2013-06-02, 21:39
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Har du någon erfarenhet av detta?
Nej. Det var därför jag garderade mig med ordet "nog". Men när man "lämnar in" en bil på en verkstad eller på Bilprovningen eller liknande, så ställer man ju i allmänhet bilen på lämplig plats och lämnar in nycklarna - och sedan tar personalenn hand om bilen och kör den dit den ska. Jag gissar att det är likadant om man lämnar en bil till polisen.

Det var, såvitt jag förstår, så L*rs gjorde med Renaulten när han "lämnade in" den till polisen i Bollnäs dagen därpå. Dvs han parkerade bilen och lämnade in nycklarna på polisstationen.
Citera
2013-06-02, 21:41
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Det kan väl inte en enskild anställd veta, exakt vem som har haft någon kontakt med
någon annan anställd inom en så stor myndighet, antagligen finnes en intern anteckning
om när nycklarna lämnades in. Det kan ju ha varit Ni*las som lämnade in nycklarna.
Att lämna in en bil till polisen kan ju gå till så att man parkerar bilen inom myndighetens
område, du har ju fantasi ibland.

De första rapporterna om att Mats Alm sprungit skrikande och viftande ut ur skogen
(här på flashback) var runt kl 17. Det förefaller ligga helt inom det möjligas gräns
med att Lar* A*m har skjutsat mellan Tällberg-N Bertilsbo.

Det viktigaste var ju att Sörestad inte har haft kontakt med La*s A*m den18 sept!
Alibi saknas.
Snälla, jag förstår inte varför vi ska diskutera detta. Vi är ju helt ense!!!
Citera
2013-06-02, 22:00
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
"Att åklagarna inte bortom rimligt tvivel har lyckats styrka att han uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat Lindas död. Han kan därför inte dömas för mord, dråp eller vållande till annans död."

Den här domen menar att MA hade ingenting att göra med det som vållade Lindas död, han är helt oskyldig för det.

Du måste inse fakta Klarsyn, MA hade ingenting med vållande till Lindas död att göra, som är bekräftat genom domen i Tingsrätten.
Enligt dina inlägg har du ingenting att komma med som ifrågasätter domen, utan allting blir ditt eget önsketänkande. Vad jag kan förstå har du låst dig vid att MA är gärningsmannen och du kan inte inse verkligheten. "Sanningen är inte alltid vad man tror " Sanningen kan vara grym också.

Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Bara en sådan som du gör denna tolkning....läs om, gör rätt!

"Att åklagarna inte bortom rimligt tvivel har lyckats styrka att han uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat Lindas död. Han kan därför inte dömas för mord, dråp eller vållande till annans död."

Och du skriver:
Den här domen menar att MA hade ingenting att göra med det som vållade Lindas död, han är helt oskyldig för det.

Instämmer med Marmoth, Lagro: ” Att åklagarna inte bortom rimligt tvivel har lyckats STYRKA att han uppsåtligen eller ---osv.” Det är skillnad. Det är fakta.

Mats blir inte mera oskyldig för att mordet inte går att bevisa. En mördare är inte mindre skyldig, om han lyckas att lura rättsväsendet genom att han ljugit eller "glömt" händelser och detaljer.

Som jag förut skrivit, Lagro har jag baserat mina misstankar på Mats eget nonchalerande, raljanta och mycket euforiskt glada framtoning. Inte att förglömma heller hans uppförande mot mig eller Lindas mor och bröder.

Varför ”visste” Mats t.ex. att Linda var död den 8:de augusti?

Även jag har numera läst förundersökningen och jag slås av Mats med familjs negativa och nonchalanta attityd mot de poliser, som höll i förhören genom att humma, glömma och inte alls vara till hjälp. Stackars poliser, vilket tålamod med denna familjs rappakalja. Hur orkade de bara??

Att Mats ljuger är många gånger bevisat -- inte bara om kidnappningen. Den dummaste och största lögnen framför alla andra är t.ex. att Linda duschade, klädde om och gick ut på kvällen den 1 augusti 2009. Hon hittades, som du vet Lagro, i sina kläder hon bar på Citygross -fotot.

