Citat:
Ursprungligen postat av
Solihull
Om KJ är skyldig, hur kan en såpass ung (och ryktesvis något lågpresterande) kille klara av att INTE trassla in sig i lögner och motsägelser för att till sist erkänna, efter så många dagar i polisens förvar?
Om mordet med efterföljande styckning på VB var planerat, av KJ eller någon annan, hade man då inte varit mer mån om att försäkra sig om att VB skulle befinna sig på en viss plats vid en viss tid för att inte riskera att haverera sin plan? Dvs, man borde ha hittat på en historia svårare för VB att säga nej till än att hjälpa/bli hjälpt med att plugga en lördagkväll?
Om VB dog oplanerat genom en olycka, hemma hos KJ eller ex påkörd av okänd någonstans längs vägen hem, då kan jag köpa att man i panik och tillfällig sinnesförvirring får för sig att man kommer att åka dit för mord/vållande och bestämmer sig för att snabbt dumpa kroppen i terrängen. Men att också ge sig i kast med den relativt tidskrävande uppgiften att stycka kroppen, det låter helt befängt.
Ett alternativ är att hon på väg hem från KJ har råkat ut för en, för henne kanske helt okänd, komplett galning som just den här kvällen har begett sig ut för att leta reda på en ensam ung kvinna att ha ihjäl och därefter stycka...
Allt pekar ändå på KJ.
Efter att ha spenderat de senaste dagarna med att läsa om styckmord så kan jag tala om för dig att styckmördare förekommer i allehanda skepnader. Dessutom så verkar inte intelligens vara en huvud faktor i om en gärningsman kommer undan eller inte. Många som undgått lagens långa arm i dessa fall som inte varit de mest slipade knivarna.
Det är svårt för åklagarna att bevisa alla delar i händelseförloppet, i flertalet fall har gärningsmän endast fått domar, brott mot griftefriden. Allt hänger dessutom på vad gärningsmannen säger, snackar han en massa så lindar han förr eller senare in sig i alla lögner och man kan sätta dit han på indicier.
Det jag vill säga är att det är en enorm fördel om man inte pratar och väljer sina ord, och det är inte säkerställt att KJ är lågintelligent. Han hade tydligen bra betyg i högstadiet enligt media, vilket iaf borde tyda på att han är normalintelligent- vilket räcker gott i sådana här sammanhang.