2013-06-01, 14:20
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Då jag är för homosexuellas fri- och rättigheter så tycker jag det är totalt ointressant, men nej, han var knappast homosexuell. För övrigt ses även regnbågsflaggor bland demonstranterna vilket jag tycker är bra. Folk med vitt åtskilda åsikter enas med ett gemensamt mål om ett land där man faktiskt får yttra sina åsikter och debattera med varandra.
Bra! Jag ser då verkligen fram emot att se oppositionen lägga fram en motion som gör det lagligt att kalla ataturk för en hund och skapa partier som får kalla till att ha en islamisk stat, att kurderna ska få deklarera självständighet, att armeniska folkmordet faktiskt har hänt osv osv. Då kan jag absolut rösta CHP/MHP
Citera
2013-06-01, 14:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så hur är militärens inställning till det som pågår? Har de ett finger med i spelet? Det är ju sekulära yttringar vi ser - det är ju starkt i linje med militärens hållning.

Erdogan har väl rensat ur kraftigt i de militära leden under flera år som jag förstått det, men det är nog en hel del kemalister kvar där som inte gillar AKP.

Jag har faktiskt svårt att se hur Turkiet ska kunna hänga ihop som land på längre sikt, kemalister har väl mycket stort stöd i västligaste delen men knappt något stöd alls bortom Ankara. Istanbul är på vissa sätt en modernare stad än många i Västeuropa medan östra Turkiet verkar urfattigt och delvis medeltida.

OM man vill hålla ihop hela landet tror jag inte det blir mycket bättre än AKP. Det man kunde prova är eventuellt att byta ut gaphalsen Erdogan mot någon som tänker först och pratar sen.
Citera
2013-06-01, 14:27
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Turkiets militär är edsvuren att skydda den sekulära staten och fram till Erdogans mycket välplanerade infiltration av stat och militär sedan 2000-talets början så har folket alltid kunnat lita på att islamisering ej ska vara möjligt. T.o.m. överbefälhavaren Ilker Basbug lyckades Erdogan & Co. till slut göra sig av med och dessutom anklaga för terrorism. Notera att jag inte tar ställning till huruvida anklagelserna stämmer eller inte. Jag vet bara att vad det än var som var i görningen så var det för att skydda sekularismen.

Allt detta till trots så ÄLSKAS armén av folket och även i denna konflikt nu så räknar man med arméns stöd om polisen och Erdogan fortsätter att så brutalt slå ner denna folkliga protest.
Här ses en soldat dela ut skyddsmasker till demonstranter: http://inagist.com/all/340529093319745536/:

Intressant! Fast det kan väl inte vara möjligt att tro sig få kontroll över armén på så kort tid? Den har nu anor åt det nationalistiska hållet sedan Ataturk. Vad har förresten hänt med dessa militärer sedan de fått gå. De finns väl någonstans, och det bör väl finnas rätt starka element som i armén som inte var särskilt nöjda med u det gjordes.
Citera
2013-06-01, 14:27
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Skall ta och läsa lite grann. Men jag ville bara påpeka att reformerna var ett resultat av västs seger i första världskriget.

Jag är osäker på om jag förstår vad du menar men det är ju faktiskt så att turkarna utkämpade ett frihetskrig mot allierade västmakter och vann, vilket möjliggjorde för Atatürk att sedan genomföra sina reformer i ett enat land. Hade de förlorat hade man inte alls kunnat genomföra reformer av Atatürks typ, i synnerhet eftersom det sannolikt inte hade funnits ett enat Turkiet ö.h.t.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_War_of_Independence
- "Result - Turkish victory"

Sabaton har ju för övrigt låten "Cliffs of Gallipoli" i vilken även citat av Atatürk läses upp. Passande låt för motståndsrörelsen tycker jag
http://youtu.be/oOCe2Y7iVF8

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Intressant! Fast det kan väl inte vara möjligt att tro sig få kontroll över armén på så kort tid? Den har nu anor åt det nationalistiska hållet sedan Ataturk.

Definitivt! Det är ju just det som är islamisternas problem. Man har försökt underkuva militärens sekulära hållning och smyga in islamism här och var i tillräcklig omfattning för att köpa sig tid till religiös radikalisering av landet, men lycka till

Om det nu börjar rulla stridsvagnar på gatorna sen så ska man se det som ett friskhetstecken. Jag vet att det inte direkt är så runtom i världen i andra stater, men i Turkiets fall rycker militären in för att säkra folkets frihet och möjlighet att leva i en sekulariserad stat. Ett nödvändigt ont i det landet. Alternativet är att bli ett slags välfinansierat Iran.
Senast redigerad av AstralProjector 2013-06-01 kl. 14:37.
Citera
2013-06-01, 14:34
Medlem
iNViSiBiLiTYs avatar
vad folk överdriver.. det ser inte så värst farligt ut. turkarna tröttnar på kasta sten inom 24h och inom 3 dagar är allt frid o fröjd igen. Såg i TS att tayyip erdogan inte skulle vara speciellt populär.. vart har du fått den informationen ifrån? från ditt anus eller? tayyip erdogan har höjt landet rejält och kommer även fortsätta göra det.
Citera
2013-06-01, 14:36
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNViSiBiLiTY
tayyip erdogan har höjt landet rejält och kommer även fortsätta göra det.

