2013-06-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Står det inte att det va efter reklamutdelningen som hon ville ha efterrätten.
Eller äter dom middag på kvällen där?

Jag vet inte när du äter middag men jag äter i alla fall middag på kvällen, det gör de flesta jag känner utom de som fastar.
Citera
2013-06-02, 11:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Mamman säger att hon tror att hon skulle sova över vilket indikerar på att hon gjort det förut.
Men att hon hör av sig i alla fall nästa dag.
Nej, några högre växlar på att VB inte hörde av sig till hemmet går ju inte att dra direkt, och precis som du anmärker hade hon bevisligen övernattat hos kamrater tidigare (eller vad hon nu gjort).
Citat:
/…/ Utan det senaste är att man har utökat tiden till 4-5 maj då ska hon ha mördats.
Den allra sista signalen vid 21-tiden (om än svag) har man inte vågat bortse från, utan tvingats kalkylera med att hon då kan ha varit vid liv – vilket hon dock inte behöver ha varit. Sedan vad som hänt efter 21:00 – 00:00 kan man ju inte heller veta; det är ytterligare tre timmars helt okända aktiviteter, så att 4-5 maj beräknats vara dödstidpunkt är motiverat och fullt förståeligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Enligt en uppgift från tid. fu-ledaren KR har VB sms:at mt innan denne hämtat henne vid bostaden. - Huruvida det verkligen var mt som plockade upp henne i sin bil vet vi inte med bestämdhet; det kan också ha varit flera personer i antingen mt:s bil, eller i någon annans.
http://m.nsd.se/Default.aspx?id=7661959&p=Senaste+Nytt

Sedan vet vi också att den sista regelrätta signalen härrör från 18:40 och då närmare bestämt från området kring fortet vid Åberget (en av masterna vid Sävastklinten). Medan sökningarna pågick för fullt fick man dels kontakt med mt, och dels fick man in uppgifter om en svag signal vid 21-tiden - varpå sökområdet utvidgades.

Det talades i inledningsskedet om ”ett tiotal signaler” från VB:s mobil, men här råder oklarheter betr. tidpunkterna för dessa signaler. Det tog som sagt sin modiga tid innan polisen fick kontakt med mt, och de här signalerna skulle därför till största delen kunna härröra från den i inledningsskedet uppskattade hämtningstiden 15:00 och fram till hämtningen c:a kl. 16:00 (baserat på VB:s sista internetuppkoppling) – undantaget sms:et 18:40.

En tolkning av de varierande besked som lämnats av polisen skulle därför kunna vara att VB, sedan hon väl hämtats vid 16-tiden, inte använt sin mobil till något annat än ett sms i vilket hon gett uttryck för irritation, eller att hon retat upp sig på något/någon – och där ”någon” bör vara identisk med den person (eller de personer) som då befunnit sig i hennes sällskap. - Föräldrarna hade sökt henne vid två tillfällen mellan 21 och 22 och fann vid det sista försöket att hennes mobil var avstängd. Eftersom de heller inte nådde kontakt vid det första tillfället torde man kunna utgå från att VB oskadliggjorts 18:40 - 21:00.

Vem är MT?
Citera
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Och det är väl snicksnack, för han gillar väl soft air gun (eller vad det nu hette/inte hette) som väl går ut på att man skjuter med vapen? (något dessa spanare väl bär ha noterat får man förmoda). Undrar hur den stackars advokaten ska förklara det...

För övrigt härligt att Bodenpolisen inte var så tappade bakom en vagn som de framstod när de offentligt sa att exet inte alls var intressant i deras ögon Riktigt coolt att de faktiskt hade span på honom!

Ja det var ju därför han från början kunde tas in på förhör,jag tror att dom har en del på honom redan,men det är väl teknisk bevisning som gäller i mkt antar jag.
Citera
2013-06-02, 11:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66
Vem är MT?
MT (eller mt) = misstänkt person.
Citera
2013-06-02, 11:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är inte alls otroligt, det finns fall där polisen vetat kroppsdelar fraktats med bil men likspårhundarna har inte markerat.
Ett exempel var i Örebro där de visste delar fraktats ut med bil, de hittade också kroppsdelar väl inplastade. Den här personen var kemikunnig och säkert kände till vad som behöver stoppas in i paketen för att hundarna inte sedan skall få vittring.

Ja, bra, länka till den information som styrker vad du påstår, just det jag efterfrågade. Det är relevant i det här fallet, det vänder upp och ner på vad som känt är.

Jag skulle vilja säga så här tills du kan styrka det du säger. Polisen kan ha en teori och vara helt övertygad om att en kropp fraktats i en viss bil, när hunden släppts lös på bilen så har föraren missat eller misstolkat hundens markering, mest sannolikt tycker jag.
Citera
2013-06-02, 11:41
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kan även vara på följande sätt:

