2013-06-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Klart skumt. 7% tror jag inte på. Här ligger en hund begraven.
DN/Ipsos förtjänar inte att tas på allvar efter Wolodarskis alla besynnerliga uttalanden. Tro mig, detta är en scam.
Konstigt går det bra i opinionen så är underökningarna pålitliga, går det sämre än förväntat så kan man inte lita på dem, SD logik?
2013-06-03, 01:29
Medlem
20,6% osäkra. När en hel femtedel är "osäkra" så är hela undersökningen åt helvete. För stort bortfall. Sen så är ju nog många av dom osäkra egentligen folk som inte vågar säga till en främmande person i telefon att man röstar på ett "rasistiskt" parti. Knappast att SD bara ökar 0,3% efter kravallerna, eller att MP ökar med 2,1%.
2013-06-03, 01:42
Medlem
Fickpluntans avatar
Hm. Betyder det här att MP:s snitt blir tredje största för maj?

Väldigt stora variationer nuförtiden iallafall. Får säga att jag överlag känner mig rätt tveksam till Ipsos. De har en historia av ganska brutalt låga SD-siffror. Inte för att det behöver betyda något, någon måste väl vara lägst antar jag. Att mätningar manipuleras tycker jag känns rätt tveksamt i en bransch där trovärdighet och exakthet förstås är viktigt. Positivt är iallafall att nedåttrenden är bruten även hos ipsos.
2013-06-03, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan

Väldigt stora variationer nuförtiden iallafall. Får säga att jag överlag känner mig rätt tveksam till Ipsos. De har en historia av ganska brutalt låga SD-siffror. Inte för att det behöver betyda något, någon måste väl vara lägst antar jag. Att mätningar manipuleras tycker jag känns rätt tveksamt i en bransch där trovärdighet och exakthet förstås är viktigt. Positivt är iallafall att nedåttrenden är bruten även hos ipsos.

Gör undersökningen i väl utvalda områden och med väl utvalda svaranden så kan du på ett lagligt sätt manipulera siffrorna.

Jag vet att Peter Wolodarski läser denna tråden och tro inte för en sekund att vi går på dessa manipulerade siffror Peter. Din hycklande äckel-journalist. Det du uttalade i svts morgonsoffa var något av det vidrigaste jag hört dig säga. Äckel!
2013-06-03, 01:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Någon manipulering är det nog inte. Det är dock svårt att mäta SD eftersom fördeningen av sympatisörer är ojämn över landet samt över olika åldersgrupper. Skulle tro att Ipsos har ett uttag av referenspersoner som gör att SD undervärderas.

Ipsos är det institut som ger SD lägst, och ibland blir det en riktig djupdykning.
2013-06-03, 01:50
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
20,6% osäkra. När en hel femtedel är "osäkra" så är hela undersökningen åt helvete. För stort bortfall. Sen så är ju nog många av dom osäkra egentligen folk som inte vågar säga till en främmande person i telefon att man röstar på ett "rasistiskt" parti. Knappast att SD bara ökar 0,3% efter kravallerna, eller att MP ökar med 2,1%.

Nu är väl "osäkra" inget bortfall. Dock brukar denna kategori ligga runt 13-17% har jag för mig, så siffran är anmärkningsvärd. Frågan är vilka två partier dessa nytillkomna vankelmodiga (3,5 - 8 procentenheter(!)) funderar över... SvP och SD?

Edit: SvP och SD exemplet var bara ett sätt att visa hur viktig denna siffra är, utan att det egentligen är ett bortfall. S och SD är en annan av en mångfald av möjligheter.
Senast redigerad av Superlistig 2013-06-03 kl. 02:25.
2013-06-03, 02:02
Medlem
Citat:

Bästa opinionsinstitutet i valet 2010 (hette Synovate då)

http://hagevi.wordpress.com/2010/09/27/basta-opinionsinstitut-vid-riksdagsvalet/
2013-06-03, 02:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Någon manipulering är det nog inte. Det är dock svårt att mäta SD eftersom fördeningen av sympatisörer är ojämn över landet samt över olika åldersgrupper. Skulle tro att Ipsos har ett uttag av referenspersoner som gör att SD undervärderas.

