2013-06-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det där är faktiskt intressant. Det skulle förklara en del. Enligt twittrare och insändare börjar nu minoriteter av andra religioner engagera sig. Turkiet har ju länge stått på judarnas att förstöra-lista.

Efter att ha läst lite grann så börjar det bli allt mer tydligare. Det är med förvåning jag läser detta. Mustafa Kemal Atatürk föddes 1881 i Thessaloníki dåvarande Saloniki som då tillhörde det Osmanska riket. Av förvåning läser jag också att under hela 1800-talet så var hela 56% av Thessaloníkis befolkning jo, Sefardiska-Judar. Saloniki var en judisk stad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thessaloniki#The_Jews_of_Thessaloniki

Citat:
Year: 1882/84
Population: 85,000
Jewish population:48,000
Jewish percentage : 56%
Source: Ottoman government census

Tar man en titt på de turkiska revolutionärerna, Ungturkarna, Fientliga till Sultanen och det osmanska riket så var ledningen fullproppad med sefardiska judar och krypto-judar från Thessaloniki och andra platser de s.k dönmehs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Young_Turks

Dönmehs var judar som tvingades konvertera till Islam under ledningen av den sultan-dynastin för ca 400 år sedan. Bland dom inrikesministern av ungturkarna (CUP) Talaat Pasha (från det judiska community området Edirne Vilayet, en krypto jude och också känd som en av de som låg bakom det armeniska folkmordet). I början av sitt liv jobbade han också på en judisk skola samtidigt som han hade förhållanden/gifte sig med ett flertal judinnor från bland annat dåvarande jude områdena Erdine och Jannena. Sedan har vi finansministern Djavid Bey, ironiskt nog en krypto jude från jude staden Thessaloniki. Hans assistent var Messim Russo, en sefardisk jude.

Vi har ungturkarnas grundare Emmanuel Carasso från Thessaloniki, en sefardisk jude som blev ungturkarnas parlamentarisk ställföreträdare för jude staden Thessaloniki. Han var dessutom ordförande för det turkiska och det italienska frimureriet "Macedonia Resurrected.". Många i regeringen tillhörde ordensällskapet. Han är också farbror till grundaren av det internationella yoghurt företaget Danone.

Vi har Refik Bey, redaktör för Ungturkarnas dagstidning "Revolutionary press" och en krypto jude. Blev sedan Turkiets premiärminister. Vi har ungturkarnas jude, filosof och pan-turkiska grundare Marcel Samuel Raphael Cohen aka Tekin alp, också från jude staden Thessaloniki. Han gick i en judisk skola och lärde sig rabbinens Semikhah. En annan är bolsjevik-kommunisten Vladimir Jabotinsky, en jude och en redaktör för tidningen till Ungturkarna. Vi har dessutom Bolsjeviken Alexander Parvus som flydde från Ryssland. En judisk kommunist som kämpade för att störta Tsaren. Han blev sedan den finansiella och politiska rådgivaren till "de tre Pasha" och Ungturkarnas styre.

Det här börjar likna det som skedde med Tsarens Ryssland under samma tidsperiod i början av 1900 talet. Hur de judiska marxist-bolsjevikerna tog makten genom att avsätta Tsaren i den ryska revolutionen vilket senare resulterade i att man fördrev, mördade och förtryckte alla de religiösa elementen inklusive förintelsen av kyrkor och moskéer. Man avrättade till och med människor med anti-semitiska åsikter. Konstigt nog var ungturkarna/CUP också allierade med de kommunist-bolsjevikerna och man förde också krig mot Tsarens Ryssland perioden innan.

Citat:
"In 1920 the Russian Jewish Bolsheviks supply Atatürk with 10 million gold roubles, 45,000 rifles, and 300 machine guns."

Man hjälpte också till att ockupera Baku hamnen för att senare överlämna platsen till Bolsjevik Sovjet.

