2013-06-02, 16:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du verkar inte ha ett klart sinne. Var har jag sagt forskarna bara "följer med strömmen"? Läs vad jag har skrivit och gör ingen strawman:

Förstår du texten ovan? Det hoppas jag att du gör.
Läste fel när jag ögnade igenom ditt inlägg bara ingen biggy.
Citat:
Vet ej vad du pratar om. Självklart är forskning viktigt, till och med livsviktigt. Ditt exempel med datorer har jag ingen aning hur det är kopplat till evolution.
Om du ska hävda att det skulle vara fel att lita på vad forskarna tycker så blir din tillvaro omöjlig. Att acceptera att alla peer review kontrollerade rapporter, avhandlingar som finns ger evolutionsteorin sitt stöd och då acceptera evolutionteorin som den sannorlikaste teorin är inte att följa med strömmen det är att vara rationell.
Citat:
Jag tycker att man inte är klok när man bortförklarar universums uppkomst med två bran som kolliderar.
Det är din uppfattning och visar hur fördomsfull du är bara.
Inget annat.
Citera
2013-06-02, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
På vilket sätt har Gud inte plats i den moderna vetenskapen?

Gör du dig dum med flit?

Moderna vetenskap är empirisk, fungerar i tandem med logik och epistemologi och har överlag sin filosofi baserat i relativismen.

'Gud' är en metafysisk spekulation, har inget med logik att göra och är rotat i filosofisk positivism.
Citera
2013-06-02, 16:57
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
I teorin gör det inte det men i praktiken blir det hela absurt.

Då världen är så extremt komplex och processer är interdependenta så innebär det i sådana fall att "gud" måste detaljstyra varje process och helt utesluta ett eget val. Det är vidare ett högst irrationellt sätt för denna "gud" att nå det mål som denne sätter upp och som dessutom skapar en massa onödigt lidande.

Så summa summarum; om du envisas med att förena en medveten "gud" med evolutionsteorin så får du en gud som ständigt kontrollerar exakt allt och alla (fullständig determinism) och som dessutom är ineffektiv och grym. En sådan gud tilltalar knappast speciellt många människor.

intressant!

Nu får vi dissekera din kommentar i lugn och ro.

Citat:
I teorin gör det inte det men i praktiken blir det hela absurt.

Då världen är så extremt komplex och processer är interdependenta så innebär det i sådana fall att "gud" måste detaljstyra varje process och helt utesluta ett eget val.

Vad menar du med att Gud måste utesluta eget val? varje process sker i Guds vilja, processerna är Guds vilja, hur uteslutes Guds val?

Citat:
Det är vidare ett högst irrationellt sätt för denna "gud" att nå det mål som denne sätter upp och som dessutom skapar en massa onödigt lidande.

Nu har vi blandat ihop saker i en röra. Ett steg i taget. Högst irrationellt för Gud att nå målen som Han sätter upp. på vilket sätt är det irrationellt? vilka premisser använder du?

Hur skapar Gud en massa onödigt lidande? ge exempel.

Citat:
Så summa summarum; om du envisas med att förena en medveten "gud" med evolutionsteorin så får du en gud som ständigt kontrollerar exakt allt och alla (fullständig determinism)

hur kom du fram till denna slutsats? vilka är dina premisser?

Citat:
…och som dessutom är ineffektiv och grym. En sådan gud tilltalar knappast speciellt många människor.
Gud är ineffektiv och grym och inte tilltalar många människor. Mer än hälften av jordens befolkning tror på Gud, vad tilltalar dem att tro på Gud?

Förklara är du snäll.
Citera
2013-06-02, 16:59
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

'Gud' är en metafysisk spekulation, har inget med logik att göra och är rotat i filosofisk positivism.

Gör du dig dum med flit?

Visst har Gud med filosofisk logik att göra. Vet du vad logik är och inom vilka discipliner logik används?
Citera
2013-06-02, 17:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
intressant!

Nu får vi dissekera din kommentar i lugn och ro.