Putin har ökat välståndet i Ryssland men inte fan betyder det att folket lever i frihet eller att utvecklingen på andra plan än det materiella går i rätt riktning?
Citera
2013-06-01, 14:43
Medlem
MrWalross avatar
Citat:
Läs och lär! http://en.wikipedia.org/wiki/Atat%C3%BCrk%27s_Reforms

Tack vare honom blev Turkiet mycket progressivt och gjorde sig av med de religiösa faktorer som hindrade den västvänliga utvecklingen, kvinnors rättigheter osv.

T.o.m. världens första kvinnliga stridspilot, Sabiha Gökcen, var turkiska och även Atatürks adoptivbarn. http://en.wikipedia.org/wiki/Sabiha_G%C3%B6k%C3%A7en

Turkiets militär är edsvuren att skydda den sekulära staten och fram till Erdogans mycket välplanerade infiltration av stat och militär sedan 2000-talets början så har folket alltid kunnat lita på att islamisering ej ska vara möjligt. T.o.m. överbefälhavaren Ilker Basbug lyckades Erdogan & Co. till slut göra sig av med och dessutom anklaga för terrorism. Notera att jag inte tar ställning till huruvida anklagelserna stämmer eller inte. Jag vet bara att vad det än var som var i görningen så var det för att skydda sekularismen.

Allt detta till trots så ÄLSKAS armén av folket och även i denna konflikt nu så räknar man med arméns stöd om polisen och Erdogan fortsätter att så brutalt slå ner denna folkliga protest.
Här ses en soldat dela ut skyddsmasker till demonstranter: http://inagist.com/all/340529093319745536/

Det är just det folkmassorna kämpar emot
Tack så mycket för att du delar med dig av detta. Folk här tror att tråden är google, utan någon som helst aning om vad som händer i mitt hemland så skriver det här och besudlar trådens diskutering.
Till er som inte har en aning om HISTORIAN så, läs på och kom tillbaks.

Börja med : http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkiet#Republiken_Turkiet
Citera
2013-06-01, 14:45
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
vad folk överdriver.. det ser inte så värst farligt ut. turkarna tröttnar på kasta sten inom 24h och inom 3 dagar är allt frid o fröjd igen. Såg i TS att tayyip erdogan inte skulle vara speciellt populär.. vart har du fått den informationen ifrån? från ditt anus eller? tayyip erdogan har höjt landet rejält och kommer även fortsätta göra det.
Precis! Det var samma sorts protester när Abdullah Gül skulle väljas till president 2007, den rörelsen dog ut på några dagar och nu har Gül suttit som president i 6 år. Vad får nån av er att tro att det skulle bli nå som helst skillnad den här gången?
Citera
2013-06-01, 14:45
Medlem
MrWalross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
BS, Turkiet var endast ett resultat av västs seger i första världskriget. Förstår inte riktigt hur han gjorde Turkiet till en modern stat.

Tänker inte ens svara på ditt inlägg då större idioti på skriftlig format har jag inte sett
Åh herregud....
Citera
2013-06-01, 14:49
Medlem
MrWalross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Precis! Det var samma sorts protester när Abdullah Gül skulle väljas till president 2007, den rörelsen dog ut på några dagar och nu har Gül suttit som president i 6 år. Vad får nån av er att tro att det skulle bli nå som helst skillnad den här gången?

Hmm.. Dels att medelklassen och "de som styr Turkiet" , får sin röst och sin ilskenhet hörd, och att regeringen inser hur missnöjd de intellektuella i turkiet är! Jag säger detta då majoriteten av AKP's röster kommer från öst, och från lågklassens fattiga troende..

Jag hoppas att detta främst skapar medvetenhet och mer öppna politiska uttryck.
Citera
2013-06-01, 14:50
Medlem
Madagascars avatar
Här är en stream från vad jag tror är Gezi Park nu: http://www.canlitelevizyonlar.net/taksim-gezi-parki.html

Någon som har en länk till någon turkisk tv-kanal som sänder från demonstrationerna?

Edit:
Streamen påstås vara från Doğan News Agency som ingår i Doğan Media Group där även exempelvis Hurriyet ingår. Det är ganska livat nu.
Senast redigerad av Madagascar 2013-06-01 kl. 15:00.
Citera
2013-06-01, 14:51
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Det finns en bra artikel i Le Monde om vad Erdogan haft för sig, det är ärligt talat inte någon särskilt kul läsning. Det sista vi behöver är fler islamistiska dårhus i mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in