Resning eller inte – det begär Mats genom sin advokat. Det är hans val - om det sedan går att genomföra är en annan sak. Jag tycker att Mats ska försöka.

Kopierar lite av dina egna visdomsord fast på mitt sätt. För Mats och hans familj är sanningen inte alltid vad man tror den vara. Sanningen kan vara grym som sagt.

Min önskan liksom många andras Lagro är att Mats ska sluta ljuga och tala om den riktiga sanningen någon gång!! Jag håller fortfarande tummarna för att Mats ska ha fått mera mod!
Senast redigerad av Klarsyn 2013-06-02 kl. 22:08.
Citera
2013-06-02, 22:56
Medlem
Revelationss avatar
Finns det sammanfattning på det hela?
Har kollat första sidan och hittar inget. Eftersom tråden är 4 år gammal och fortfarande levande så lär det vara intressant att läsa lite mer om fallet eftersom jag vet inte mycket vad som hände.
Citera
2013-06-02, 23:15
Medlem
Citat:
Hela scenariet är baserat på förundersökningen.
Enligt vittnen fanns MA i Tällberg den 18/9, men det finns inga uppgifter hur han tog sig till N. Bertilsbo. Det är helt omöjligt att han själv skulle ha kunnat ta sig till N.B, i så fall måste någon ha skjutsat honom, men det är inte sannolikt.
Jag anser det var inte MA som var i Tällberg utan en utsänd snubbe som liknade MA men var också kortare till växten.
MA blev kidnappad från bostaden och förd till något skogsområde där de campade som han sagt i förhör.
Efter att MA förts bort från bostaden kommer den här snubben in och tar god tid på sig och går igenom material i bostaden, han använder också datorn i bostaden.
Han tar datorn en mobiltelefon och de här böckerna med sig och lämnar bostaden för att bege sig till Stockholm med buss. På bussen använder han datorn flitigt.
Han kommer till Stockholm på kvällen och övernattar där, för att nästa dag bege sig till biblioteket för att markera han varit där.
Sedan tar han bussen 950 från bussterminalen för att bege sig till Bollnäs, personen i gaten blir konfronterad med bilder på olika personer men känner ingen av dem , när han får se MA bild säger han att honom känner han igen, men han har inte klivit på bussen som han sett.
Snubben med datorn sitter längst bak i bussen och använder den flitigt och i Söderhamn går han av för att byta buss till Bollnäs.
Snubben pratar med busschauffören utanför bussen, som påstår han var ca 170 cm lång därför chauffören är 172 cm och han behövde inte se upp när han pratade med honom, han bedömde de hade ungefär samma ögonhöjd.
MA är 185-187 cm lång därför var det inte MA på bussen, som bevisas genom chauffören också.
När snubben kommer till Bollnäs tar han en buss som går förbi Lottefors och sedan tillbaka till Bollnäs.
Nu måste man fråga sig vad är orsaken med resan som snubben gör.
Svaret är för att visa att skulle vara MA som åker med datorn och de här böckerna till föräldrahemmet. Sedan när det blir förhör med MA kommer ingenting att stämma, utan han skall ses som en lögnare, när han inte vet var han varit.
Från Bollnäs åker snubben nu med datorn mot Falun och sedan till Tällberg, han använder inte datorn från Bollnäs till Tällberg, därför det skall tros den blev lämnad i Lottefors av MA.
Vid senare tillfälle placeras datorn och de här böckerna men inte mobiltelefonen, i en lokal på gården i färäldrahemmet det är sannolikt någon som åker dit med dem.
Fadern i huset hittar datorn och de här böckerna i ett skåp och de kontaktar polisen som kommer och hämtar datorn.
Det stora misstaget snubben gör är att han visar sig i Tällberg tills klockan 14.00 och det gör det omöjligt att ta sig till N. Bertilsbo.
När snubben kommit fram till Tällberg då är det dax att ta fram MA från campen, som i drogat tillstånd placeras vid kroppen i N. Bertilsbo.

