2013-06-03, 04:40
Medlem
Palpatines avatar
En av mina kompisar har skrivit en uppsats kallad "A Letter to a CES Director - Why I Lost My Testimony" dar han forklarar varfor han inte langre tror pa Mormonkyrkan. Den ar vard att lasa om ni har tid.

A Letter to a CES Director: http://www.mormonthink.com/personalstories/A_Letter_to_a_CES_Director.pdf
Citera
2013-06-05, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
En av mina kompisar har skrivit en uppsats kallad "A Letter to a CES Director - Why I Lost My Testimony" dar han forklarar varfor han inte langre tror pa Mormonkyrkan. Den ar vard att lasa om ni har tid.

A Letter to a CES Director: http://www.mormonthink.com/personalstories/A_Letter_to_a_CES_Director.pdf
Det var som jag misstänkte. Han stal direkt från Bibeln.
Tack Palpatine för länken. Hur ser det egentligen ut kring vetskapen om den kostbara pärlan i församlingarna. Är det något som lärs ut eller är det "hysh-hysh" om det?

Tog mig friheten och slog upp själv i bägge böckerna och jag såg samma geniala översättning även i min bok

Bibeln:
"Men det skall inte vara nattsvart mörker där ångest nu råder. I gången tid lät han Sebulons och Naftalis land vara föraktat, men i kommande dagar skall han ge ära åt trakten utmed havsvägen, landet på andra sidan Jordan,hednafolkens Galileen."
(Jesaja 9:1)

Mormons bok:
"Dock skall dunklet inte vara som under hennes lidande, då han först lätt ansatte Sebulons land och Naftalis land och senare mer smärtsamt hemsökte dem längs vägen till Röda havet, bortom Jordan i nationernas Galileen."
(2 Nephi 19:1)

Bibeln:
"För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger HERREN Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått."
(Malaki 3:10)

Mormons bok:
"För alla tionden till förrådshuset så att det finns mat i mitt hus, och pröva mig nu härmed, säger Härskarornas Herre, och se om jag inte för er öppnar himlens fönster och utgjuter över er en sådan välsignelse att det inte finns plats nog att ta emot den."
(3 Nephi 24:10)
Citera
2013-06-08, 12:04
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk

Stal? Då stal Matteus, Lukas och Johannes från Markus. Och vad ska vi säga om Paulus som stal friskt ur Gamla Testamentet i sina brev. För att inte tala om Nostradamus som samlade ihop all sorts böcker som innehöll olika slags profetior och syner, sen så summerade han ihop dem i sina egna böcker. Det var många judiska böcker förstås, detta pga att hans pappa som var jude tvingades att konvertera till katolicismen. Judarna fortsatte med sin judiska tro i hemlighet. Det går inte att stjäla Guds Ord. Ingen människa äger Guds Ord Det är helt ok att bli inspirerad och anamma det som man anser vara Guds Ord.
Citera
2013-06-08, 12:08
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Stal? Då stal Matteus, Lukas och Johannes från Markus. Och vad ska vi säga om Paulus som stal friskt ur Gamla Testamentet i sina brev. För att inte tala om Nostradamus som samlade ihop all sorts böcker som innehöll olika slags profetior och syner, sen så summerade han ihop dem i sina egna böcker. Det var många judiska böcker förstås, detta pga att hans pappa som var jude tvingades att konvertera till katolicismen. Judarna fortsatte med sin judiska tro i hemlighet. Det går inte att stjäla Guds Ord. Ingen människa äger Guds Ord Det är helt ok att bli inspirerad och anamma det som man anser vara Guds Ord.

Japp, alla heliga böcker har en föregångare..plagiat.
Citera
2013-06-08, 12:21
Bannlyst
Citat:
Varför är den händelse som beskrivs i nya testamentet när Jesus korsfästes värre i Mormons bok än i Bibeln? Utspelar sig inte de händelserna parallellt? Såg häromdagen på nedanstående film som jag hittade på nätet. Det var så jag trodde att syndafloden var på väg.

Citat:
The Testaments of One Fold and One Shepherd

"This film depicts events from the life and ministry of Jesus Christ as recorded in the New Testament and the Book of Mormon. The story culminates with a portrayal of the resurrected Savior’s visit to the ancient Americas as seen through the eyes of a fictional family."

Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Japp, alla heliga böcker har en föregångare..plagiat.
Det gör inte Mormons bok mer sann än Bibeln. De platser som beskrivs i Bibeln finns eller har funnits i verkligheten. Av det som beskrivs i Mormons bok finns inget som har kunnat styrka det. www.mormonthink.com/personalstories/A_Letter_to_a_CES_Director.pdf
Senast redigerad av PerZerk 2013-06-08 kl. 12:27.
Citera
2013-06-09, 17:15
Bannlyst
Kul att tråden fortfarande lever. Har ni slutat med att dela ut böcker och filmer?
Väntat i två månader på en film och bok men de tycks inte komma.
Citera
2013-06-09, 22:17
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Tack Palpatine för länken. Hur ser det egentligen ut kring vetskapen om den kostbara pärlan i församlingarna. Är det något som lärs ut eller är det "hysh-hysh" om det?

Det ar knappert med kunskapen om den kostbara parlan i forsamlingarna. Vart fjarde ar sa har man Sondagsskolelektioner om den boken men ar inte speciellt djupgaende. Abrahams bok far inte speciellt mycket utrymme i kyrkan nufortiden.

https://www.lds.org/manual/the-pearl-of-great-price-student-manual?lang=eng
Citera
2013-06-09, 22:20
Medlem
Palpatines avatar
Citat:

Det verkar nastan som du medger att Mormons bok inte ar en direct oversattning av en gammal gyllene bok som Joseph Smith pastod sig ha hittat begravd i jorden.
Senast redigerad av Palpatine 2013-06-09 kl. 22:33.
Citera
2013-06-09, 22:37
Medlem
Palpatines avatar
Gick med "Mormons for Marriage Equality" i Capital Pride Paraden i gar eftermiddag. Ville visa mitt stod till de liberala Mormonernas kamp for en reformation av kyrkan dar alla Guds barn ar valkomna. Ja, mormonkyrkan har feminister, intellektuella, och homosexuella medlemmar som forsoker forvandla kyrkan fran insidan.
Citera
2013-06-10, 13:29
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Det verkar nastan som du medger att Mormons bok inte ar en direct oversattning av en gammal gyllene bok som Joseph Smith pastod sig ha hittat begravd i jorden.

Plåtarna användes som inspiration.

http://mormonlady.se/hur-oversatte-joseph-smith-mormons-bok/

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_plates
Citera
2013-06-10, 19:21
Medlem
Yiddishs avatar
Mormons bok är satans ord, inget annat.

Finns hur mycket uppenbara felaktigheter i denna falska skrift så man baxnar. Här är några exempel.
http://www.filippos.se/bibeln_och_mormons_bok.htm
Senast redigerad av Yiddish 2013-06-10 kl. 19:25.
Citera
2013-06-11, 11:31
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Varför är den händelse som beskrivs i nya testamentet när Jesus korsfästes värre i Mormons bok än i Bibeln? Utspelar sig inte de händelserna parallellt? Såg häromdagen på nedanstående film som jag hittade på nätet. Det var så jag trodde att syndafloden var på väg.

Det gör inte Mormons bok mer sann än Bibeln. De platser som beskrivs i Bibeln finns eller har funnits i verkligheten. Av det som beskrivs i Mormons bok finns inget som har kunnat styrka det. www.mormonthink.com/personalstories/A_Letter_to_a_CES_Director.pdf

Polisen har problem med att få samstämmiga uppgifter från vittnen som upplevt samma sak. Vi människor har ett selektivt minne och våra upplevelser sorteras i hjärnan lite olika. Våra hjärnor är inte datamaskiner som registrerar våra upplevelser objektivt.

Finns Ystad? Ja. Kan man uppleva Ystad i Kurt Wallander-filmerna? Ja. Har Kurt Wallander funnits på riktigt? Nej. Är Kurt Wallander-filmerna dokumentärer? Nej, filmerna är uppdiktade historier.

Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Mormons bok är satans ord, inget annat.

Finns hur mycket uppenbara felaktigheter i denna falska skrift så man baxnar. Här är några exempel.
http://www.filippos.se/bibeln_och_mormons_bok.htm

Var finns stentavlorna med tio Guds bud? De citeras jätteofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in