2013-06-03, 05:03
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Men Lagro, det är ju bevisat att han kom till Tällberg, alltså var han inte kidnappad!
Hur han sen tog sig sista sträckan kan vi sitta här och gissa hur länge som helst, men på något sätt tog han sig dit iaf.

Det enda som skulle kunna fria honom från griftefridsåtalet här, är att han talar om VEM som skjutsade honom sista biten och skyller allt på denna person.
Alltså, han skulle kunna säga "Min pappa hämtade upp mig i Tällberg och körde mig till N. Bertilsbo och visade mig var L*nd*s döda kropp låg". Då kan man hävda att han kanske inte visste var kroppen låg och att det istället är Pappa Lars som ska dömas för griftefridsbrottet.
Men eftersom han vidhåller sin löjliga kidnappningshistoria, så finns det inga uppgifter som pekar på att någon annan än MA visste var kroppen låg, alltså står vi där vi står och MA är dömd för griftefridsbrott.
På vilket sätt är det bevisat att han fanns i Tällberg, när det var helt omöjligt för honom att ta sig själv till N. Bertilsbo ?
Om han tog sig från Tällberg till N. Bertilsbo, måste det framkomma hur han åkte och med vem.
Det sannolika är att han fanns aldrig i Tällberg.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-03 kl. 05:05. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-03, 05:14
Medlem
[quote=Cocinella
Edit: Du Lagro som är inne på styckmordstråden och harvar, anser du det vara så att JK (eller vad f-n han heter som är anhållen) är oskyldig till brottet bara för att han säger så själv?
[/QUOTE]
Naturligtvis inte, men jag anser det är fel att döma honom som skyldig när det finns så lite att komma med.
Jag hade väntat mig att de skulle ha hittat brottsplatsen i bostaden, när inte så var fallet har jag blivit tveksam till att KJ är skyldig.
Citera
2013-06-03, 05:42
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
På vilket sätt är det bevisat att han fanns i Tällberg, när det var helt omöjligt för honom att ta sig själv till N. Bertilsbo ?
Om han tog sig från Tällberg till N. Bertilsbo, måste det framkomma hur han åkte och med vem.
Det sannolika är att han fanns aldrig i Tällberg.

Hur är det omöjligt?
Hade han inga pengar till buss/taxi?
Hade han tummarna avklippta så han inte kunde lifta?
Fanns det ingen i hela världen som kunde skjutsat honom sista biten?
Satt han fast i betong?
Är du efterbliven?
Citera
2013-06-03, 07:47
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
De kan inte erkänna någonting som de inte gjort, därför det skulle inte stämma med verkligheten.
Med namnen det är FB som har de bestämmelserna.

Hur kan du vara så säker på det?
Citera
2013-06-03, 08:04
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Lagro: att lars eller hanna kört mats verkar uppröra dig mycket. Tänk om någon erkänner just detta? Bränns det?

En fråga till: du skriver inte ut lars och niklas namn helt (längre). Vill du skydda dem från att få samma träffar på tex google? Är du en beskyddande person Lagro?
Det handlar om att följa Flashbacks regler, vilket även du bör göra:

"0.10. Personuppgifter
När icke offentliga personer diskuteras, och de riskerar att utsättas för andras missaktning, ska personuppgifterna (namn, personnummer eller kontaktuppgifter) maskeras, där en asterisk (*) ersätter minst en bokstav eller siffra i varje ord eller del."
Citera
2013-06-03, 08:05
Bannlyst
Citat:
Hela det här scenariet har gått ut på att det var endast MA som visste var kroppen fanns och därför har det antagits att det var han som vållat Lindas död.
Vad är det konkret som tyder på att fler än Mat* Al* kände till var Linda Chens kropp fanns? Några spår efter andra personer hittades inte på fyndplatsen.
Citat:
Men eftersom han inte fanns i Tällberg och inte hade kunnat ta sig därifrån själv till N. Bertilsbo, därför kan det konstateras att det var någon som förde MA till N. Bertilsbo och placerade honom vid kroppen.
Ett ytterst troligt scenario är att Mat* Al* fick skjuts av t.ex. H*nna Al* eller Lar* Al*. Ingen av dessa två kan uppvisa något alibi för den aktuella tiden.
Citat:
Genom att det fanns andra som visste var kroppen fanns, hade MA ingenting med Lindas död att göra.
Hur kan du Lagro veta att andra personer än Mat* Al* visste var Linda Chens kropp låg? Var du där själv och "hjälpte till"?
Citera
2013-06-03, 09:12
Medlem
upsteppers avatar
Citat:

MA kom fram till Gauffins stuga ca 16.15 och han skulle senast ha setts det som påstods vara MA vid 14.00 tiden i Tällberg. Från Tällberg till N. Bertilsbo är det ca 25 km.

Det är två personer som beger sig till Falun den 18/9 L#rs och N#klas. De byter lås i bostaden där MA bor och ställer Lindas bil i garaget, du vet inte vilken tid det här sker.
Sedan lämnar de nycklarna till polisstationen, du vet inte när det sker.
Eftermiddagen säger L#rs att de satt och pratade med Sörestad,
Du vet inte när de går in i Falu polishus och inte heller när de går ut.
Sedan anklagar du L#rs och N#klas för att ha placerat MA vid kroppen i N. Bertilsbo,.

Tack Lagro för dina upplysningar, eftersom inte La*s A*m berättat när han startade från
Lottefors finns helt klart möjligheten att han åkte via Bollnäs-Edsbyn-Rättvik-Tällberg till
Falun och plockade upp Mats Alm i Tällberg strax efter kl 14, lämnade av Mats Alm i närheten
av N Bertilsbo och var framme i Falun ca kl 15.
Linda Chens lägenhet var övervakad av personal från spaningsroteln så de har säkerligen
dokumenterat vilken tid som Lar* Al* och Ni*las anlände och vilken tid de åkte därifrån.
Att sedan bilnycklar lämnas in i receptionen (av Ni*las?) finns det antagligen en liten
notering om i polisens register, tidpunkterna kan kontolleras av Cold Case-gruppen.

Sörestad har inte haft någon kontakt med La*s Al* den 18 sept.

Jag har inte anklagat någon för att "ha placerat MA" någonstans,
däremot visat på möjligheten för La*s A*m att skjutsa Mats Alm
Tällberg-N Bertilsbo den 18 sept och ändå hinna med de ärenden
som uträttades i Falun denna dag.
Citera
2013-06-03, 09:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Tack Lagro för dina upplysningar, eftersom inte La*s A*m berättat när han startade från
Lottefors finns helt klart möjligheten att han åkte via Bollnäs-Edsbyn-Rättvik-Tällberg till
Falun och plockade upp Mats Alm i Tällberg strax efter kl 14, lämnade av Mats Alm i närheten
Linda Chens lägenhet var övervakad av personal från spaningsroteln så de har säkerligen
dokumenterat vilken tid som Lar* Al* och Ni*las anlände och vilken tid de åkte därifrån.
Att sedan bilnycklar lämnas in i receptionen (av Ni*las?) finns det antagligen en liten
notering om i polisens register, tidpunkterna kan kontolleras av Cold Case-gruppen.

Vad jag minns ur FUP så var väl de tre i Tällberg ganska så splittrade om det verkligen var MA de såg.
Personen på bussen på fredagmorgonen var väl lite säkrare.

MA var kanske inte i Tällberg den 18:e, om han var det så är det en baggis för t.ex H att hämta honom och köra honom till NB. Sörestad chatade med läsarna mellan 13-15 så det fanns tid för andra också.

Möjligheten finns ju också att han var i NB hela tiden fram tills det tog eld i honom.
Citera
2013-06-03, 10:14
Medlem
Citat:
Det var i kyrkan han frågade dig, hur kan prästen veta att Linda är död ? Det var väl prästen som antydde att hon kunde vara död.

