2013-06-02, 10:51
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Ser man logiskt på det här styckmordet, visste gärningsmannen att VB besökte KJ och han visste vilken väg hon gick hem.
Han plockade upp henne som att han råkade åka den vägen och sedan åkte de hem till honom och där skedde mordet. Han styckade kroppen för att lätt kunna forsla bort den och placerade kroppsdelarna med motiv att KJ skulle få skulden för mordet.

Motivet kunde vara någon form av svartsjuka eller att KJ hade inget större intresse av den här mannen att ha något närmare förhållande med.
Mannen har tagit det som en kränkning och det anser jag är hämden av honom.

Man skall inte tro att folk i andra länder har samma värderingar som många svenskar har, att bli kränkt av en kvinna kans ses som mycket negativt i vissa länder.

Allt ovan är en tänkbar teori för det tragiska mordet.
Jo jo, men klart mindre trolig än att KJ dödat, styckat och spritt kroppsdelar.
Citera
2013-06-02, 10:53
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Ser man logiskt på det här styckmordet, visste gärningsmannen att VB besökte KJ och han visste vilken väg hon gick hem.
Han plockade upp henne som att han råkade åka den vägen och sedan åkte de hem till honom och där skedde mordet. Han styckade kroppen för att lätt kunna forsla bort den och placerade kroppsdelarna med motiv att KJ skulle få skulden för mordet.

Motivet kunde vara någon form av svartsjuka eller att KJ hade inget större intresse av den här mannen att ha något närmare förhållande med.
Mannen har tagit det som en kränkning och det anser jag är hämden av honom.

Man skall inte tro att folk i andra länder har samma värderingar som många svenskar har, att bli kränkt av en kvinna kans ses som mycket negativt i vissa länder.

Allt ovan är en tänkbar teori för det tragiska mordet.

,,, och placerat VB:s blod i KJ:s bil/bagage, din konspirationsteori känns inte hållbar.

VB var aldrig i KJ:s lght, hon mördades av KJ i stugan alt. på avlägsen plats.
Jag tror KJ:s plan var att placera VB i ödehuset och bränna ner det.

Väl på plats lyckades han inte baxa in hela kroppen utan fick helt enkelt gömma kroppen en bit ifrån, stycka och bära in del för del. I detta skede blir han rädd för upptäckt eller liknande.
Kanske om uppg. stämmer med avsaknaden av tänder kan KJ försökt försvåra identifieringen med att avlägsna tänder samt händerna.
Citera
2013-06-02, 10:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Förlåt om detta avhandlats tidigare men är han utsedd som offentlig försvarare eller är det en advokat den misstänkte själv har anlitat?
Det har inte framkommit huruvida han begärt specifik advokat eller ej. Hur som helst är advokaten offentlig försvarare, begärd eller ej. Distinktionen är vem som betalar, offentlig försvarare betalas av staten (som huvudregel, viss återbetalningsskyldighet kan åläggas den tilltalade, i mindre mål tom hela advokatkostnaden), privat försvarare betalas av den misstänkte själv. Har dock aldrig hört talas om en person som är misstänkt för riktigt allvarlig brottslighet anlitat privat försvarare, det blir ju snabbt miljonkostnader i mer komplicerade mål. Finns heller ingen anledning då en mordmisstänkt normalt sett får den advokat han begär förordnad som offentlig försvarare.
Citera
2013-06-02, 10:58
Medlem
lilltoes avatar
Här har vi iaf lite "alibi":

"J*han J*nsson N*lsson
den 5 maj
Sett två filmer ikväll med nå' boys, The Thing (2011) och Silent Hill. Båda var helt okej! — med R*smus S*mu och R*bin L*if *kesson."

Uppdateringen gjordes 01.38.

Kanske inget att bry sig om, men väldigt lägligt. Just "Silent Hill" kröp till utmed ryggnerven..
Senast redigerad av lilltoe 2013-06-02 kl. 11:04.
Citera
2013-06-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vad som talar emot att KJ skulle ha dödat VB i hans lägenhet med (upp till nio?) knivhugg och sedan styckat kroppen för bortforsling till de två fyndplatserna är:

Det har inte bekräftas att VB's blod finns i KJ's lägenhet.