Polisen hade haft span på KJ rätt länge det vi, men han hade inte direkt avslöjat sig utan gått med i MPSsök och deltagit i Fallen Angel. Polisen hade ett tips sen den 15:e att någon observerat två personer i en bil i området vid Mjösjöberget. Kanske hade man förhört detta vittne och fann det tämligen trovärdigt och värt att gå vidare med. Kanske hade polisen bett MPS ringa honom och fråga om han ville vara med på söket vid Mjösjöberget? Något överraskande för polisen så fick man KJ att agera. Han åkte då mest troligt upp till det gula huset och polismannen som befann sig i buskarna ovanför föräldrahemmet hann bara se att KJ åkte i väg denna sena eftermiddagen för att någon stund senare återvända. Nu fanns en misstanke eftersom KJ agerat direkt efter MPS kontaktat honom. MPS hade då några få timmar senare påbörjat söket som sen gjorde att de fann fyndplatsen i det gula huset. Eftersom det var sen kväll hann inte polisen få fram hundar och hundförare och ett tillräckligt antal poliser. Det var den 20/5, om jag minns rätt som man gjorde fynden. Den 23/5 grep man KJ i föräldrahemmet i Norra Svartbyn
Jag har även sett den 11:e nämnas i flera artiklar.
Citera
2013-06-02, 11:42
Medlem
Labolina70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Då är det kanske vanligt att killar mellan 20 25 år springer runt så där i Boden.
Inte konstigt att en har spårat ut då

Skriver IGEN, Det är absolut inte ovanligt att människor går omkring med militärkläder!
Inte bara i Boden...utan även andra ställen...
Vad är det som är konstigt med det???
Citera
2013-06-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vänta lite nu, myndig är man by default, när man fyllt 18 år. Det är en tingsrätt som bedömer, med läkarutlåtande eller likvärdig handling som underlag, om en god man (frivillig för huvudmannen) eller förvaltare (med tvång utsedd för huvudmannens räkning) behövs (då rättshandlingsförmågan anses nedsatt på ett eller flera områden: sörja för sin person, sin rätt och/eller ekonomi).

Alla vuxna har normalt rättshandlingsförmåga, såvida de inte handlar under påverkan av en psykisk störning, har förvaltare eller är i konkurs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshandlingsf%C3%B6rm%C3%A5ga

Kommunens överförmyndare värnar omyndigas rätt i de fall det finns motstridiga intressen mellan den omyndige och dess förälder/förvaltare, samt håller koll på gode män och förvaltare.

God man: Är inte det vad man får om man har svårt att handskas med pengar själv?
Det var vad jag lärde mig på kursen jag gick...om jag inte minns fel.
Men jag blev inte god man för jag vågade inte, kändes som MYCKET ansvar.
Citera
2013-06-02, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Labolina70
Skriver IGEN, Det är absolut inte ovanligt att människor går omkring med militärkläder!
Inte bara i Boden...utan även andra ställen...
Vad är det som är konstigt med det???

Enda gången man kommer gåendes i militärkläder på stan är när man skall hem från militärtjänstgöringen eller skall dit. Annars är det bara skruvat och fel på folk.
Citera
2013-06-02, 11:45
Medlem
Blobenheimers avatar
Var ju något år sedan amnesty jämställde svensk häktning med fulla restriktioner med tortyr så kanske inte så konstigt om en häktad mår lite dåligt efter att han suttit ett tag.

Fanns det inte ett klipp eller film på MGM o någon vän där de i skämtsam ton sade något om satanister jag tror det där är ett internt skämt i gruppen, har vänner som på facebook har interna skämt som skulle få en FB tråd att explodera i teorier om de skulle bli misstänkta för något sådant här men som vi som känner dem vet är bara trams.
Citera
2013-06-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det här att vara analytisk och kunna tänka är definitivt inte din grej Lagro, ska du hjärntvätta folket i denna tråd också eller bara driva dessa till vansinne. Det finns inga mystiska gärningsmän i detta fall, precis lika lite som det fanns elittränade asiater som kunde utföra mord och kidnappning utan att lämna spår i Alm fallet.

Mordet har sannolikt skett i hans lägenhet, att vi inte vet något om vilka spår de har hittat är självklart då polisen håller detta för sig själv. Motivet är i dagsläget helt ointressant, dock lär det knappast vara ett ekonomiskt motiv som i Alm fallet.

Det handlar nu om att knyta ihop bevissäcken för polisen, i detta fall är jag övertygad om att bevisningen kommer att bestå av hårda tekniska bevis och inte indicier och som grädde på moset kommer de att få ett erkännande levererat som verifierar hela händelseförloppet.
Varför drar du upp MA fallet som du inte känner till mycket av vad jag kan förstå, det här fallet kan gå samma väg som MA fallet, där en gärningsman utsågs och sedan började man skaffa bevis som naturligtvis inte fanns därför MA var oskyldig.
Han var misstänkt för vållande till L¤das död, efter nio månaders utredning och sedan rättegång var han helt oskyldig enligt Tingsrättens dom.
Vad som sedan gjordes var att man antog han dödat L#da och sedan antogs att han flyttat kroppen och därmed kunde han dömas för griftefridsbrott.

Det här fallet kan gå samma väg som MA fallet, KJ utses till gärningsman och stor utredning sätts igång för att hitta bevis mot honom, men är han oskyldig kommer inga bevis att hittas.
Väcks åtal kommer han att frikännas för mord, dråp eller vållande till annans död, då finns en möjlighet och det är att trixa till ett griftefridsbrott med att anta han har dödat VB och sedan antaga att han flyttat kroppsdelarna. Det skulle ge ca 18 månaders fängelse och brottet är polisiärt uppklarat och KJ blir stämplat som mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in