2012-02-01, 02:44
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Hur menar du nu? Hur kan det faktum att de inte erkänt vara ett möjligt tecken på att de är skyldiga? Vad skulle alternativet vara?

Eftersom jag misstänker dom för att ligga bakom Catrines död och styckning av hennes kropp.

Citat:
Jag skulle önska ett lite mer utförligt svar från din sida, för fortfarande är det så att du använt argument som "dom har ju t.o.m stått åtalade för det" när det det gäller Teet och Thomas påstådda skuld samtidigt som du inte fäster någon vikt vid domarna mot Quick.

Det är inte så att jag tycker annorlunda – min tolkning är också den att han erkänt för att få uppmärksamhet och då kanske särskilt från sin terapeut som sedan drev på – men det blir verkligen konstigt när allt som är betyngande i fallet med läkarna (åtalet, udda beteende, mindre förseelser, expertutlåtanden), eller det som är mer komprometterande (erkännande, domar, brottsligt förflutet) vad gäller Quick inte betyder något alls när det kommer till honom.

Ser på olika sätt på dessa två fall, helt enkelt.

Citat:
Kan det inte vara så att Teet nog ville göra sig mer märkvärdig (särskilt i sin egen tankevärld) än vad han i själva verket var, under bland annat de föreläsningar han höll och att det var därför han ibland drog det lite väl långt (utan att för den sakens skull erkänna ett 30-tal mord han inte begått)?

Och du måste väl medge att det är värre att ha knivhuggit en person och tagit gisslan vid ett rån, än att ha gått till prostituerade under en tidsperiod då det dessutom var lagligt, även om alla tre såklart är olämpliga.

Kanske.

Det är värre, om Härm är oskyldig.

Citat:
Definitivt mindre kriminella i alla fall.

Det vet vi egentligen inte.

Citat:
Att blåsa sig till åtta morddomar är inte illa – du tror alltså att alla inblandade agerade i god tro, allt för naiva för att genomskåda Quick samtidigt
som de var honom behjälplig med väsentlig information under tiden?

Nu var det ju inte riktigt så, utan det finns till och med exempel på poliser som hoppade av utredningen på grund av de metoder som användes – en av dem intervjuades i Hannes Råstams dokumentär om fallet.

Kan egentligen inte uttala mig om allt som gäller Quick, men för mig verkar han bara vara en som mår bra av att få uppmärksamhet. Är ingen större sport att "erkänna" att man ligger bakom ett antal olösta mord, men dom allra flesta gör inte det eftersom det vore jävligt korkat och fullständigt meningslöst och slöserier med polisresurser och skattepengar. Men, Quick är funtad så att han kan göra detta.
Senast redigerad av lamashta 2012-02-01 kl. 02:48.
Citera
2012-02-01, 09:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Agell kan man skriva mycket gott om, men "alltför tidiga bortgång" är väl att ta i lite? Han blev trotts allt nästan 80 och så mycket mer kan man ju inte förvänta sig.

Du har helt rätt i att han blev mycket gammal, vad jag menade var att
han inte han fullfölja sitt engagemang för T.H och T.A med lite tur hade han
levt och kunnat bistå med ytterligare kompetens och skarpsinne.

Ett sådant engagemang skulle man önska att fler haft då hade saken varit
ur världen redan.

//Reimer
Citera
2012-02-01, 10:16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonesK
Jag skulle definitivt inte vilja placera mig själv i det "konservativa patriarkatet". Och för övrigt tror jag man förenklar saker och ting en smula om man nöjer sig med att sätt antingen den ena eller den andra etiketten på folk, för att på så vis dela upp dem i två simpelt definierade grupper.

För egen del har jag "fallit" för hur personer som Lindeberg och Agell m.fl., via okontroversiell vetenskap, förklarat många skeenden och beteenden i den här processen utan att för den skull, som dess belackare vill göra gällande, smutskasta någon utan, däremot, visat hur mänskliga människor är och hur extraordinära situationer får människor att bete sig på ett extraordinärt sätt. Den logiska slutsatsen av dessa resonemang har i alla fall övertygat mig om att sannolikheten för att de två läkarna har något som helst att göra med Catrine da Costas är utomordentligt låg.
Tankefelet lamashta försöker prångla ut är falsk diktomi, dvs uteslutandet av fler alternativ än två. "Vill du ha en grön eller en blå mössa?" är ju ett bra sätt att få vrenskande småungar att klä sig ordentligt. Resten av oss är inte småungar.
Citera
2012-02-01, 16:35
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Tankefelet lamashta försöker prångla ut är falsk diktomi, dvs uteslutandet av fler alternativ än två. "Vill du ha en grön eller en blå mössa?" är ju ett bra sätt att få vrenskande småungar att klä sig ordentligt. Resten av oss är inte småungar.