Inte undra på att det grekiska folkmordet, armeniska folkmordet och det assyriska-syrianska, folkmordet skedde just när Ungturkarna steg upp på tronen. Man ville förgöra det de religiösa hotet, osmanska riket, och göra Turkiet sekulärt allierat med Storbritannien och resten av väst lite senare framåt.

Detta skriver jag inte av mig själv utan det är bara att ta och läsa brevet av den brittiska ambassadören i Osmanska riket Sir Gerard Lowther, till det brittiska utrikesdepartementet den 29:a maj 1910 där han klargör och ger en större inblick i det Saloniska-ungturkiska nätverket och dess inre judiska struktur:

Eller uttalandet från Vienna Correspondent of the Times of London 11 juli 1911:

Citat:
"It is a well-known fact that the Salonika Committee was formed under Masonic auspices with the help of the Jews and Donmehs, or crypto-Jews of Turkey, whose headquarters are at Salonika, and whose organization took, even under Abdul Hamid, a Masonic form. Jews like Emmanuel Carasso, Salem, Sassun, Fardji, Meslah, and Donmehs or crypto-Jews, like Djavid Bey and the Baldji family, took an influential part both in the organization of the Committee and in the deliberations of its central body at Salonika. These facts, which are known to every Government in Europe, are also known throughout Turkey and the Balkans, where an increasing tendency is noticeable to saddle the Jews and Donmehs with responsibility for the sanguinary blunders which the Committee has made."—Vienna Correspondent for The Times of London Times, "Jews and the Situation in Albania", The London Times, (11 July 1911), p. 5."
Senast redigerad av Kamora 2013-06-04 kl. 16:29.
Citera
2013-06-04, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Men det gäller inte dig? Du har idag nått toppen på utvecklingskurvan? När ändrade du själv uppfattning senast?

Ännu en gång, jag vill inte att de ska leva som jag. Jag vill att de ska få leva hur de vill, det är just det som dessa protester handlar om, sekulariserade turkar som vill leva sina fria liv utan att få islam nedkörd i vrångstrupen. Jag har en lång bit kvar, jag utvecklas konstant när jag får tillgång till ny information, förhoppningsvis når jag inte toppen på flera decennier. Däremot så håller jag fast vid att folk ska få ha rätten att tycka vad de vill så länge de inte skadar andra människor, direkt eller indirekt.

Citat:
Det gäller väl dig och mig också? Vi har och blir ljugna för mer eller mindre dagligen.

Mycket riktigt, det blir vi. Men vi har rätt att kritisera vad vi vill utan att bli angripna för att vi inte delar åsikt. Det är en stor bidragande orsak till att vi sitter här och diskuterar.

Citat:
Kan kristna (KD) bestämma i Sverige, och människor med 100.000 i månadslön bestämma att dom som betalar den lönen själva ska ha 10.000...så kan väl muslimer bestämma i Turkiet.

Nu har inte KD i närheten den maktposition som du tillskriver dem, men om de hade lika stor makt som AKP har i Turkiet och bestämde sig för att riva våra fina områden i stadskärnorna till fördel av kyrkor så skulle inte jag bara rycka på axlarna och gå vidare.
Citera
2013-06-04, 17:53
Medlem
KnutFritzs avatar
Är det någon som är insatt som orkar svänga ihop en sammanfattning på vad som händer där borta och vad det finns för bakomliggande orsaker?
Citera
2013-06-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sony82
Detta är bara en början på eländet med Islamiseringen.
Man får hoppas att nog många får upp ögonen i tid innan det är för sent.
Du vet att manga av demonstranterna ar EMOT islamiseringen av Turkiet va?
Citera
2013-06-04, 18:10
Medlem
blackjackks avatar
Nämen vad intressant, judar pushade på kemalisterna under Osmanska riket, det var ju verkligen förvånande (NOT). Muslimer vakna för helvete, den enda gången vi hade någon heder kvar var under det islamiska khalifatet, Osmanska riket osv, dvs när vi var tillsammans och enade och viktigast av allt, då islam var en del utav vårt rike. Vi var en maktfaktor då.