Vanligast vid en transportstyckning är att kroppsdelarna är paketerade i plast av något slag och/eller nedgrävda på något sätt, men VB's kroppsdelar hittades opaketerade och helt öppet i terrängen vilket talar emot en transportstyckning. GM har alltså styckat henne någon annanstans och gjort det enbart för (lust/nöje) skull.
Det här blodspåret beror hur stort det är om det är en större samling, måste det finnas en förklaring till det.
KJ s advokat har uttalat att det finns en förklaring till blodfläcken som hittats.
Därför kroppsdelar plastas in är för att inte hundarna skall få vittring, de plastas in lufttätt med ett medel inuti, som gör att hundarna får ingen vittring.
I det här fallet kan personen tagit delarna i en stor bag och placerat dem där de hittades.
Citera
2013-06-02, 11:06
Bannlyst
Jag bara undrar är detta VB:s riktiga mamma? Har läst att hon skall heta Fanta.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=359544300732332&set=pb.100000302959 126.-2207520000.1370163814.&type=3&theater
Citera
2013-06-02, 11:07
Medlem
Mordet kan ha skett hemma hos VB!

Att han inte kunde skjutsa hem henne pga att han druckit någon öl känns som en efterhandskonstruktion. Om VBs mamma och styvfar var bortresta (Kiruna?), så hade han gott om tid att städa upp efter sig.

Hennes hem nycklar tog han med senare på natten, efter att ha städat upp och låst dörren.
Citera
2013-06-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Förlåt om detta avhandlats tidigare men är han utsedd som offentlig försvarare eller är det en advokat den misstänkte själv har anlitat?
Jag anser det är en tuff advokat som säger sanningen, som ingen vill höra, därför de har utsett en gärningsman och "får inte störas".
Citera
2013-06-02, 11:09
Medlem
dragonessa666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q

Att han inte kunde skjutsa hem henne pga att han druckit någon öl känns som en efterhandskonstruktion. Om VBs mamma och styvfar var bortresta (Kiruna?), så hade han gott om tid att städa upp efter sig.

Hennes hem nycklar tog han med senare på natten, efter att ha städat upp och låst dörren.

Nej så vitt jag vet enligt media så ska VB:s mamma ha varit hemma
Citera
2013-06-02, 11:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Fast varför skulle de ringa honom när de gör ett sök med innersta kretsen?
-MPS hade ju ansett att han betedde sig skumt
folk i tråden säger att MPS kontaktade polisen om att han var med
vid sista söker mot Råbäcken så var en polis med i söket (saatt han var där för att se hur ett MPS-sök gick till)

Kan även vara på följande sätt:

Polisen hade haft span på KJ rätt länge det vi, men han hade inte direkt avslöjat sig utan gått med i MPSsök och deltagit i Fallen Angel. Polisen hade ett tips sen den 15:e att någon observerat två personer i en bil i området vid Mjösjöberget. Kanske hade man förhört detta vittne och fann det tämligen trovärdigt och värt att gå vidare med. Kanske hade polisen bett MPS ringa honom och fråga om han ville vara med på söket vid Mjösjöberget? Något överraskande för polisen så fick man KJ att agera. Han åkte då mest troligt upp till det gula huset och polismannen som befann sig i buskarna ovanför föräldrahemmet hann bara se att KJ åkte i väg denna sena eftermiddagen för att någon stund senare återvända. Nu fanns en misstanke eftersom KJ agerat direkt efter MPS kontaktat honom. MPS hade då några få timmar senare påbörjat söket som sen gjorde att de fann fyndplatsen i det gula huset. Eftersom det var sen kväll hann inte polisen få fram hundar och hundförare och ett tillräckligt antal poliser. Det var den 20/5, om jag minns rätt som man gjorde fynden. Den 23/5 grep man KJ i föräldrahemmet i Norra Svartbyn
Citera
2013-06-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Nej, det är inte allmänt känt. Polisen vet. En snävare krets kring den det gäller vet, kanske - men inte tråden.
Rykten sprungna ur privata PM gör gällande att det handlar om MB

Jag tror mig minnas (har letat men inte hittat) att någon tidning uppgav att hon enligt polisen smsat en vän och berättat att hon var irriterad över KJ som lovat köra henne hem men druckit öl varför hon avstod från det. Jag har även för mig att någon kvinnlig talesperson för polisen sa det under de första intervjuerna. Vem hon smsat har dock inte framgått. Detta tolkar jag som att hon smsat efter det hon lämnat KJ och var på väg därifrån. Kanske hon smsade för att få skjuts av mottagaren istället?
Citera
2013-06-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q

Visste inte att VBs mamma och styvpappa var bortresta denna kväll, när skulle dom ha åkt till Kiruna i så fall när de påstår att VB åt middag med dem?
Är detta verifierade uppgifter eller bara du som gissar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in