Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Lägenheten eller inte, men det finns ingenting som motsäger att fler än KJ och VB befann sig i lägenheten den kvällen, om de ens var där, finns inga vittnesmål som styrker att de varit i lägenheten, endast KJ berättelse.
Skriken som en granne vägg i vägg har hört indikerar dock att de var i lägenheten.
Uppgiften om att KJ varit med i Hemvärnet tror jag baserar sig på att han varit med i dito ungdomsverksamhet. Han har troligtvis utgått ifrån och sett fram emot att den dagen han fyller arton år så kommer han att får vara med i Hemvärnet, det blev inte så, detta kan ha tagit knäcken på honom. Han blev arg, ledsen, besviken, bitter och byggde kanske upp ett hat inom sig. Det kan ha räckt att VB kommenterat något om det där, kanske i nedsättande ordalag, det kan ha varit droppen som fick bägaren att rinna över, särskilt om han tidigare varit lite mobbad för detta av sina kamrater. Kanske har han pikats gång efter annan.
I mitt huvud låter det där fullt möjligt.
Eller så har han planerat att ta död på och stycka en människa som final på sin mångåriga träning med grodor, fåglar och slutligen en hund. Han kanske tyckte at hon var en lämplig kandidat av någon anledning.
I så fall är dådet planerat, och han har haft tid att räkna ut hur han skulle hantera efterförloppet.
För mig är det en ny tanke, har alltid tänkt att han gjort något i plötslig affekt och hanterat situationen efteråt mer eller mindre panikartat. Men det är ju långt ifrån säkert...