2013-06-01, 14:02
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
BS, Turkiet var endast ett resultat av västs seger i första världskriget. Förstår inte riktigt hur han gjorde Turkiet till en modern stat.

Läs och lär! http://en.wikipedia.org/wiki/Atat%C3%BCrk%27s_Reforms

Tack vare honom blev Turkiet mycket progressivt och gjorde sig av med de religiösa faktorer som hindrade den västvänliga utvecklingen, kvinnors rättigheter osv.

T.o.m. världens första kvinnliga stridspilot, Sabiha Gökcen, var turkiska och även Atatürks adoptivbarn. http://en.wikipedia.org/wiki/Sabiha_G%C3%B6k%C3%A7en

Citat:
Någon som vet hur politiken fungerar i landet. Är militären konservativa ataturk fanatiker eller är de anti-regerings människor. Vad har militären för hållning och åsikter?

Turkiets militär är edsvuren att skydda den sekulära staten och fram till Erdogans mycket välplanerade infiltration av stat och militär sedan 2000-talets början så har folket alltid kunnat lita på att islamisering ej ska vara möjligt. T.o.m. överbefälhavaren Ilker Basbug lyckades Erdogan & Co. till slut göra sig av med och dessutom anklaga för terrorism. Notera att jag inte tar ställning till huruvida anklagelserna stämmer eller inte. Jag vet bara att vad det än var som var i görningen så var det för att skydda sekularismen.

Allt detta till trots så ÄLSKAS armén av folket och även i denna konflikt nu så räknar man med arméns stöd om polisen och Erdogan fortsätter att så brutalt slå ner denna folkliga protest.
Här ses en soldat dela ut skyddsmasker till demonstranter: http://inagist.com/all/340529093319745536/

Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Hoppas att Ottomanska riket kommer tillbaka. Ingen möjlighet för detta efter revolutionen?

Det är just det folkmassorna kämpar emot
Senast redigerad av AstralProjector 2013-06-01 kl. 14:18.
Citera
2013-06-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halva-Priset
Kurderna demonstrerar varje dag .. blir inte en notis om det
Det är för turkar är enade när det gäller kurdfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ni som är turkar / kurder: har det här nåt art göra med stad/ landsbyggd, eller någon slags europeisk identiet kontra arab-asiatisk? I Iran tycks som bekant städerna vara relativt sekulära, men Turkiet har ju rötter från gamla kristna östrom, Osmanska riket och allt det där: och det var väl aldrig riktigt sådär tokislamskt vad jag förstått.
Turkar är mongoler i grund å botten.

Citat:
Ursprungligen postat av Leoni564
Pajas, gå och be din bön och håll käften
Typiskt turkar, slut på argumenten å då svär man åt personen.

Citat:
BS, Turkiet var endast ett resultat av västs seger i första världskriget. Förstår inte riktigt hur han gjorde Turkiet till en modern stat.
+1
Hunden Ataturk var ju en blodtörstig diktator och inget mer. Synd att turkar inte inser detta.
Citera
2013-06-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Läs och lär! http://en.wikipedia.org/wiki/Atat%C3%BCrk%27s_Reforms

Tack vare honom blev Turkiet mycket progressivt och gjorde sig av med de religiösa faktorer som hindrade den västvänliga utvecklingen, kvinnors rättigheter osv.

T.o.m. världens första kvinnliga stridspilot, Sabiha Gökcen, var turkiska och även Atatürks adoptivbarn.

Skall ta och läsa lite grann. Men jag ville bara påpeka att reformerna var ett resultat av västs seger i första världskriget. Även om Ataturk stupade i kriget skulle reformerna ta plats. Alla länder som hamnat i den globala elitens gap har inlett reformer.
Citera
2013-06-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector

T.o.m. världens första kvinnliga stridspilot, Sabiha Gökcen, var turkiska och även Atatürks adoptivbarn.
OT:
Var Ataturk homosexuell eller steril som adopterade barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Hoppas att Ottomanska riket kommer tillbaka. Ingen möjlighet för detta efter revolutionen?
Hehe
Citera
2013-06-01, 14:06
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Någon som vet hur politiken fungerar i landet. Är militären konservativa ataturk fanatiker eller är de anti-regerings människor. Vad har militären för hållning och åsikter?
Konservativa ultrasekulära ataturk dyrkare.
Citera
2013-06-01, 14:08
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoni564
Pajas, gå och be din bön och håll käften om saker du inte vet ett skit om.
Dagen kommer komma dessa avskum kommer att fly till USA.
Tydligen så har du ingen aning om vad som händer i Turkiet.
Och vad har min bön med saken att göra??
Citera
2013-06-01, 14:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Konservativa ultrasekulära ataturk dyrkare.
Så hur är militärens inställning till det som pågår? Har de ett finger med i spelet? Det är ju sekulära yttringar vi ser - det är ju starkt i linje med militärens hållning.
Citera
2013-06-01, 14:11
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Det är för turkar är enade när det gäller kurdfrågan.

Turkar är mongoler i grund å botten.

Typiskt turkar, slut på argumenten å då svär man åt personen.

+1
Hunden Ataturk var ju en blodtörstig diktator och inget mer. Synd att turkar inte inser detta.
Skulle inte kalla det typiskt turkar, snarare typiskt idioter. Sen att de flesta nationalistiska kemalister råkar vara idioter kan ju bara vara ett sammanträffande eller hur?

Tro mig det finns en hel del som inser detta, gå in på todays zaman och läs random kolumn så ser du hur hatad ataturk är. Problemet är bara att den kemalistiska maktapparaten är så oerhört odemokratisk av sig att så fort nåt på nåt sätt kan kränka den stackars ataturk så ska allt förbjudas och genast ska alla människor sjunga sånger om hur underbar idioten var.
Citera
2013-06-01, 14:13
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så hur är militärens inställning till det som pågår? Har de ett finger med i spelet? Det är ju sekulära yttringar vi ser - det är ju starkt i linje med militärens hållning.
Om protesterna fortsätter och vi ser en utveckling mot hur det var i Turkiet på 70-talet kan militären väldigt troligt ta makten men just nu bider de sin tid skulle jag tro.
Citera
2013-06-01, 14:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Sagt det innan, nu börjar 3:e världkriget med mellanöstern som gnista. Syrien, Turkiet,Libananon...det är som gjort för kaos.

Att dessutom ryssarna skeppar misiler till syrien, amerika har baser i turkiet gör det hela till det perfekta slagfältet.
Citera
2013-06-01, 14:16
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
OT:
Var Ataturk homosexuell eller steril som adopterade barn?

Då jag är för homosexuellas fri- och rättigheter så tycker jag det är totalt ointressant, men nej, han var knappast homosexuell. För övrigt ses även regnbågsflaggor bland demonstranterna vilket jag tycker är bra. Folk med vitt åtskilda åsikter enas med ett gemensamt mål om ett land där man faktiskt får yttra sina åsikter och debattera med varandra.
Citera
2013-06-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sagt det innan, nu börjar 3:e världkriget med mellanöstern som gnista. Syrien, Turkiet,Libananon...det är som gjort för kaos.

Att dessutom ryssarna skeppar misiler till syrien, amerika har baser i turkiet gör det hela till det perfekta slagfältet.
Ja. Detta är bra! Världens smutsigaste folk efter somalier är ju turkar och araber.
Finns inget bättre än att dessa utplånar varandra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in