Denna fråga har ju ställts otaliga gånger i tråden. Jag har också alltid undrat vad det var prästen sa som fick Mats att fälla dessa ord. Han kan ju inte bara ha sagt det rakt ut i det blå? Förmodligen så talade prästen om Linda som om hon var död, och det var det som fick Mats att ställa frågan. Verkar logiskt - men är naturligtvis bara en gissning.
Citera
2013-06-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper

Om det funnits någon misstanke mot L-rs vittnesförhör hade det varit mycket lätt att kolla upp det, eftersom han sade att han och N-klas besökte polishuset i Falun på eftermiddagen.
Det kan ses som helt osannolikt att han skulle ha ljugit om ett sådant besök, som borde vara självklart.
Du kan helt avföra att de skulle ha kört MA till N Bertilsbo, och vad skulle orsaken till det vara ?

Jag kan inte förstå tankegången att någon ur Alm familjen skulle ha kört MA till N Bertilsbo.
Om familjemedlemmarna vetat att han fanns i Tällberg hade de naturligtvis ringt polisen att han är i Tällberg.
Det enda de önskade var att han kom välbehållen tillrätta.
Citera
2013-06-03, 11:39
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Vad är det konkret som tyder på att fler än Mat* Al* kände till var Linda Chens kropp fanns? Några spår efter andra personer hittades inte på fyndplatsen.
Hur kan du Lagro veta att andra personer än Mat* Al* visste var Linda Chens kropp låg? Var du där själv och "hjälpte till"?
Eftersom MA kunde inte ta sig själv från Tällberg till N Bertilsbo på den tiden han hade till sitt förfogande, måste någon ha kört honom dit och då fanns det andra personer som visste var kroppen fanns och att L-da var död.
Om han inte fanns i Tällberg utan på något annat ställe blir det samma sak, det fanns personer som visste var kroppen fanns och att L-da var död.

Den här processen mot MA har gått ut på att endast han visste var kroppen fanns och ingen annan, men det påståendet håller inte.
Därför har det tjurigt påståtts att det var han som kom självmant till platsen där kroppen fanns, fastän det är helt ologiskt.

Ett stort fel som begåtts är att man påstått att MA fanns i Tällberg, men aldrig gett någon förklaring hur han tog sig till N.Bertilsbo, som är en sträcka på ca 25 km.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-03 kl. 11:43. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-03, 12:03
Bannlyst
Citat:
Om det funnits någon misstanke mot L-rs vittnesförhör hade det varit mycket lätt att kolla upp det, eftersom han sade att han och N-klas besökte polishuset i Falun på eftermiddagen.
Det kan ses som helt osannolikt att han skulle ha ljugit om ett sådant besök, som borde vara självklart.
Ett möjligt scenario är att Lar* Al* helt enkelt medvetet eller omedvetet blandar ihop olika dagar vid förhöret.
Citat:
Du kan helt avföra att de skulle ha kört MA till N Bertilsbo, och vad skulle orsaken till det vara ?
Det säger väl sig själv att en tänkbar anledning var att Mat* Al* skulle uruppföra sitt drama där han ljuger om sin kidnappning, och har hittat Linda Chen. Det hade Mat* Al* 1 miljon skäl vid den tidpunkten att göra.
Citat:
Jag kan inte förstå tankegången att någon ur Alm familjen skulle ha kört MA till N Bertilsbo.
Om familjemedlemmarna vetat att han fanns i Tällberg hade de naturligtvis ringt polisen att han är i Tällberg.
Det enda de önskade var att han kom välbehållen tillrätta.
Att du inte förstår Lagro är inget jag förvånas över. Det har du under ditt "korståg" här i tråden visat prov på otaliga gånger. Helt i linje med din logik. Alla vi andra har sedan länge förstått vad detta gick ut på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in