2013-05-12, 10:42
Medlem
Det sägs ätt tiden går med samma hastighet. Att en minut tar en minut.
Går minuten fortare eller långsammare så kan man i princip inte mäta det.
Håller ni med om det?
Citera
2013-05-12, 10:46
Medlem
Randomshizzleyeas avatar
Förstår inte vad du vill komma fram till.
En minut är en minut, oavsett vad som händer. Eftersom det är vi människor som har bestämt att "1 minut är 60 sekunder." och att "1 sekund är just 1 sekund lång" och inte längre.

W'n'B eller vad är frågan om?
Citera
2013-05-12, 10:53
Medlem
Polyklorfenols avatar
Nej, tiden går inte lika fort. Den är relativ och går långsammare ju fortare du färdas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciella_relativitetsteorin

Längden på en sekund på jorden har definierats som "varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekund

Efter jordbävningen i Japan blev jordens dygn kortare.
http://natgeo.se/folk-och-kultur/braennpunkter/jordskalvet-i-japan-goer-dygnet-kortare
Citera
2013-05-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomshizzleyea
Förstår inte vad du vill komma fram till.
En minut är en minut, oavsett vad som händer. Eftersom det är vi människor som har bestämt att "1 minut är 60 sekunder." och att "1 sekund är just 1 sekund lång" och inte längre.

W'n'B eller vad är frågan om?
Jag tänker visa att man faktiskt principiellt kan mäta hur fort tiden går!
Då är det ju bra om vi först tar reda på vad vi väntar oss? TROR vi att man kan mäta om vår tid saktar sig...eller tror vi det inte. Det är bara om vi tror att vi inte kan mäta tidens hastighet som det är intressant om jag kan visa att vi kan det! Fattar du poängen? Eller ska jag ta det en gång till?
Citera
2013-05-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Nej, tiden går inte lika fort. Den är relativ och går långsammare ju fortare du färdas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciella_relativitetsteorin

Längden på en sekund på jorden har definierats som "varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekund

Efter jordbävningen i Japan blev jordens dygn kortare.
http://natgeo.se/folk-och-kultur/braennpunkter/jordskalvet-i-japan-goer-dygnet-kortare
Just det! men du kan ju inte se på din klocka att den går långsammare eller hur?
Du blir inte otålig och säger: Ush så långsamt tiden går! För din tidsuppfattning går i takt med klockan.
Man UPPLEVER inte förändringar i tidens hastighet. Är vi överens om det?

Kan man principiellt mäta om den egna tiden saktat sig? Antag att man befinner sig nära ett svart hål, då går den egna tiden långsammare beroende på det svarta hålets gravitation. Antag också att det svarta hålets gravitation periodiskt varierar i styrka... då finns periodiska variationer i den egna tidens hastighet... kan dessa upptäckas och mätas?

En ekvivalent fråga är väl om man kan uppfatta (jag menar: MÄTA) den förändring av tidshastigheten som en gravitationsvåg skulle orsaka. Undrar vem som först begriper min fråga
Senast redigerad av sigurdV 2013-05-12 kl. 11:11.
Citera
2013-05-12, 11:27
Medlem
Polyklorfenols avatar
Nej, inte så länge du befinner dig på samma plats som klockan. Då går tiden lika fort för dig som för klockan.
Citera
2013-05-12, 11:34
Medlem
GPS systemet fungerade helt horribelt innan man insåg att man måste justera för att tiden går olika snabbt på jorden och för satteliterna i omlopp. När man mätte en sekund där och en sekund här märkte man ingen skillnad, för att mäter man tiden där tiden går långsammare märker man inte det för att man själv är i den långsammare tiden, det var när man jämförde mellan rymden och jorden man upptäckte skillnaden i tid.

Så du kommer inte märka om tiden går långsammare eller snabbare där du är och du kan inte heller mäta det. Tid är relativt och går därför inte att göra en objektiv mätning på en specifik plats bara
Citera
2013-05-12, 11:38
Medlem
Det går framåt
1 Vi tar gravitationsvågen först, tycker jag. Hur upptäcks sådana om de inte upptäcks genom den effekt de har på vår tidshastighet? (Egentligen bara nyfiken )

2 Sätt en klocka och en tv kamera i en centrifug och jämför den centrifugerade klockan med en klocka utanför centrifugen: Då kan man SAMTIDIGT iaktta klockornas hastighet (och på sikt) konstatera att den centrifugerade klockan går saktare än klockan utanför. Ok?
Om nån är i centrifugen upplever han inte att hans tid går saktare där än utanför,men man kan skicka honom bilden av klockorna och han KAN alltså se att hans tid går långsammare än klockan utanför centrifugen.
Han kan nu mäta hur mycket långsammare hans tid går.
Är det vad ni påstår är omöjligt?
Senast redigerad av sigurdV 2013-05-12 kl. 11:41.
Citera
2013-05-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
GPS systemet fungerade helt horribelt innan man insåg att man måste justera för att tiden går olika snabbt på jorden och för satteliterna i omlopp. När man mätte en sekund där och en sekund här märkte man ingen skillnad, för att mäter man tiden där tiden går långsammare märker man inte det för att man själv är i den långsammare tiden, det var när man jämförde mellan rymden och jorden man upptäckte skillnaden i tid.

Så du kommer inte märka om tiden går långsammare eller snabbare där du är och du kan inte heller mäta det. Tid är relativt och går därför inte att göra en objektiv mätning på en specifik plats bara
Titta på mitt experiment: Tiden jämförs på TVÅ platser så din invändning gäller inte!
Citera
2013-05-12, 12:01
Medlem
Om du ska mäta hur fort tiden går lär du ju också ha något att jämföra med, för annars blir det helt meningslöst.

Hur hög hastighet har du just nu?
Citera
2013-05-12, 12:59
Medlem
Hallå! Jag jämför två klockor i två skilda referens system! Det ovanliga är att klockorna befinner sig på så nära avstånd att man kan bortse från avståndet och se det som att de befinner sig på samma plats men i olika rörelsetillstånd! Det är en situation som ni inte tänkt igenom förut!

Var vänliga och tänk först och påstå efteråt! Så ni slipper haspla ur er irrelevanser!
Citera
2013-05-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Hallå! Jag jämför två klockor i två skilda referens system! Det ovanliga är att klockorna befinner sig på så nära avstånd att man kan bortse från avståndet och se det som att de befinner sig på samma plats men i olika rörelsetillstånd! Det är en situation som ni inte tänkt igenom förut!
Detta stämmer ju väldigt bra på GPS-satelliter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in