2013-05-27, 16:46
Medlem
Stixies avatar
Visst var det så att om man fick ett erbjudande från Heimstaden så får man lägenheten även fast det står att det går ut till flera sökanden? I så fall blir det Sernanders väg 4 för mig.
Citera
2013-05-27, 23:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stixie
Visst var det så att om man fick ett erbjudande från Heimstaden så får man lägenheten även fast det står att det går ut till flera sökanden? I så fall blir det Sernanders väg 4 för mig.
Om du läser tidigare inlägg har det varit så, ja.
Citera
2013-05-28, 21:09
Medlem
Skotters avatar
Lyckades av en slump få studentrum i Flogsta. Toppen att ha boende klart redan nu. Har hört lite negativa saker om området. Det är väl mest studenter som bor där?

Har aldrig tidigare varit med om att de ska vara så överdrivet bröligt annat än på helger. Men vad har jag att vänta egentligen?
Citera
2013-05-28, 21:12
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skotter
Lyckades av en slump få studentrum i Flogsta. Toppen att ha boende klart redan nu. Har hört lite negativa saker om området. Det är väl mest studenter som bor där?

Har aldrig tidigare varit med om att de ska vara så överdrivet bröligt annat än på helger. Men vad har jag att vänta egentligen?
Flogsta är ett ghetto av fulla, högljudda, ganska vidriga och snuskiga studenter.
Citera
2013-05-28, 23:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skotter

Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Flogsta är ett ghetto av fulla, högljudda, ganska vidriga och snuskiga studenter.
Flogsta har ett överdrivet dåligt rykte. Visst, det finns svin som bor där och festerna är stundtals tämligen högljudda. Men det är inte så illa som det låter. Mycket beror också på i vilket hus du bor, samt hur dina grannar uppför sig.
Citera
2013-05-29, 17:20
Medlem
JamesBlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Flogsta har ett överdrivet dåligt rykte. Visst, det finns svin som bor där och festerna är stundtals tämligen högljudda. Men det är inte så illa som det låter. Mycket beror också på i vilket hus du bor, samt hur dina grannar uppför sig.

Är det vida känt vilka hus som är lite stökigare? I så fall vilka?
Citera
2013-05-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesBlake
Är det vida känt vilka hus som är lite stökigare? I så fall vilka?

Anledningen till att Flogsta har ett dåligt rykte är för att korridorerna generellt är rätt så slitna med många som bor i varje korridor. Det gör att omsättningen i de allra flesta korridorer är hög.

Med det sagt så är ju alla som bor där studenter, så även om det kan vara livat så beter ju alla sig som folk (låg risk för att hamna i trubbel). Om man nu ändå skulle vilja bo i den lite lugnare delen så är hus 8-12 möjligtvis något lugnare, men det är i sådana fall ytterst marginellt. Man får räkna med att någon i korridoren alltid festar, men korridorsrummen är faktiskt förvånansvärt isolerade från ljud utifrån.
Citera
2013-05-31, 17:36
Medlem
Stixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om du läser tidigare inlägg har det varit så, ja.

Var så även i mitt fall.

Nu ligger det en massa rum ute på Heimstaden, verkar som att de lägger ut en hel del varje vecka.
Citera
2013-06-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Anledningen till att Flogsta har ett dåligt rykte är för att korridorerna generellt är rätt så slitna med många som bor i varje korridor. Det gör att omsättningen i de allra flesta korridorer är hög.

Med det sagt så är ju alla som bor där studenter, så även om det kan vara livat så beter ju alla sig som folk (låg risk för att hamna i trubbel). Om man nu ändå skulle vilja bo i den lite lugnare delen så är hus 8-12 möjligtvis något lugnare, men det är i sådana fall ytterst marginellt. Man får räkna med att någon i korridoren alltid festar, men korridorsrummen är faktiskt förvånansvärt isolerade från ljud utifrån.

Hus nr 12 hade bara två korridorer på "min tid", resten var dublettrum. Socialförvltningen skickade dit mycket folk med bl a missbruksproblematik. Även nyanlända flyktigar kunde få studentrum....men hur smart är det att sätta iranier, irakier och kurder i samma korridor...risk för krig. Den korridoren jag bodde i ballade ur totalt, så jag bytte till hus 10 som var mycket lugnare och stabilare.
Citera
2013-06-02, 12:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hus nr 12 hade bara två korridorer på "min tid", resten var dublettrum. Socialförvltningen skickade dit mycket folk med bl a missbruksproblematik. Även nyanlända flyktigar kunde få studentrum....men hur smart är det att sätta iranier, irakier och kurder i samma korridor...risk för krig. Den korridoren jag bodde i ballade ur totalt, så jag bytte till hus 10 som var mycket lugnare och stabilare.

Just nu är ju hus 12 helt renoverat, så det är fint, och det är inte längre korridorer utan ettor med köksvrå etc samt tvåor, så inga delade ytor. Jag trivdes bra där, märkte väldigt sällan av grannarna (förutom kl 22.00 när de vrålar)
Citera
2013-06-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Just nu är ju hus 12 helt renoverat, så det är fint, och det är inte längre korridorer utan ettor med köksvrå etc samt tvåor, så inga delade ytor. Jag trivdes bra där, märkte väldigt sällan av grannarna (förutom kl 22.00 när de vrålar)

Så "sjuvrålet" är numera kl 22.00... har Lundatraditionen nått Flogsta?

Mycket hinner hända på 30 år! Jag flyttade in i Flogstakorridoren 1983!
JAg tyckte i princip korridor var trevligt, men det är mycket beroende på grannarna....kommer det några strulpellar kan det lätt balla ur.

Bor man högt upp i hus 12 har man dessutom en formidabel utsikt över staden!
Citera
2013-06-03, 22:34
Medlem
Håller på att försöka få tag på ett korridorrum via Studentstaden och tänkte kolla om någon vet ungefär hur många bostäder de lägger ut och hur lång kötid man behöver för att få tag på nånstans att bo till hösten. Jag har inte pluggat i Uppsala innan så jag har sökt de recentiorrum som ligger uppe på deras sida. Just nu har jag omkring placering 15 på de sex jag sökt (13 m^2 rum på Rackarbergsgatan och Studentstaden). Jag har drygt 400 köpoäng.

Lägger de ut nya rum under hela sommaren? Och är det fler som söker längre fram? Med andra ord: har jag någon chans att få tag på nåt via Studentstaden?

Tacksam om någon vill svara
Senast redigerad av tigerkäft 2013-06-03 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in