Ipsos är det institut som ger SD lägst, och ibland blir det en riktig djupdykning.

Som sagt, spridningen i SDs siffror tyder helt klart på att något mygel pågår. Det troligaste är att man ser till att använda populationer som ger SD dåligt utfall. Sedan kan man köra beräkningarna som vanligt. Gissningsvis började detta mygel som en följd av SDs snöbollseffekt i höstas.

Vad det är för idioter som stödjer Sverige-hatarna i Miljöpartiet vet nog ingen vettig människa, men tursamt nog är det off topic här.
2013-06-03, 02:09
Medlem
Citat:

Alla institut har ett tillvägagångssätt som formellt sett är vetenskapligt korrekt. Detta gäller både för de som ger SD högst siffror och de som ger partiet lägst. Men på grund av små skillnader i hur man arbetar så blir resultatet varierande. Vilka som har bäst tillvägagångssätt och vilka som har sämst får vi facit på efter valdagen i september 2014, men det går alltså inte att peka finger åt ett visst institut och säga "Ni ljuger". Däremot kan man tro att olika institut lyckas olika bra. Själv tror jag att Ipsos ligger för lågt och att SD har stöd av cirka tio procent.

Vänligen,
SD-trollet
2013-06-03, 02:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Alla institut har ett tillvägagångssätt som formellt sett är vetenskapligt korrekt. Detta gäller både för de som ger SD högst siffror och de som ger partiet lägst. Men på grund av små skillnader i hur man arbetar så blir resultatet varierande. Vilka som har bäst tillvägagångssätt och vilka som har sämst får vi facit på efter valdagen i september 2014, men det går alltså inte att peka finger åt ett visst institut och säga "Ni ljuger". Däremot kan man tro att olika institut lyckas olika bra. Själv tror jag att Ipsos ligger för lågt och att SD har stöd av cirka tio procent.

Vänligen,
SD-trollet

Det borde vara en mardröm att estimera SD. De flesta sympatisörer bor i södra Sverige och har LO-yrken. Vidare är de flesta män och inom vissa åldersgrupper.

Det man kunde göra är att tredubbla uttaget i dessa grupper och sedan vikta ner det till en tredjedel. Då får man mindre flaxande i resultaten just för SD. Fast då minskar noggrannheten i fajten mellan S och M istället.
2013-06-03, 05:25
Medlem
RingRing2014s avatar
7% känns lågt. Stämningarna ute bland folk känns inte som några 7%, snarare 15%.

Terrorn i Sveriges förorter lär inte funnits med som faktor så jättemånga dagar under denna mätning heller.

Mätningen gjordes 13-28 maj. Kravallerna i Stockholm började kvällen den 19. Så 7 dagar av mätningen var innan terrorn, och 9 dagar var under terrorn. Folk visste inte första dagarna vad det var frågan om riktigt, då läget var mycket förvirrat. Säg att det började koka på allvar av ilska i stugorna pga våldet mot brandbilar, ambulans och polis någon gång runt den 23 maj. Då täcker mätningen inte mycket av vreden.

Debatten med Åkesson och sågningarna av Ullenhags invandringspolitik hade inte heller kört igång.

Månadssnittet för maj hamnar väl på 9,4% vilket är det fjärde bästa pop för SD. En uppgång från förra månaden på 0,3 procentenheter.

Ska bli intressant med de kommande mätningarna nu.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-06-03 kl. 06:00.
2013-06-03, 06:14
Medlem
hashs avatar
Om man kollar in status.st, där ser man att SD hade en topp i jan/feb 2013 som successivt har dalat fram till nu för de flesta mätinstitut.

Men jag är endå skeptisk till denna mätning från Ipsos.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in