2013-05-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Noicer har ju talat om att någon vet (sett eller hört) vad som hände med CdC, ja, när och var det ska ha hänt och hur det ska ha gått till. Det är det enda vi i princip fått veta. Varför tycker jag inte att det rimmar ihop med "blytungt"?

De personer som kände CdC, som bekräftats som vittnen den 15 juni, de som ser henne sist i livet, antagligen, och vars uppgifter kommer från förhör hållna i direkt anslutning till att CdCs kvarlevor hittas. I polisens handbok väger detta blytungt, det är korrekt uppfattat. I det här fallet slarvades mycket bort, och man kan säga att fallet störtdök i det ögonblick Sedlighetsroteln blandade sig i. Det öppnade för Hanna Olsson och därmed sumpade polisen alla chanser att hitta GM. Nu står vi där, 30 år senare, och du vill fortsätta rapa Olsson/Borgnäs/Diesen.

Har inte fått svara på frågorna i mitt tidigare inlägg som riktades till dig.

Är det rätt att han ska lida pga en rakt igenom undermålig polisutredning? På vilket sätt hjälper det CdCs anhöriga?

Citat:
Efter att ha lyssnat på hans dotters skrik från inspelningarna av mammans berättelse - tror du själv att hon fick det bättre med mamman eller hade hon själv kanske föredragit delad vårdnad, rent av sluppit mamman några dagar i veckan?
Är det rätt att barnet utnyttjades av 80-talets sektfeminister? Om du hade en dotter, skulle du utsätta henne för samma behandling? Hänga ut henne, använda henne i en vårdnadstvist och göra henne till ett verktyg för medierna?
Citera
2013-05-31, 19:55
Medlem
Ännu en uppsats:
Lena Styrlin & Eva Nyberg: "Styckmordsmålet", examensarbete 20 p i processrätt. Juridicum, Stockholms universitet höstterminen 1999 (handledare Christian Diesen) Ladda ner den här (186 MB)

Kan någon lägga upp den som pdf?
Senast redigerad av echoesofglory 2013-05-31 kl. 20:02.
Citera
2013-05-31, 21:45
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Varifrån kommer denna uppgift?

Uppsatsen du själv refererar till. Styrlin och Nyberg.

Samme Nyberg som sedan tog emot tips i just detta fall.

Har du läst klart än?
Citera
2013-05-31, 21:58
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ni vet ju inte med någon bestämd säkerhet om läkarna verkligen är oskyldiga. Det är ju ni som tror att ett justitiemord är begånget här. Vad finns det för övertygande bevisning som talar för läkarna, då? Vad finns det för bevis (och inte antaganden eller teorier) för att någon annan än läkarna är skyldig?
Du vet ju lika väl som jag att det i stort sett är omöjligt att frambringa BEVISNING för att läkarna är oskyldiga (eller någon annan heller för den delen). Det är bl.a. av den anledningen som vi inte har omvänd bevisbörda i Sverige när det gäller brottmål.

För att ta ett exempel på ovanstående. Att barnets berättelse inte kan stämma får väl ända anses bevisat. Både biologiskt och psykologiskt (säg gärna till om du inte håller med). Att barnets berättelse inte stämmer säger ju dock ingenting om vad läkarna gjorde istället för att ta med ett barn till rättsläkarstationen. Detta innebär alltså att trots att ett centralt vittnesmål visar sig vara falskt så talar det alltså enligt dig inte till läkarnas fördel?

Du svarade aldrig på min fråga om det överhuvudtaget är möjligt att bli utsatt för ett justitiemord om man inte samtidigt kan plocka fram namnet på den verklige förövaren. Det vore naturligtvis bra om det gick att hitta den verklige gärningsmannen, men själva justitiemordet har ingenting med det att göra anser jag.
Citera
2013-05-31, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Han drog i gång cirkusen, det är alldeles riktigt. Vem drog igång cirkus Da Costa? Jovan Rajs och Mammans berättelse. Medförfattarna är många och genre skiftar från år till år men en sak är klar: TH/TA drog inte igång Cirkus da Costa.

Det förstår jag väl att inte läkarna drog igång något. Men, det innebär väl inte att de är oskyldiga?
Citera
2013-05-31, 23:26
Bannlyst
Citat:
De personer som kände CdC, som bekräftats som vittnen den 15 juni, de som ser henne sist i livet, antagligen, och vars uppgifter kommer från förhör hållna i direkt anslutning till att CdCs kvarlevor hittas. I polisens handbok väger detta blytungt, det är korrekt uppfattat. I det här fallet slarvades mycket bort, och man kan säga att fallet störtdök i det ögonblick Sedlighetsroteln blandade sig i. Det öppnade för Hanna Olsson och därmed sumpade polisen alla chanser att hitta GM. Nu står vi där, 30 år senare, och du vill fortsätta rapa Olsson/Borgnäs/Diesen.

De tyckte tydligen inte att det var lika hett som läkarspåret.

Citat:
Är det rätt att han ska lida pga en rakt igenom undermålig polisutredning?