Väst har styckat våra länder till små skitstater där vi inte har något att säga till om, alla gör vad de vill med oss och viktigast av allt, de har tagit bort islam från våra länder.

Nu finns det två val, fortsätt spring i väst + judarnas intresse och stöd ataturkdyrkande kamalister eller kämpa för att ena muslimerna!
Citera
2013-06-04, 18:29
Medlem
Här är den fruktade "islamiseringen" som media påstår att folk nu demonstrerar emot.

Enligt propositionen kommer detaljhandlarna inte längre ha tillåtelse att sälja alkoholdrycker från 22:00 till 06:00.

Alla typer av säljfrämjande åtgärder kommer att vara helt förbjudna, såsom kampanjer, sponsrade aktiviteter, festivaler och gratis presenter. Det enda undantaget är internationella mässor som syftar till internationell marknadsföring av alkoholdrycker.

Den som bryter mot reklamförbudet kommer att straffas med böter på mellan 5.000 och 200.000 turkiska lira.

Enligt propositionen, ska alkoholföretag inte längre ha tillåtelse att marknadsföra sina varumärken och logotyper, dessa kan endast användas som en del av servicen inne i anläggningen.

Dessutom måste alla sålda spritflaskor ha varningstext om skadorna av alkohol, återigen liknande de som finns på cigarettpaketen.

I TV-serier, filmer och musikvideor, ska bilder som glorifierar konsumtion av alkohol vara förbjudna. Bilder av alkohol ska vara oskarpa, på samma sätt som cigaretter för närvarande görs oskarpa.

Försäljning av alkoholhaltiga drycker från automater kommer inte att tillåtas. Dryck kommer inte säljas från genomskinliga skyltfönster och kan inte säljas för att förtäras utanför anläggningen.

Studentbostäder, vårdinrättningar, idrottsföreningar, alla typer av utbildningsanstalter och bensinstationer kommer förbjudas att sälja alkohol. Redan förvärvade licenser att sälja alkohol kommer förbli intakta, men för att få nya, krävs att anläggningarna är belägna utanför en radie på 100 meter från pedagogiska och religiösa centra.

Promillegränsen för förare har också minskat från 1 till 0.5 promille. Om förare överskrider denna gräns, kommer de att straffas med böter på 700 lira och deras körkort kommer att beslagtas under en period av sex månader. Rökning under körning är också förbjudet.

Källa: http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-parliament-adopts-alcohol-restrictions-bans-sale-between-10-pm-and-6-am.aspx?pageID=238&nID=47518&NewsCatID=338

Inte helt olikt reglerna inom EU eller vad säger ni? Dessutom nämns Sverige som ett föregångsland i artikeln.
Citera
2013-06-04, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Här är den fruktade "islamiseringen" som media påstår att folk nu demonstrerar emot.

Enligt propositionen kommer detaljhandlarna inte längre ha tillåtelse att sälja alkoholdrycker från 22:00 till 06:00.

Alla typer av säljfrämjande åtgärder kommer att vara helt förbjudna, såsom kampanjer, sponsrade aktiviteter, festivaler och gratis presenter. Det enda undantaget är internationella mässor som syftar till internationell marknadsföring av alkoholdrycker.

Den som bryter mot reklamförbudet kommer att straffas med böter på mellan 5.000 och 200.000 turkiska lira.

Enligt propositionen, ska alkoholföretag inte längre ha tillåtelse att marknadsföra sina varumärken och logotyper, dessa kan endast användas som en del av servicen inne i anläggningen.

Dessutom måste alla sålda spritflaskor ha varningstext om skadorna av alkohol, återigen liknande de som finns på cigarettpaketen.

