Det skulle ju vara fruktansvärt om det är honom hon anmält och man inte agerat bättre.
Om det är så kommer det bli media storm och man kommer återigen ta upp fall där män mördar sina fd flickvänner och det trots att dom anmält dom.
Man måste ta anmälningar och hot på allvar för den störde mannen klarar inte att få ett nej eller separera det finns stor chans till både våld och mord.
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Åh herregud! Jag tror att polisen mörkar VBs polisanmälningar för att rädda sitt skinn! Om de agerat kunde hon varit i livet!
Engultomat skriver: Det verkar ha tagit slut mellan dem i slutet av augusti/september för efter det skriver hon inte längre kärleksfullt eller gillar hans statusar. Däremot skriver han 30e september 2010 "JAAA JIPPI JJIPPI JA JA JA!!! åklagaren har lackt ner utredningen mot mig =D=D=D". Tror det är VB som anmälde honom av okänd anledning.
Det finns inget där som bekräftar att det ens har med VB att göra. Vad/vem VB:s polisanmälningar rör vet jag inte, men tydligen gäller det inte något "hot";
Citat:
- Jag kan inte i detalj berätta vad anmälningarna handlar om. Jag har bekräfta att hon har gjort polisanmälningar och att det inte i dessa anmälningar finns några hot mot kvinnan, säger Johansson.
Det faktum att det varit sparsamt med öppen kontakt mellan KJ och VB på facebook talar ju emot att VB skulle hem och plugga hos KJ som om det vore vad hon egentligen hade tänkt göra den här kvällen. Hur mycket umgicks de egentligen, det är ganska centralt tycker jag. Känns mer som att detta är planerat av KJ eller fler. Man vill att VB kommer på besök, hon kan inte, måste studera, KJ säger att hon kan göra det hos honom. Relationen ter sig märklig med den sparsamma information vi har.
Var är klarheten där dom sagt att man kan utesluta en medhjälpare?
Länka gärna, kan hända jag missat det. Eller så tolkar du som du själv vill höra.
Du bör hänga med då det är presskonferens helt enkelt och inte läsa så mycket deckare och fantisera.
Du får själv ta och leta upp presskonferensen för det verkar som du totalt missat detta uttalande från åklagaren vilket också indikerar på att du inte är insatt i fallet.
Fråga Q han har säkert detta i något sammandrag någonstans. Pinsamt att du ens ifrågasätter faktauppgifter.
Mest intressant är det eftersom det ger en slags bortre tidsgräns för VB. Tidigare har antagandet varit att VB mycket väl kunnat hålla sig borta hela natten, men om hon hade en överenskommelse med sin mor så ändra det perspektivet lite.
Det finns inget där som bekräftar att det ens har med VB att göra. Vad/vem VB:s polisanmälningar rör vet jag inte, men tydligen gäller det inte något "hot";
Det faktum att det varit sparsamt med öppen kontakt mellan KJ och VB på facebook talar ju emot att VB skulle hem och plugga hos KJ som om det vore vad hon egentligen hade tänkt göra den här kvällen. Hur mycket umgicks de egentligen, det är ganska centralt tycker jag. Känns mer som att detta är planerat av KJ eller fler. Man vill att VB kommer på besök, hon kan inte, måste studera, KJ säger att hon kan göra det hos honom. Relationen ter sig märklig med den sparsamma information vi har.
Nej, jag tror att VB medvetet mörkade relationen med KJ och inte nämnde honom vid namn för att modern inte skulle bli orolig och rent av hindra henne att gå till honom. Jag tror att VB kanske satt i ett skruvstäd, och inte visste hur hon skulle lösa situationen, och jag tror att polisen inte hjälpte henne på rätt sätt, de tog inte hennes oro på allvar. Jag vill veta vad hon anmälde!
Polisprofessorn Leif GW Persson säger att utredarnas fokus nu är att hitta en brottsplats, eventuellt mordvapen och spår som binder 22-åringen till brottet.
- Men det kommer att ge sig. Har han gjort det här och fraktat henne i någon bil så är det omöjligt att frakta kroppen i delar i en bil utan att lämna efter sig massor med spår.
Nu förstår du inte. Utredningen mot KJ lades ned 2010. Trötta poliser kopplade kanske inte det här direkt när VB försvann, därför att modern var osäker på vem VB var hos! VB mörkade nog sin relation med KJ för att inte oroa modern! Kanske därför KJ blev omnämnd som studiekompis, och kanske därför modern hade access till VBs facebook, för att skydda henne? Så går det till när i klassiska misshandelsfall, personen säger att den farliga relationen är slut, men återgår ändå av olika skäl, exempelvis hot.
