2013-06-02, 23:09
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag håller med dig, men alla håller nog inte med oss! :P En filosofisk man vid namn Alvin Plantinga skrev en bok som hette: God and other minds. Och han menade på att på samma sätt som man inte kan bevisa till 100 % att det finns andra medvetanden - så kan man ändå veta att det finns andra medvetanden. Och han ansåg att det var samma sak med Guds tron. Enligt mig är det en intressant filosofi, men jag tror inte att alla håller med Plantinga i detta

Hej!

Tack för din underbara kommentar. Jag håller med dig. Det finns även ett intressant exempel om det nyfödda barnets insikt att modersmjölk existerar. Det nyfödda barnet har alltså insett att modersmjölk existerar utan att använda de empiriska, biologiska instrument som barnet är utrustat med. Empiri är alltså inte det enda medel som kan ge oss människor en insikt om en sanning.

Håller du med ärade Rottweilern?
Citera
2013-06-02, 23:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Tack för din konstruktiva kommentar.

Om vi gör antar (för diskussionens skull) att Jesus existerade. Jesus berättade för människorna att gud existerar och att gud verkar genom Jesus. Människorna krävde bevis. Jesus frågade människorna vad de ville skåda för att de ska inse att Gud existerar och att Gud skickat Jesus.

Människorna på den tiden kom bla.a fram till att de ville se Jesus återuppliva de döda. Detta skulle ske på en viss plats under en viss tid förenligt med människorna krav. Jesus gick med på det och Jesus förklarade att det som kommer att skådas är Guds verk. Händelsen ägde rum. Människorna kunde empiriskt (med sin syn) bekräfta att de döda vaknade. Människorna inser att händelsen är omöjlig och kan då endast förklaras förenligt med Jesus beskrivning.

Beviset som Jesus kom med är empiriskt och går att mäta och observera. Däremot går den inte att förklara. Beviset bevisar inte Guds existens, beviset är ett otroligt starkt argument för Guds existens. Människor kommer att fråga: Men hur kan vi med 100% säkerhet veta att detta är vad Gud gjort? Frågan är valid, det kan man aldrig visa. Människorna delades i två, de som upplevde en övertygelse blev troende, och de som kritiserade och ifrågasatte händelsen, förblev otroende. Jesus stannade inte där, de som var kritiska krävde mer bevis, det är helt naturligt eftersom de ville försäkra sig att händelsen inte var en slump. Sannolikheten att Jesus talar sanning ökar ju mer sådana mirakel han visar, vilket han gjorde.

Exemplet ovan är teoretisk och rationell, eftersom precis så skulle människor reagera, vilket de gjorde.

För att ge dig ett verkligt bevis förenligt med ditt krav väljer jag att beskriva följande observation:

observera ett nyfött barn. Det nyfödda barnet som kommer till världen kräver mat från sin moder. Maten som barnet kräver har barnet aldrig insett empiriskt. Barnet är utrustat med empiriska instrument som genererar empirisk information till hjärnan så att en verklighet kan uppfattas. Men barnet har alltså insett en verklighet bortom de empiriska instrumenten. Vilken empiriskt (biologiskt) instrument har barnet använt för att förstå att mat existerar? Barnet skriker efter modersmjölk, hur vet barnet att modersmjölk finns? Den kritiska frågan är följande: Är det endast med empiri en sanning kan uppfattas? det otvetydiga exemplet ovan bevisar att empiri inte är det enda medlet för oss att uppfatta en sanning. håller du med?
Bemöter det imorgon då jag är trött och frågan förtjänar ett välargumenterat svar.
Citera
2013-06-02, 23:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan du också försöka hålla dig till ämnet. Dina kommentarer motiverar mig inte att föra en konstruktiv diskussion med dig. Dina kommentarer är alltid destruktiva. Jag vill se en förändring ärade vän.

Vad refererar du till? Eller är du inne på ett juvenilt försök på att bara upprepa samma kritik du själv får?
Citera
2013-06-02, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns även ett intressant exempel om det nyfödda barnets insikt att modersmjölk existerar. Det nyfödda barnet har alltså insett att modersmjölk existerar utan att använda de empiriska, biologiska instrument som barnet är utrustat med. Empiri är alltså inte det enda medel som kan ge oss människor en insikt om en sanning.