I TV-serier, filmer och musikvideor, ska bilder som glorifierar konsumtion av alkohol vara förbjudna. Bilder av alkohol ska vara oskarpa, på samma sätt som cigaretter för närvarande görs oskarpa.

Försäljning av alkoholhaltiga drycker från automater kommer inte att tillåtas. Dryck kommer inte säljas från genomskinliga skyltfönster och kan inte säljas för att förtäras utanför anläggningen.

Studentbostäder, vårdinrättningar, idrottsföreningar, alla typer av utbildningsanstalter och bensinstationer kommer förbjudas att sälja alkohol. Redan förvärvade licenser att sälja alkohol kommer förbli intakta, men för att få nya, krävs att anläggningarna är belägna utanför en radie på 100 meter från pedagogiska och religiösa centra.

Promillegränsen för förare har också minskat från 1 till 0.5 promille. Om förare överskrider denna gräns, kommer de att straffas med böter på 700 lira och deras körkort kommer att beslagtas under en period av sex månader. Rökning under körning är också förbjudet.

Källa: http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-parliament-adopts-alcohol-restrictions-bans-sale-between-10-pm-and-6-am.aspx?pageID=238&nID=47518&NewsCatID=338

Inte helt olikt reglerna inom EU eller vad säger ni? Dessutom nämns Sverige som ett föregångsland i artikeln.

Jag tänkte precis säga att det låter som Sverige dom senaste 30 åren, och idag kom det ett utspel att reklam för spel ska regleras ytterligare.

Det här är ju vad politiker i ALLA länder sysslar med, för att kontrollera befolkningen.
Citera
2013-06-04, 20:00
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Nämen vad intressant, judar pushade på kemalisterna under Osmanska riket, det var ju verkligen förvånande (NOT). Muslimer vakna för helvete, den enda gången vi hade någon heder kvar var under det islamiska khalifatet, Osmanska riket osv, dvs när vi var tillsammans och enade och viktigast av allt, då islam var en del utav vårt rike. Vi var en maktfaktor då.

Väst har styckat våra länder till små skitstater där vi inte har något att säga till om, alla gör vad de vill med oss och viktigast av allt, de har tagit bort islam från våra länder.

Nu finns det två val, fortsätt spring i väst + judarnas intresse och stöd ataturkdyrkande kamalister eller kämpa för att ena muslimerna!
Osmanska riket var dock inte mycket att hänga i granen direkt. Speciellt på 1800-talet var det en skugga av sitt forna jag och efter tanzimat och störtandet av Abdulhamit II och ungturk revolutionen var det riket ett skämt.
Citera
2013-06-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Du vet att manga av demonstranterna ar EMOT islamiseringen av Turkiet va?
Ja exakt därför jag kommenterade som jag gjorde
Islamiseringen måste stoppas i alla länder innan det är för sent.
Senast redigerad av Sony82 2013-06-04 kl. 20:06.
Citera
2013-06-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sony82
Ja exakt därför jag kommenterade som jag gjorde
Ditt inlagg kunde tolkas som att det var muslimer som gjorde uppror och att det ar islams fel osv var tvungen att dubbelkolla.
Citera
2013-06-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Ditt inlagg kunde tolkas som att det var muslimer som gjorde uppror och att det ar islams fel osv var tvungen att dubbelkolla.
Helt rätt att fråga om jag uttalade mig luddigt
Citera
2013-06-04, 20:24
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose

Det där låter ju helt klart som alkohollagarna i Sverige, Norge, Finland och USA o.s.v. !!! Inget att svettas över...vi som är vana. De får väl börja smuggla sprit från Bulgarien eller börja tillverka Slivovic hemma på bakgården. Men...fick man alltså köra bil nästan helt full i Turkiet innan?!?

Nåja...jag tror protesterna handlar om mer än det i och för sig...sekulär medelklass som inte vill att islamister skall göra intrång på deras privatliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in