2013-06-03, 10:50
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatten
Men shit. Jag säger inte att KJ är oskyldig, men att uttala sig som du gör efter ett uttalande från hans advokat. Som dessutom kör stenhårt på linjen att KJ är oskyldig. Du tänker inte att advokaten också säger det som passar honom och framhåller resp. döljer det han tycker passar? Inget illa ment, men jag är glad att inte folk från detta forum sitter som nämndemän. Hoppas jag.

Ojdå om du bara visste. På det här forumet har nämndemän suttit och bombat trådar med inlägg i mycket uppmärksammade mål. Senast i vintras. Under pågående rättegång. I det omstridda fallet tog nämndemannen tydlig ställning i förväg. Han hade inte omdöme att låta bli att outa sig heller.
Citera
2013-06-03, 10:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag säger inte emot dig eller sannolikheten för att KJ är (ensam) gm. Naturligtvis är det det som är mest sannolikt. Men. Om du Lalajlaj skulle för en stund släppa den teorin - har du andra teorier eller tankar om vad som skulle ha kunna inträffat?

Ja, det finns flera olika teorier man skulle kunna fundera över, men det finns inget idag som skulle kunna ge dessa teorier luft under vingarna. Dels därför att blod hittats i KJs bil vilket talar för att han är inblandad, tror inte på plantering av bevis eller att de hamnat där på annat sätt än att det skett i samband med mordet på VB så länge inte KJ själv har en bättre förklaring, och dels för att det idag saknas en brottsplats.
Citera
2013-06-03, 11:00
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo jag vet, har sett annat också, t ex igår kväll skrev de ngt igen om att "Vi låter det ligga så så det inte blir drama". Hur som helst försöker de avleda eventuell inblandning med humor...

Grabbarna har dålig humor.
Precis som det första dom skrev "Blev lite drama. Vi låter det ligga så.."
Överraskad att det är just KJ som sitter där han sitter och inte skägget. Skäggisen är betydligt starkare, och psykiskt instabil. Av alla KJs polare så är han den mest intressanta i detta fall. Kan mycket väl vara han som pushat på mindre stabila personer som KJ.
Men tror skäggisen har på tok för låg intelligenskvot för att inte lämna spår efter sig.
Fast det hindrar ju inte att han eller någon varit inblandad efterhand.
Citera
2013-06-03, 11:00
Medlem
Har läst ikapp mig igen och ser att de flesta fortfarande tror att KJ är GM. Oroväckande att även polisen samt FUL inte verkar ha någonting nytt att gå på.

KJ är tydligen väldigt dålig på att hålla efter sig i lägenheten och i bilen (stökigt enligt AB).
Det betyder att han antingen inte ids att städa (lathet) eller inte ser det ostädade (alla ser faktiskt inte skiten) eller att han inte bryr sig (alla vill väl eg. ha rent omkring sig men vissa kan bara inte städa eller hålla ordning omkring sig).
Jag tror på att han faktiskt inte ids eller kan städa/hålla ordning. KJ verkar ha allmänt svårt med att organisera, städa, planera och hålla reda på de grundläggande sakerna i tillvaron. Hur fan har han då kunnat genomföra och planera detta brott? Skulle han ha gjort detta skulle han antagligen också ha en anledning till varför VB's blod fanns i bilen, det har han inte.

Han har absolut ingen anledning till att mörda och stycka VB. Nej, nu måste alla inblandade titta åt någon annan än KJ, tiden går...
Citera
2013-06-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Du verkar så säker på att VB:s byxor var av märket Team Sportia. Hur kan det komma sig? Enligt mig kan det bara tyda på en sak. Du kanske förstår vad jag syftar på? Hur som helst bör du omedelbart kontakta polisen och berätta om detta!

Du har klippt ut en bit av mitt resonemang,jag poängterar - RESONEMANG.Jag har för mig att jag läst om att VB skulle ha haft ett par joggingbyxor märke Teamsportia.Finns det inte skrivet nånstans så får jag backa med den informationen.Jag har varken insyn i utr. eller med detta att göra så dra inga växlar på det.Det minsta polisen behöver nu för den fortsatta utredningen är förvirrande utlägg på FB.Jag ber om ursäkt om jag dragit förhastad slutsats/skrivit fel.
Däremot tycker jag att soptippen kan vara intressant som slutförvaring/undanröjandet av kläder/skor/emballage för brottet.Därav mitt inlägg.
Citera
2013-06-03, 11:02
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan inte hitta detta. Är det bekräftat att det spelades den 4/5? Har frågat tidigare, när spelade man, klockslag, och var spelade man?

Tror de övade inför "Fallen Angel"-spelet 11 maj. Bekräftat eller inte, jag har läst det här..någonstans.
Citera
2013-06-03, 11:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Du har klippt ut en bit av mitt resonemang,jag poängterar - RESONEMANG.Jag har för mig att jag läst om att VB skulle ha haft ett par joggingbyxor märke Teamsportia.Finns det inte skrivet nånstans så får jag backa med den informationen.Jag har varken insyn i utr. eller med detta att göra så dra inga växlar på det.Det minsta polisen behöver nu för den fortsatta utredningen är förvirrande utlägg på FB.Jag ber om ursäkt om jag dragit förhastad slutsats/skrivit fel.
Däremot tycker jag att soptippen kan vara intressant som slutförvaring/undanröjandet av kläder/skor/emballage för brottet.Därav mitt inlägg.