Menar du att instinkter skulle 'bevisa' något åt 'guds'-hållet? Vad i så fall?
Citera
2013-06-03, 09:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Barnet skriker efter modersmjölk, hur vet barnet att modersmjölk finns? Den kritiska frågan är följande: Är det endast med empiri en sanning kan uppfattas? det otvetydiga exemplet ovan bevisar att empiri inte är det enda medlet för oss att uppfatta en sanning. håller du med?

Hur vet du att barnet vet någonting om modersmjölk och inte agerar efter hunger, medfödda reflexer eller instinktivt söker sig till varma personer? Hur menar du att modersmjölken är gällande här och inte miljoner andra faktorer?
Citera
2013-06-03, 10:40
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Om gud fanns, varför skapade han då inte världen perfekt?
Ser detta ut som något skapat av gud?

http://africaisdonesuffering.com/wp-content/uploads/2012/02/starvation.jpg

http://www.7dnews.com/wp-content/uploads/2009/06/starving_child.jpg

http://www.religiousfreedomcoalition.org/wp-content/uploads/2012/01/starving-children.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_-Dqntok-aHM/TA88fYbXhlI/AAAAAAAAEyk/m0tF_pXjG8A/s320/sudan.jpg

Skulle gud skapat detta? Skulle gud om han fanns låta detta ske? Döma folk till ett helvete innan döden då domen egentligen skulle komma?
Det finns ju en tanke att Gud skapat allting, men att han inte existerar enligt Kristen tro, dvs att han lyssnar på våra böner etc. Snarare att han existerar enbart som skapare av allting!
Det, för mig, är inte ologiskt alls, snarare rätt troligt! Påstår dock inte att någon måste hålla med mig. Det gör varken till eller från om någon håller totalt med mig, eller tror på min totala motsats!
Citera
2013-06-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan ju vara en mycket 'djup' början att starta med solipsismen/kartesianismen.

Vad skulle det vara för skillnad på det gentemot andra ismer?

Med en sådan grundbult i min världsåskådning så är det naturligtvis redan gjort.
Precis som med alla andra ismer så fann jag en del som fungerar ,en del som inte fungerar och en del obegripligt.

Att försöka stänga in andra eller sig själv i olika kategorier/nischer/ismer har jag funnit väldigt kontraproduktivt.

Men nu är vi nog väldigt off topic?
Jag vet inte riktigt hur högt i tak det är här ,eller om det kanske finns mer passande trådar?
Citera
2013-06-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja för dig om det uppfyller de kriterier du har.

Jo,subjektiv sanning finns ju.

Finns objektiv sanning?
Citera
2013-06-03, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan ju vara en mycket 'djup' början att starta med solipsismen/kartesianismen.

Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
Vad skulle det vara för skillnad på det gentemot andra ismer?

Det är bra att veta från början om man bara sittar och snackar med sig själv.

Citat:
Men nu är vi nog väldigt off topic? Jag vet inte riktigt hur högt i tak det är här ,eller om det kanske finns mer passande trådar?

Nja, Sanning05s förvirrade filosofi är väl inte patenterat till att vara det enda nya sättet att argumentera för skaparens existens.
Citera
2013-06-03, 15:23
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Hej!

Tack för din underbara kommentar. Jag håller med dig. Det finns även ett intressant exempel om det nyfödda barnets insikt att modersmjölk existerar. Det nyfödda barnet har alltså insett att modersmjölk existerar utan att använda de empiriska, biologiska instrument som barnet är utrustat med. Empiri är alltså inte det enda medel som kan ge oss människor en insikt om en sanning.

Håller du med ärade Rottweilern?

Instinkter skulle människan inte ha klarat sig utan, samma gäller alla andra djur.
Citera
2013-06-03, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
Jo,subjektiv sanning finns ju.

Finns objektiv sanning?

1 + 1 = 2
Citera
2013-06-03, 16:59
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Instinkter skulle människan inte ha klarat sig utan, samma gäller alla andra djur.

Det har fö inget med vetskap eller kunskap att göra, ett barn som växer upp i en värld där folk inte tror på gud börjar inte instinktivt att tro på gud. Det är precis som social konstruktion något som programmeras in (indoktrinering). Därför är jämförelsen direkt felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in