2013-06-01, 13:45
Medlem
Savoys avatar
Det sägs flera gånger i tråden här att alla politiska inriktningar är förenade i demonstrationerna mot Erdogan/AKP, men är någon av dem enskilt stark nog att utmana AKP? Jag tvivlar. Har de liberala i Istanbul, Bursa och Izmir över huvud taget något gemensamt med t.ex. kurderna i sydöst?

Jag tycker de bilder man sett hittills är på demonstranter från Istanbuls övre medelklass (typ universitetsutbildade kvinnor utan slöja i T-shirt som pratar bra engelska) och jag tror tyvärr inte de är representativa för Turkiet i stort.
Citera
2013-06-01, 13:47
Medlem
Så en massa trädkramande hippies protesterar och det blir revulution? Varför får sånt här uppmärksamhet ? Kurderna demonstrerar varje dag .. blir inte en notis om det
Citera
2013-06-01, 13:52
Medlem
El Capitanos avatar
Ni som är turkar / kurder: har det här nåt art göra med stad/ landsbyggd, eller någon slags europeisk identiet kontra arab-asiatisk? I Iran tycks som bekant städerna vara relativt sekulära, men Turkiet har ju rötter från gamla kristna östrom, Osmanska riket och allt det där: och det var väl aldrig riktigt sådär tokislamskt vad jag förstått.
Citera
2013-06-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halva-Priset
Så en massa trädkramande hippies protesterar och det blir revulution? Varför får sånt här uppmärksamhet ? Kurderna demonstrerar varje dag .. blir inte en notis om det

Svårt att läsa?
Detta har inget med trädkramande hippies att göra. Det krävdes tydligen ett litet övertramp från regeringen för att få folket att vakna.

Blanda inte in kurderna, för alla är enade i det här. Kurder, nationalister, aleviter, kommunister, supportergrupper alla förutom AKP anhängare stöttar händelserna just nu.
Citera
2013-06-01, 13:54
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoni564
Blev du ledsen? Sedan vet vi att USA och Fetullah styr honom, men det är väl inget du vill prata om.

Kommentera gärna mitt inlägg om du har nått att säga, annars så kan du fortsätta leva i din dröm.
Ja absolut, Erdogan får sina marscherings order från Fethullah Gülen nånstans i Pennsylvania absolut. Glöm inte också att Gülen får sina order från shape-shiftande ödlor från yttre rymden som styrs av judar som genom att suga blodet ur spädbarn får övernaturliga krafter och på så sätt kan fortsätta att styra världen!
Citera
2013-06-01, 13:55
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det sägs flera gånger i tråden här att alla politiska inriktningar är förenade i demonstrationerna mot Erdogan/AKP, men är någon av dem enskilt stark nog att utmana AKP? Jag tvivlar. Har de liberala i Istanbul, Bursa och Izmir över huvud taget något gemensamt med t.ex. kurderna i sydöst?

Jag tycker de bilder man sett hittills är på demonstranter från Istanbuls övre medelklass (typ universitetsutbildade kvinnor utan slöja i T-shirt som pratar bra engelska) och jag tror tyvärr inte de är representativa för Turkiet i stort.
Det gör de inte det minsta, det är därför de nationalistiska och liberala partierna inte kan få mer än 40% av rösterna sammanlagt.
Citera
2013-06-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Ja absolut, Erdogan får sina marscherings order från Fethullah Gülen nånstans i Pennsylvania absolut. Glöm inte också att Gülen får sina order från shape-shiftande ödlor från yttre rymden som styrs av judar som genom att suga blodet ur spädbarn får övernaturliga krafter och på så sätt kan fortsätta att styra världen!

Pajas, gå och be din bön och håll käften om saker du inte vet ett skit om.
Dagen kommer komma dessa avskum kommer att fly till USA.
Tydligen så har du ingen aning om vad som händer i Turkiet.
Citera
2013-06-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalros
Hahah
Är du från kurdisk ursprung kanske?
Ataturk förändrade hela Turkiet, gjorde det till en modern stat, från den imperialistiska osmanerna som levde i förflutet..

BS, Turkiet var endast ett resultat av västs seger i första världskriget. Förstår inte riktigt hur han gjorde Turkiet till en modern stat.
Citera
2013-06-01, 13:58
Medlem
Madagascars avatar
Nedan en har jag klippt in en lång lista på städer, platser och klockslag på vad jag uppfattas som planerade demonstrationer idag. Uppgfterna kommer från facebook så jag vet inte hur planerade de verkligen är. Men det twttras flitigt om dessa demos så det kan ju vara värt att vara observant under dagen

Senast redigerad av Madagascar 2013-06-01 kl. 14:02.
Citera
2013-06-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
AKP och Erdogans politik har ledat till upphävande av förbud mot slöjor i universitet mm.

Detta är en islamisering.

Det var väl ändå rätt?
Citera
2013-06-01, 14:00
Medlem
Barbus avatar
Hoppas att Ottomanska riket kommer tillbaka. Ingen möjlighet för detta efter revolutionen?
Citera
2013-06-01, 14:01
Medlem
Någon som vet hur politiken fungerar i landet. Är militären konservativa ataturk fanatiker eller är de anti-regerings människor. Vad har militären för hållning och åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in