Äh, nu ska vi inte vara sådana.

Är det inte bättre att vi på ett eller annat sätt försöker finna en lösning på fallet än att infantilt ge oss på varandra här?
Citera
2012-02-01, 17:22
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Det är ju nästan som en livs levande version av Kafkas Processen.

Ja, om han är oskyldig.

Det är fel av många här att tro att jag menar på att läkarna måste bevisa sin oskuld. Så är det absolut inte. Ingen skall behöva bevisa sin oskuld. Någonsin. Men, eftersom ingen kan vara bergsäker på hans skuld eller oskuld (förutom den skyldige) och att det inte direkt saknats indicier, så har i alla fall jag svårt för att avfärda någon som misstänkt så där. Det gör jag i så fall om och när det finns bevis på eller åtminstone tunga indikationer på att en annan är skyldig. Om och när detta inträffar, så kommer jag släppa läkarna omgående som misstänkta. Och jag kommer inte ha några som helst problem med det heller.
Senast redigerad av lamashta 2012-02-01 kl. 17:25.
Citera
2012-02-01, 17:46
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonesK
visat hur mänskliga människor är och hur extraordinära situationer får människor att bete sig på ett extraordinärt sätt. Den logiska slutsatsen av dessa resonemang har i alla fall övertygat mig om att sannolikheten för att de två läkarna har något som helst att göra med Catrine da Costas är utomordentligt låg.

Man kan inte helt bortse ifrån att det kan ha varit just så här. Och det har jag varit medveten om hela tiden. Så, jag bortser varken ifrån denna möjlighet eller möjligheten att det kan finnas/ha funnits fog för misstankarna mot läkarna. Mitt resonemang är som följer: att det varit en häxjakt mer eller mindre betyder inte automatiskt att den/dom som blivit utsatt(a) för den är oskyldig(a), även om det måhända varit just så i dom allra flesta av sådana fall.
Senast redigerad av lamashta 2012-02-01 kl. 17:49.
Citera
2012-02-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta

Är det inte bättre att vi på ett eller annat sätt försöker finna en lösning på fallet än att infantilt ge oss på varandra här?

"Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Hur menar du nu? Hur kan det faktum att de inte erkänt vara ett möjligt tecken på att de är skyldiga? Vad skulle alternativet vara?"

Ditt svar: "Eftersom jag misstänker dom för att ligga bakom Catrines död och styckning av hennes kropp."

Du vet verkligen hur man ska driva frågan om vem som är da Costas mördare framåt!
Citera
2012-02-01, 22:00
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:

Well, feministerna lyckades få bevisföring och rättssäkerhet att framstå som värre än att våldta småbarn.

Någon som är sugen på lite våldtäktssafari på småbarn i helgen? Anyone?
Citera
2012-02-01, 23:19
Medlem
lamashtas avatar
Men, jag är hursomhelst ingen feminist (dock är jag ytterst svag för det täcka könet som sådant, men det är en annan femma och hör inte hit).
Citera
2012-02-01, 23:23
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Du vet verkligen hur man ska driva frågan om vem som är da Costas mördare framåt!

Kanske ni får (motvilligt) tacka mig en vacker dag, när jag inte ville släppa detta spår?
Citera
2012-02-01, 23:54
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är tyvärr så att vissa vill inte diskutera åtalet eller rättegångarna.

Det var som någon sade där ute i cyberrymden om detta fall (såg jag nyligen) att "man kan ifrågasätta mycket i och omkring da Costa-fallet, men i slutändan kanske dom ändå visade
sig ha rätt hela tiden vilka som är skyldiga."
Citera
2012-02-02, 00:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Kanske ni får (motvilligt) tacka mig en vacker dag, när jag inte ville släppa detta spår?

Jag är tacksam, du har verkligen fört tråden framåt och du har ett genuint intresse för att sanningen ska fram om läkarna och deras onda gärning.

Det är en tragedi för Sverige att det finns folk som så villigt och naivt tar dessa läkare i försvar fastän hela 3 stycken domstolar kommit fram till att dom styckat Da Costa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in