2013-06-02, 20:20
Bannlyst
Ingen bryr sig, sigge, för alla har fattat att du bara pratar strunt
Citera
2013-06-02, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Nej du! Hej då! Det var kul att prata med dej,
men om du vägrar att ta en debatt så hamnar
du på ignorera-listan.
Både du och jag kan ju naturligtvis beviset, så skriv vad du tycker är fel så ska jag försöka försvara Cantor.
Citera
2013-06-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Ingen bryr sig, sigge, för alla har fattat att du bara pratar strunt
Jaså? Är det DÄRFÖR vi har haft 10000 besökare sen tolfte maj!
De kommer hit för att läsa vad DU skriver! Din torra humor och dina ovanliga ideer
är vida berömda vid detta laget... eller hur?
Citat:
Både du och jag kan ju naturligtvis beviset, så skriv vad du tycker är fel så ska jag försöka försvara Cantor.
Tja...Du har tänkt om... det är därför jag pratar med dig...
Jag sätter aldrig nån på ignore på riktigt för då kan jag ju inte veta
om syndaren ångrar sig eller inte. Men jag BRUKAR göra som jag sagt att jag ska göra.
Det kan ni läsare som aldrig hälsar på mig tänka på: Korkade författare som inte tar betalt
kunde väl åtminstone få ett "Hejsan Sigge" ibland att rama in å sätta på väggen??
Tillbaka till dig Pecka: Du får duga tills nån mer samarbetsvillig person dyker upp...
Det är ju alldeles förbannat att du vill att JAG ska göra precis allting...
jag tror jag öppnar en ny tråd för den här ska handla om...öh...nu försa jag mig nästan:
https://www.flashback.org/p43741808#p43741808
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-02 kl. 23:26.
Citera
2013-06-02, 23:16
Bannlyst
Citat:
Jaså? Är det DÄRFÖR vi har haft 10000 besökare sen tolfte maj!
De kommer hit för att läsa vad DU skriver! Din torra humor och dina ovanliga ideer
är vida berömda vid detta laget... eller hur?
Tja...Du har tänkt om... det är därför jag pratar med dig...
Jag sätter aldrig nån på ignore på riktigt för då kan jag ju inte veta
om syndaren ångrar sig eller inte. Men jag BRUKAR göra som jag sagt att jag ska göra.
Det kan ni läsare som aldrig hälsar på mig tänka på: Korkade författare som inte tar betalt
kunde väl åtminstone få ett "Hejsan Sigge" ibland att rama in å sätta på väggen??
Tillbaka till dig Pecka: Du får duga tills nån mer samarbetsvillig person dyker upp...
Det är ju alldeles förbannat att du vill att JAG ska göra precis allting...
jag tror jag öppnar en ny tråd för den här ska handla om...öh...nu försa jag mig nästan:
Har jag tänkt om?
Citera
2013-06-03, 17:31
Medlem
Citat:
Har jag tänkt om?
Du sa att du skulle försvara Cantor men inte gör du det!?
https://www.flashback.org/t2155483p5
Citera
2013-06-03, 18:34
Bannlyst
Citat:
Du sa att du skulle försvara Cantor men inte gör du det!?
https://www.flashback.org/t2155483p5
Cantor antog att alla reella tal var med på listan, sedan viade han att detta leder till en motsägelse, vad är det du inte förstår? Är motsägelsebevis något nytt för dig?
Citera
2013-06-04, 19:17
Medlem
Citat:
Cantor antog att alla reella tal var med på listan, sedan viade han att detta leder till en motsägelse, vad är det du inte förstår? Är motsägelsebevis något nytt för dig?
Jag förstår inte varför hans funna motsägelse
skulle ha konsekvensen att det finns fler reella tal än naturliga tal.
Varför tror du motsägelsebevis skulle vara nya för mig?
Har du inte sett mig begagna sådana?
Och så vill jag påminna om att i denna tråd borde vi kanske
prata om gravitation, tid å rum å sånt...
Har du några synpunkter på skillnaden mellan subjektiv och objektiv tid?
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-04 kl. 19:21.
Citera
2013-06-05, 15:51
Medlem
Jag är lite "busy" just nu...har ni sett den här videon?
http://www.collective-evolution.com/2013/04/10/banned-ted-talk-rupert-sheldrake-the-science-delusion/

Jag gillar inte paradigm tänkande men vill inte spekulera hej vilt i stället...
Nåja...jag säger INTE att Sheldrake gör det...
Men skulle naturkonstanter vara konstanta
om universums yttre omgivning varierar?
Citera
2013-06-06, 20:08
Medlem
Jag menar: Om något annat universum passerar nära vårt universum så upptäcker vi det inte...men kommer inte gravitation från det förbifarande universumet påverka vårt universum på något sätt??
Hur då? Kommer universum för en viss tid åldras snabbare?
Kommer ljushastigheten temporärt förändras?
Vad säger våra teorier?
Citera
2013-06-07, 04:49
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Jag menar: Om något annat universum passerar nära vårt universum så upptäcker vi det inte...men kommer inte gravitation från det förbifarande universumet påverka vårt universum på något sätt??
Hur då? Kommer universum för en viss tid åldras snabbare?
Kommer ljushastigheten temporärt förändras?
Vad säger våra teorier?
Vad jag har förstått kan gravitationen fullständigt beskrivas som en krökning av rumtiden. Vår rumtid är vår egen. Inget utanför vårt universum kan påverka det.
Citera
2013-06-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vad jag har förstått kan gravitationen fullständigt beskrivas som en krökning av rumtiden. Vår rumtid är vår egen. Inget utanför vårt universum kan påverka det.
Inget utanför universum kan påverka universums krökning? Det är väl diskutabelt?
Om "trycket" utanför universum är oändligt borde väl vårt universum pressas samman i en punkt?
Det är faktiskt lite egendomligt om gravitation inte "hittar ut" ur universum eller om gravitation utifrån inte hittar in: Kanske gravitationen består i krökning av ett större rum med fler dimensioner än vårt eget universums fyra, och att det är därför den är så svag jämfört med andra naturkrafter.Bra invändning du kom med!
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-07 kl. 12:34.
Citera
2013-06-07, 16:07
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Inget utanför universum kan påverka universums krökning? Det är väl diskutabelt?
Jodå, och det diskuteras av fysiker nu för tiden. Krauss talar om ett eventuellt yttre universum. Penrose har tydligen varit (och kanske fortfarande är) inne på teorier om "innan" universum existerade och liknande. Än så länge är det bara en diskussion däremot, fast Krauss har ganska bra argument: http://www.youtube.com/watch?v=ly6xDuwjLD8

Citat:
Det är faktiskt lite egendomligt om gravitation inte "hittar ut" ur universum eller om gravitation utifrån inte hittar in: Kanske gravitationen består i krökning av ett större rum med fler dimensioner än vårt eget universums fyra, och att det är därför den är så svag jämfört med andra naturkrafter.
Det finns såna hypoteser också angående kraftens svaghet faktiskt. Det jag nämnde är vad vi har sett experimentiellt; vad vår verifierade modell kan säga. Fast att våra modeller inte är färdiga håller nog de flesta med om. ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in