Är han oskyldig, så tycker jag det är jävligt. Dock är det inte bara "Barnets berättelse", utan fotohandlarparet vittnade om att han var den som lämnat in styckfoton för framkallning.
Citera
2013-05-31, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Uppsatsen du själv refererar till. Styrlin och Nyberg.

Samme Nyberg som sedan tog emot tips i just detta fall.

Har du läst klart än?

Minns inget som säger att hotellchefen hörde av sig fyra år senare.

Har läst klart den, ja.
Citera
2013-05-31, 23:36
Medlem
Citat:
Det förstår jag väl att inte läkarna drog igång något. Men, det innebär väl inte att de är oskyldiga?

Jo, de är avförda från alla slags utredningar. Enligt polisen och landets samtliga åklagare är läkarna helt avförda och totalt ointressanta i fallet CdC eller något annat mordfall/styckning. Tror du alltså att en åklagare på fullt allvar skulle åtala TA eller TH för något de anklagats för? Åtalet var inte seriöst, Helin själv medger ju detta även om han velar.

Mycket bra text av Amanda Ekberg:

http://www.amandaekberg.se/wp-content/uploads/2012/05/VEM-VAR-BIRGITTA-OHLSSON.pdf
Citera
2013-05-31, 23:47
Medlem
Citat:
De tyckte tydligen inte att det var lika hett som läkarspåret.

Är han oskyldig, så tycker jag det är jävligt. Dock är det inte bara "Barnets berättelse", utan fotohandlarparet vittnade om att han var den som lämnat in styckfoton för framkallning.

Thomas Allgén har inte lämnat in några bilder. Några bilder finns inte och har inte funnits. Thomas Allgens dotter utnyttjades av mamman och av medierna. Var det ok, och om du hade en dotter, skulle du göra vad Christina Allgen gjorde?
Citera
2013-05-31, 23:54
Medlem
_Jago_s avatar
Efter att det blev känt i media att styckningen eventuellt fotograferats var inte paret Schröder de första som drog sig till minnes att att de fått inlämnat bilder på styckningen fyra år tidigare. Även en annan fotohandlare hörde av sig.

Kanske var det för att Arne Schröder var bekant med polismästaren, som man intresserade sig mer för fotohandlarparet Schröder...
Citera
2013-05-31, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Du vet ju lika väl som jag att det i stort sett är omöjligt att frambringa BEVISNING för att läkarna är oskyldiga (eller någon annan heller för den delen). Det är bl.a. av den anledningen som vi inte har omvänd bevisbörda i Sverige när det gäller brottmål.

Det jag syftade på var att kunna visa att en annan bevisligen gjort sig skyldig till det som läkarna blivit misstänkta för och med detta bevisar man ju samtidigt läkarnas oskuld och att de därmed blivit utsatta för ett justitiemord. Inget sådant har kunnat presenteras, så vitt jag känner till.

Citat:
För att ta ett exempel på ovanstående. Att barnets berättelse inte kan stämma får väl ända anses bevisat. Både biologiskt och psykologiskt (säg gärna till om du inte håller med). Att barnets berättelse inte stämmer säger ju dock ingenting om vad läkarna gjorde istället för att ta med ett barn till rättsläkarstationen. Detta innebär alltså att trots att ett centralt vittnesmål visar sig vara falskt så talar det alltså enligt dig inte till läkarnas fördel?

Det finns detaljer i berättelsen som jag har svårt för att köpa, som att äta ögon, grilla tanten, huvudkåpor och långa dräkter, måla tantens kropp i olika färger och dricka blod. Jag kan däremot inte helt avgöra om precis allt i berättelsen är blaha-blaha. Jag vet inte om detta är falskt, men kan det bevisas att det är det, så talar det ju inte direkt emot läkarna. På denna punkt.

Citat:
Du svarade aldrig på min fråga om det överhuvudtaget är möjligt att bli utsatt för ett justitiemord om man inte samtidigt kan plocka fram namnet på den verklige förövaren. Det vore naturligtvis bra om det gick att hitta den verklige gärningsmannen, men själva justitiemordet har ingenting med det att göra anser jag.

Om du syftar med justitiemord på skrivningen i domskälen, att de inte kunde överklaga den skrivningen och att de blev fråntagna sina legitimationer, så är det en sak, men om de sedan är skyldiga eller inte, i den faktiska verkligheten, är en annan sak och det är detta sista jag fokuserar på och inte det rent juridiska.
Citera
2013-06-01, 00:04
Bannlyst
Citat:
Jo, de är avförda från alla slags utredningar. Enligt polisen och landets samtliga åklagare är läkarna helt avförda och totalt ointressanta i fallet CdC eller något annat mordfall/styckning. Tror du alltså att en åklagare på fullt allvar skulle åtala TA eller TH för något de anklagats för? Åtalet var inte seriöst, Helin själv medger ju detta även om han velar.

Mycket bra text av Amanda Ekberg:

http://www.amandaekberg.se/wp-content/uploads/2012/05/VEM-VAR-BIRGITTA-OHLSSON.pdf

Helin åtalade ju dem och han har sagt så sent som -09 att "inget talade för läkarna".
Vet inte om han menat på att åtalet inte var seriöst, men däremot att det var "tunt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in