Sedan blir det en omfattande indoktrinering med rena lögner. MA blev aldrig kidnappad och han ljuger, utan han har varit ut och rest, därför det finns på datorn, som att det är beviset, sådana här lögner upprepas non stop.
Motivet för de här lögnerna är att det var ingen annan som skulle ha vetat var kroppen fanns, utan endast MA.
Därför de stora lögnarna är de som kommit med sådana påståenden.
MA har sagt sanningen hela tiden, det är endast att läsa förundersökningen.

Men när han suttit i förhör och de har utgått ifån att han var den personen som åkte med datorn, det är klart ingenting stämde utan han sade då "ingen aning" när han inte visste var det var frågan om.
Ingen har velat inse att det var en helt annan person som åkte med datorn.

MA satt i skogen och åt räkor och annan kinamat och gjorde sina behov med att sitta på en stång. Han kunde väl inte veta vad den där snubben var ute och sökte på datorn hans och var han åkte och gjorde.

På de här bussarna var det 30-40 pasagerare men ingen kände igen att personen MA satt där och när det här hände var han välkänd person i hela landet genom TV framträdande och nyhetsutsändningar. Men det är klart det var på det viset, därför det var inte MA på bussarna.

Det her er jo bare dumt! Hvorfor skulle kinesere legge mistanke mot m*ts a*m! Det var jo ingen som var mistenkt. dessuten var det vel heller inget brott. Ingen visste jo hva som hadde skjedd med L*nda før m*ts a*m viste frem liket
Citera
2013-06-02, 23:30
Medlem
Enklaste sortens sammanfattning:
LC försvinner hemifrån.
MA kontaktar först polis och sedan media
MA gör en dålig show i media, får GWPersson på halsen
MA försvinner (på en Stockholmsresa) när det är dags för polisförhör
Plötsligt dyker MA upp vid LC:s kropp, och blir anhållen som misstänkt
MA skyller på att det är kineser som kidnappat honom och ljuger sej igenom månader av förhör
SKL kan inte 100% säkert fastställa dödsorsaken p g a skicket på LCs kropp
MA klarar sej undan en dom för mord/vållande/whatever men fälls för brott mot griftefriden, men det skrivs tydligt i domen att han vet mer än han velat berätta = skyldig.
MA överklagar inte

Lagro dyker upp och hävdar - befängt nog - i ett par tusen repeterande och stolliga baklänges-logiska inlägg att MA är oskyldig till bägge åtalen. Hade han inte havererat runt här så hade denna tråd legat under "kriminalhistoria". Tills MA eller nån i familjen (som helt klart är inblandad) erkänner.

Ungefär så.
Senast redigerad av FZappa 2013-06-02 kl. 23:47.
Citera
2013-06-03, 03:13
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Om man räknar baklänges tidsmässigt fredagen den 18 sept så är det troligtvis så att
det finns utrymme för La*s A*m att skjutsa Mats Alm från Tällberg till N Bertilsbo
och ändå hinna med de ärenden som uträttades i Falun.

De hade hunnit åka ca 25 km när samtalen kom om att Mats Alm visat var han gömt
Linda Chens kropp. Kanske 20 minuter efter att de lämnat Falun.
Klockan borde ha varit bortåt 5, alltså runt kl 17. Mats Alm rusade väl ut ur skogen
efter kl 16 nånstans, tjugo minuter över?

Iakttagelsen av Mats Alm i Tällberg var efter kl 14, närmare 14:30 om jag minns rätt.

Lar* Al* kan ha kört via Bollnäs-Edsbyn-Rättvik-Tällberg-N Bertilsbo innan han anländer
till Falun.

Tidpunkten var väl vald, de flesta som intresserade sej för fallet (och inte jobbade då)
satt antagligen och följde chatten med Sörestad.

Ni som sitter med FUP lättillgänglig får gärna korrigera de tider som jag angivit.
Du verkar helt desperat när du måste inse att det kunde inte ha varit MA som var i Tällberg som påståtts.
MA kom fram till Gauffins stuga ca 16.15 och han skulle senast ha setts det som påstods vara MA vid 14.00 tiden i Tällberg. Från Tällberg till N. Bertilsbo är det ca 25 km.