Vad menar du med att Gud måste utesluta eget val? varje process sker i Guds vilja, processerna är Guds vilja, hur uteslutes Guds val?

Nu har vi blandat ihop saker i en röra. Ett steg i taget. Högst irrationellt för Gud att nå målen som Han sätter upp. på vilket sätt är det irrationellt? vilka premisser använder du?

Hur skapar Gud en massa onödigt lidande? ge exempel.

hur kom du fram till denna slutsats? vilka är dina premisser?

Gud är ineffektiv och grym och inte tilltalar många människor. Mer än hälften av jordens befolkning tror på Gud, vad tilltalar dem att tro på Gud?

Förklara är du snäll.

Skall denna tråd nu missbrukas till att vara en såpbox du kan predika från?
Citera
2013-06-02, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst har Gud med filosofisk logik att göra.

Nix.

Citat:
Vet du vad logik är och inom vilka discipliner logik används?

Ja.

Jag tar det som givet, att vi talar om deduktiv logik.
Citera
2013-06-02, 17:21
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Självinsikt runt den absoluta nollpunkten, vilket iofs är en del av Dunning-Krugersyndromet.

Tack för den du! Hade inte hört talats om den tidigare men nu har jag läst deras avhandling.
Citera
2013-06-02, 20:22
Medlem
Citat:
Har jag inte sett atomer? På bild har jag sett och det borde räcka som ett bevis. Jag tror inte bara blint på forskare som säger att det finns atomer, utan vill även själv bekräfta det. Räcker inte en bild som bevis att atomer existerar? Har du någonsin sett en atom? Såklart du har. Om du inte har kan du se här.

Tänker du ifrågasätta det du ser eller tänker du bara acceptera atomteorin för att du har sett en bild på den? Kan du inte tänka själv?
Citera
2013-06-02, 20:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Tänker du ifrågasätta det du ser eller tänker du bara acceptera atomteorin för att du har sett en bild på den? Kan du inte tänka själv?

Återigen, jag har sett bevis på att atomer finns därför har jag accepterat deras existens. Att en forskare säger till mig att en atom finns och jag bara accepterar är inte korrekt enligt mig. Jag vill se och bekräfta för att tro. "Seeing is believing" brukar man höra.
Citera
2013-06-02, 20:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Återigen, jag har sett bevis på att atomer finns därför har jag accepterat deras existens. Att en forskare säger till mig att en atom finns och jag bara accepterar är inte korrekt enligt mig. Jag vill se och bekräfta för att tro. "Seeing is believing" brukar man höra.
Frånvaron av bärande teori om gud som varande teori och inte okunskapens snilleblixtidé lyser ännu med sin frånvaro, inte lyckats mer än skicka in en länk, en länk är inte teori, tycker du borde ha slängt fram teorin flera gånger om, men nej, du har enbart historisk poesi.
Citera
2013-06-02, 20:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Frånvaron av bärande teori om gud som varande teori och inte okunskapens snilleblixtidé lyser ännu med sin frånvaro, inte lyckats mer än skicka in en länk, en länk är inte teori, tycker du borde ha slängt fram teorin flera gånger om, men nej, du har enbart historisk poesi.

Vad är det för slags bevis vill du observera för att tro på Skaparen?
Citera
2013-06-02, 21:01
Medlem
Citat:

Bevis på evolution finns överallt i naturen för den som vill se! Ett konkret exempel är sälarna i sjön Saimen i Finland som blev avsnörda från resten av populationen i Östersjön efter landhöjningen i slutet av istiden! Finns en analog evolution i Bajkalsjön också med sälar där också...

Man har börjat observera isbjörnar med mörk päls i polartrakterna....isbjörnen är en vanlig brunbjörn som evolverat till en helt ny art när istiderna började svepa fram över jorden! Och nu verkar evolutionen i motsatt riktning på isbjörnar pga klimatförändringar!

Så du ser evolution finns att se bara man vill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in