Och också sannolikt därför polisen inte hittade vännen direkt. Mamman visste inte vem det var.
Hot nej, men det kan finnas annat runt relationen med KJ. Jag tror att polisen vill rädda sig från att bli dränkt i kritik.
Det kan finnas en chans till det av förklarliga skäl, men man vet inget före det är konstaterat.
Alltså sånt är ytterst vanligt tyvärr att det inträffar dödligt våld i nära relationer trots att dom har anmält. Det ska ju inte få hända. Men det ger sig senare om det har relevans. Media lär inte kunna begära ut polisanmälningarna eftersom det inte är offentliga handlingar och absolut inte vid nedläggande av anmälningarna.
Möjligheten kanske finns hos åklagarmyndigheten att få tag i anmälningarna, men det vete fan.
Tycker media ska rota lite i just det om det finns något samband.
30e september 2010 "JAAA JIPPI JJIPPI JA JA JA!!! åklagaren har lackt ner utredningen mot mig =D=D=D".
Jag läste nånstans att KJ satt eller åkte i bil,han hade väl vapen som personen som vände sig till polisen trodde var äkta,men vilket visade sig vara soft air gun eller nåt sånt.
Kanske kan det vara detta han jublat över
När ska KJ ha besökt det gula huset? (förutom när han kan misstänkas ha placerat kroppsdelar där)
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Max 24 timmar innan fynden gjordes. Min uppskattning.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad baserar du uppskattningen på, hur har du tänkt kring det här?
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
KJ såg nog till att ha kvar kontakten med MPS efter han slutat söka. Någon trevlig grabb kanske berättade detta för honom i fall han ville vara med och söka. Då föstod KJ att han var tvungen att försöka gömma delarna från utomhus position till inomhus. Nu klarade han inte mer än benen och kanske händerna som han tog med sig.
Vad jag förstått så fattar MPS sådana beslut inom 24 timmar.
(Tack för länk Ull-strumpa, så jag kunde checka vad som skrivits i tråden tidigare.) Jag hade helt missat denna utomordentligt intressanta mening i Expressen!
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Expressen,
Citat:
22-åringen har enligt uppgift medgett att han nyligen besökt det gulflagnade före detta militära trähuset mellan Gammelängsberget och Mjösjöberget i Boden, där offrets ben hittades i måndags.
"- Det satt två personer i bilen, säger Elisa*bet L*ndström.
Hon gick förbi stuga redan den 15 maj. Då observerade hon en mörk bil inbackad vid huset.
- Det satt två personer i bilen, säger Elis*beth L*ndström, som reagerade på att det stod en bil på platsen, något som är ovanligt.
Hon gick ända fram till Gammelängsfortet, och när hon kom tillbaka stod bilen kvar, men personerna var borta."
Det som du skriver highfive, om att MPS kan förvarna 24 timmar innan nästa sök går kanske att knyta ihop här. Jag vill minnas att MPS gjorde en liten sökpaus under några dagar. Den 15 maj återupptog dom dock sökandet igen:
"i dag återupptar Missing People arbetet med att söka efter henne"
Citat:
"I dag samlas Missing People igen klockan åtta utanför räddningstjänsten i Boden.
De använde gårdagen till planering, berättar Marie-Louise Lindh, administrativ chef för Missing People Norrbotten
- När vi genomför flera sök och det är intensivt gäller det att vi har tillräckligt med folk, säger Marie-Louise Lind.
Hon vet att de i dag kommer vara minst 43 personer."
Undrar om dom försökte sig på att flytta torson med huvudet också?
Kan det vara därför huvudet var vridet? (trådinlägg igår) Om kroppen hade legat ute i tio dagar har förruttnelseprocessen kommit en bit på väg -> inte lätt flytta på en torso med huvud?
Är det så att KJ genomförde en förflyttning av benen, och att detta skedde den 15 maj, då ter det sig inte särskilt främmande (med tanke på kvinnans vittnesuppgifter om två personer i en bil vid ödehuset) att det kan finnas en medhjälpare.
Det där var riktigt intressant. Sorry för att jag, som sagt var, är lite sen här. Ni kanske redan har pratat igenom detta ordentligt i tråden. Men jag hade helt missat den meningen i Expressenartikeln, trots att jag faktiskt har skummat den.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-02 kl. 00:25.