Det är två personer som beger sig till Falun den 18/9 L#rs och N#klas. De byter lås i bostaden där MA bor och ställer Lindas bil i garaget, du vet inte vilken tid det här sker.
Sedan lämnar de nycklarna till polisstationen, du vet inte när det sker.
Eftermiddagen säger L#rs att de satt och pratade med Sörestad, det måste tas för givet att de varit inne och velat få uppgifter om den saknade MA och Sörestad var spaningschef som L#rs hade haft att göra med tidigare, därför är det logiskt han blev kontaktad i första hand.
Du vet inte när de går in i Falu polishus och inte heller när de går ut.
Sedan anklagar du L#rs och N#klas för att ha placerat MA vid kroppen i N. Bertilsbo, vad du kommer med är falska grova anklagelser, som du har inget belägg för, utan är endast ditt eget påhitt.
När du vet ingenting, skall du inte komma med sådana falska påståenden som du gör.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-03 kl. 03:15. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-03, 03:27
Medlem
Rikskrim08s avatar
Lagro: att lars eller hanna kört mats verkar uppröra dig mycket. Tänk om någon erkänner just detta? Bränns det?

En fråga till: du skriver inte ut lars och niklas namn helt (längre). Vill du skydda dem från att få samma träffar på tex google? Är du en beskyddande person Lagro?
Senast redigerad av Rikskrim08 2013-06-03 kl. 03:33.
Citera
2013-06-03, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billywillie
Det her er jo bare dumt! Hvorfor skulle kinesere legge mistanke mot m*ts a*m! Det var jo ingen som var mistenkt. dessuten var det vel heller inget brott. Ingen visste jo hva som hadde skjedd med L*nda før m*ts a*m viste frem liket
Hela det här scenariet har gått ut på att det var endast MA som visste var kroppen fanns och därför har det antagits att det var han som vållat L#das död.
Men eftersom han inte fanns i Tällberg och inte hade kunnat ta sig därifrån själv till N. Bertilsbo, därför kan det konstateras att det var någon som förde MA till N. Bertilsbo och placerade honom vid kroppen.
Genom att det fanns andra som visste var kroppen fanns, hade MA ingenting med L-das död att göra.
Citera
2013-06-03, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Lagro: att lars eller hanna kört mats verkar uppröra dig mycket. Tänk om någon erkänner just detta? Bränns det?

En fråga till: du skriver inte ut lars och niklas namn helt (längre). Vill du skydda dem från att få samma träffar på tex google? Är du en beskyddande person Lagro?
De kan inte erkänna någonting som de inte gjort, därför det skulle inte stämma med verkligheten.
Med namnen det är FB som har de bestämmelserna.
Citera
2013-06-03, 04:20
Medlem
[quote=Klarsyn
Varför ”visste” Mats t.ex. att Linda var död den 8:de augusti?
[/QUOTE]
Det var i kyrkan han frågade dig, hur kan prästen veta att Linda är död ? Det var väl prästen som antydde att hon kunde vara död.
Citera
2013-06-03, 04:54
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Eftersom du anser dig själv att du kan allt och vet allt, därför kanske du kan ge mig svar på frågan, hur tog sig MA från Tällberg till N. Bertilsbo den 18 sept ?

Men Lagro, det är ju bevisat att han kom till Tällberg, alltså var han inte kidnappad!
Hur han sen tog sig sista sträckan kan vi sitta här och gissa hur länge som helst, men på något sätt tog han sig dit iaf.

Det enda som skulle kunna fria honom från griftefridsåtalet här, är att han talar om VEM som skjutsade honom sista biten och skyller allt på denna person.
Alltså, han skulle kunna säga "Min pappa hämtade upp mig i Tällberg och körde mig till N. Bertilsbo och visade mig var L*nd*s döda kropp låg". Då kan man hävda att han kanske inte visste var kroppen låg och att det istället är Pappa Lars som ska dömas för griftefridsbrottet.
Men eftersom han vidhåller sin löjliga kidnappningshistoria, så finns det inga uppgifter som pekar på att någon annan än MA visste var kroppen låg, alltså står vi där vi står och MA är dömd för griftefridsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in