoppas. För till saken hör att om polisen bara drar tillbaka sina styrkor så kommer allt att upphöra. Demonstanterna städar själva upp efter sig på dagarna.
Sen finns det alltid rötägg i dessa massor som ser sin chans.
Du måste förstå att det är ca 200000 demostranter och 100000 poliser ute på gatorna just nu. Jag skulle vilja påstå att det ser ut som ett regelrätt krig där den ena sidan inte har nga vapen och försöker enbart "gå" på sina gator och torg.

Erdogan kommer få det tufft när övriga världen öppnar ögonen för denna diktator. Islamiseringen verkar inte vara en framgångssaga direkt, då 100000 turkar från den asiatiska sidan (mest muslimer) tågade över till den europeiska sidan för att hjälpa till och visa sitt stöd.

Citat:
Vad gjorde du i Istanbul?

Vi skulle fira min sambos födelsedag. Vi bodde precis vid Taksim-torget och fick springa i gränderna för att kunna tillbaka till vårt hotell. Jag vill betona att vi inte var där för demonstrera. Vi bytte dessutom hotell sista natten för koncentrationen på tårgasen på vårt rum blev för stark...
Citera
2013-06-03, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
För att ha demokrati så måste man ha ett i grunden fritt samhälle: annars har man en skendemokrati, det är mycket enkelt. Har man inte pressfrihet och yttrandefrihet så har man inte demokrati - därför att röstningsförfarandet blir meningslöst om ingen kan granska det, och säkerställa att det går rätt till.

Och sen då? Nästan bara journalister menar att pressfriheten kan garantera demokratin. Vad händer när journalister påvisar fel, som iaf inte åtgärdas?

Pressfriheten är ju neutral, även den som vill förtrycka och kontrollera har pressfriheten.

Den dagen vi börjar snacka om ekonomisk frihet för alla, då ..
Senast redigerad av AndersJoh 2013-06-03 kl. 10:51.
Citera
2013-06-03, 10:53
Bannlyst
Citat:
Och sen då? Nästan bara journalister menar att pressfriheten kan garantera demokratin. Vad händer när journalister påvisar fel, som iaf inte åtgärdas?

Pressfriheten är ju neutral, även den som vill förtrycka och kontrollera har pressfriheten.

Den dagen vi börjar snacka om ekonomisk frihet för alla, då ..

Hahaha bara om man har yttrandefrihet och pressfrihet är man fullvärdig demokratisk land, ett exempel Sverige?
Man blir smart här på fb... Kanske dum.
Citera
2013-06-03, 11:14
Medlem
TritonsTreudds avatar
Här har ni bevis på att Erdogan och hans hundar försöker tysta ner allt.

http://ireport.cnn.com/docs/DOC-981808

Några filmer från demonstrationerna.

http://delilimvar.tumblr.com/
Senast redigerad av TritonsTreudd 2013-06-03 kl. 11:22.
Citera
2013-06-03, 11:20
Medlem
Citat:
Du har rätt, jämförelser med Hitler är idiotiska. Jag förstår att Hitler självklart inte var okej för att han byggde autobahn på samma sätt som jag förstår att Erdogan inte kan bedömas utifrån det faktum att han byggt en ny tåglinje, eller att Reinfeldt inte kan bedömas utifrån att han beslutat om en ny tunnelbanelinje i Sthlm.

Men frågeställaren gör det uppenbarligen inte, och det är tveksamt om du gör det?
Jag är negativt inställd till religionen islam om du inte visste det men Erdogan verkar inte särskilt extrem vad jag kan se och han har gjort förbättringar för folket som till största del består av muslimer. Det som händer nu är att extremister startar upplopp och förstör för vanliga människor samtidigt som de får utländsk media att sprida anklagelser mot den sittande regeringen som valts på demokratisk väg och har en majoritet av folkets stöd. Vad det kan leda till om man inte stoppar det nu är i värsta fall krig, vilket i slutändan kan drabba andra länder.
Man får demonstrera i Turkiet men stenkastning och bilbrännande ska naturligtvis stoppas och då får polisen ta till hårda metoder även om risken finns att någon enstaka oskyldig drabbas. Polisen fick till och med order om att dra sig undan i går men extremisterna nöjer sig inte utan jobbar hårt på att förstöra samhället till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in