2013-06-02, 12:04
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad i Noodlis namn har detta med ditt mytologiska etik-system att göra?

Och varför i Nodlis namn lägger du dig i när jag och Bartolo diskuterar? Slappna av bogomil, slappna av.
Citera
2013-06-02, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Och varför i Nodlis namn lägger du dig i när jag och Bartolo diskuterar?

Jag är på ett debattforum och jag debatterar. Försökar du insinuera att det finns nån regel om exklusivitet om vem som kan säga något om vad?
Citera
2013-06-02, 14:19
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag tror inte detta om dig eller hoppas åtminstone att det inte är fallet.

Du förespråkar en tro, och i min bok är det helt OK, sålänge den inte skall stoppas ner i halsen på andra.

Sanning05 är pådyvlande och blandar ihop sin tro med pseudofilosofi (han förvrängar riktig filosofi för propaganda-ändamål), och resultatet är antingen en manifestation av dumhet/religiös zombifiering eller ett blint behov för att tala om för andra vad som är 'bäst' för dom eller vad 'sanningen' är.

Jag mötte dig nyss på din tråd om bevisbörda och den attityd du där presenterade har intet med sanning05's att göra.

Halloj Bogomil - en del av mig är nog fortfarande inne på spåret att man kan bevisa Gud. Iallafall då det kommer till en själv. För mig som troende så har det bevisats att Gud finns, men det som jag anser är bevis - kanske inte du Bogomil skulle se som bevis.
Citera
2013-06-02, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Halloj Bogomil - en del av mig är nog fortfarande inne på spåret att man kan bevisa Gud. Iallafall då det kommer till en själv. För mig som troende så har det bevisats att Gud finns, men det som jag anser är bevis - kanske inte du Bogomil skulle se som bevis.

Helt rumsrent för mig, du verkar vara beredd på att 'nysta upp' (~regrediera) argumentationen tills det finns ett gemensamt underlag.

Så hur ser 'bevis' ut i din världsbild? Definitionsmässigt, kunskapsmässigt, metodologisk, filosofisk eller vad du nu kan tänka dig?
Citera
2013-06-02, 16:37
Medlem
Citat:
Helt rumsrent för mig, du verkar vara beredd på att 'nysta upp' (~regrediera) argumentationen tills det finns ett gemensamt underlag.

Så hur ser 'bevis' ut i din världsbild? Definitionsmässigt, kunskapsmässigt, metodologisk, filosofisk eller vad du nu kan tänka dig?

Hej.

Jag bryter in med ett svar här och hoppas det är ok.
Jag instämmer mycket med Rottisens föregående svar och mitt svar på din fråga är upplevelse.
Det jag upplever är giltligt.
Men bara för mig.
Citera
2013-06-02, 16:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
Hej.

Jag instämmer mycket med Rottisens föregående svar och mitt svar på din fråga är upplevelse.
Det jag upplever är giltligt.
Men bara för mig.
Det är en fullständigt oantastlig ståndpunkt.
Citera
2013-06-02, 16:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Givetvis.

Citat:
Det jag upplever är giltligt. Men bara för mig.

Aktningsvärd och helt OK med mig. Men det besvarar inte frågan om 'bevis' i en bredare betydelse (no offence).
Citera
2013-06-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är en fullständigt oantastlig ståndpunkt.

Gör det den sann?
Citera
2013-06-02, 17:01
Medlem
Citat:
Givetvis.

Aktningsvärd och helt OK med mig. Men det besvarar inte frågan om 'bevis' i en bredare betydelse (no offence).

None taken whatsoever.

Vad jag tolkar "'bevis' i en bredare betydelse" som är ett påstående om att det finns något utanför dig själv?

Eller påstående och påstående ,mer underförstått kanske.

Eller är jag helt ute o cyklar nu?
Det händer nämligen emellanåt.
Citera
2013-06-02, 17:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Gör det den sann?
Ja för dig om det uppfyller de kriterier du har.
Citera
2013-06-02, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad jag tolkar "'bevis' i en bredare betydelse" som är ett påstående om att det finns något utanför dig själv?

Det kan ju vara en mycket 'djup' början att starta med solipsismen/kartesianismen.
Citera
2013-06-02, 17:07
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern

Jag håller med dig. Bevis är inte begränsad till empiri. Filosofiska bevis är lika giltiga som empiriska bevis.

Citat:
Jag är på ett debattforum och jag debatterar.

Jasså, tror du det. Är sinnet under kontroll bogomil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in