Detta är signalementet på VB när hon försvann.

Citat:
Enligt polisen var hon vid försvinnandet klädd i svarta mjukisbyxor med texten "Team Sportia", svart jacka och en t-shirt. Hon har thailändskt utseende, är runt 168 cm lång, smalt byggd och har mörkt, axellångt hår.
Citera
2013-06-03, 11:06
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tråd?

Det blir off topic...

Märkligt detta. Enligt Luleå TR finns det inget häktningsprotokoll från i fredags. Inte att det ej är klart än, utan det "finns bara pressmeddelandet". Vilka jönsar arbetar där, eller topphemlighåller man Hä-kollen på uppdrag av åklagarna? Det kommer alltid både protokoll och pressmeddelanden i uppmärksammade rättsfall.
Citera
2013-06-03, 11:06
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nej, nu måste alla inblandade titta åt någon annan än KJ, tiden går...

Ska vi vara konstruktiva så är det nog precis det vi bör göra. Alltså leta andra möjligheter än KJ som ensam gm. Om man ponerar att KJ faktiskt är ensam gm lär inget som stödjer det komma fram här i tråden. Jag finner det osannolikt att om KJ gjort det, att han då skulle anförtrott sig till någon, som snart kommer att avslöja allt här på flashback...
Senast redigerad av ME077 2013-06-03 kl. 11:08.
Citera
2013-06-03, 11:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Tror de övade inför "Fallen Angel"-spelet 11 maj. Bekräftat eller inte, jag har läst det här..någonstans.

Jag tycker att detta är mycket intressant, vad hände den dagen, och vad gjorde KJ? Beträffande kniv till hands är det inte långsökt att han faktiskt hade det på sig om de spelade. Finns en del som tyder på att VB dödats och styckats vid fyndplatserna tycker jag.

Bl a att kroppsdelarna inte var förpackade på något vis, inte vad vi känner till iaf. Kniv finns antagligen med i bilden, det har man troligen lätt tillgänglig om man är ute i skogen. Ingen har sett VB gå in i lägenheten, ingen har sett henne gå ut, såvitt känt är. Ja, jag vet inte, men det är bara en känsla jag har.
Citera
2013-06-03, 11:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tack, men detta gäller en myndighetspersons skyldigheter att inte röja uppgifter som kan anses vara känsliga, som exempelvis en förundersökning eller personuppgifter.

Men den lagen överrids av lagen om källskydd, där media inte behöver lämna ut uppgifter om vem källan är samtidigt som myndigheter inte får eftersöka källan på egen hand.

Detta gör att den lag som du påvisar är helt verkningslös i de fall som personer lämnar ut uppgifter till media då man inte får eftersöka personen som har brutit mot denna lag.

Har ju hänt vid ett par tillfällen att polisledningen fått nog och börjat söka efter vem det är som är källan till medias uppgifter vilket har tagit hus i helvetet och även lett till polisutredning av den som eftersökte källan.

Det är helt riktigt. Sen finns det nog i praktiken ändå en risk för att man skulle kunna åka dit på något annat - i första hand dataintrång. Eftersom myndigheten har en generell rättighet att kontrollera datatrafiken i sina system så skulle man alltid kunna hänvisa till att det bara rörde sig om en allmän kontroll där personen råkade fastna och förneka att saken har något att göra med att någon läckt till media. Det här gäller givetvis då enbart personer som läcker uppgifter som man inhämtat genom olovliga registerslagningar. Den som skvallrar om sådant man hört i korridoren eller fått kännedom om när man deltagit perifert i en utredning (t ex som dörrknackare eller på vakt vid en avspärrning) har nog ett när 100%-igt skydd.

Det skulle vara intressant att få veta vilka det är i praktiken som läcker från polisen. Min uppfattning som jag framfört tidigare här i tråden är att det i huvudsak är personer med just perifera roller i en utredning: ordningspoliser, kontorspersonal etc. Helt säker på att inte utredare läcker kan man naturligtvis inte vara. Man undrar ju också ibland om inte ett och annat läcks "strategiskt" från spaningsledningen av ett eller annat skäl.
Citera
2013-06-03, 11:19
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ja, det finns flera olika teorier man skulle kunna fundera över, men det finns inget idag som skulle kunna ge dessa teorier luft under vingarna. Dels därför att blod hittats i KJs bil vilket talar för att han är inblandad, tror inte på plantering av bevis eller att de hamnat där på annat sätt än att det skett i samband med mordet på VB så länge inte KJ själv har en bättre förklaring, och dels för att det idag saknas en brottsplats.

Jag respekterar din inställning och envishet, och vet att du har stor erfarenhet av "brottsutredningar" här på flashback. Men om vi låtsas att polisen funnit dna också från andra (ej identifierade) personer i bagageutrymmet alternativt på/vid kroppsdelarna, skulle det kunna få dig att tänka ut andra teorier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in