2013-05-30, 07:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Så nu är det alltså sannolikt att vi får se en uppgång i PoP från April till Maj.

Var tog medias rubriker om "Jätteraset för SD på 4%" och "SD tillbaka på nivåerna före Järnrörsskandalen"

Och detta alltså innan vi ens sett effekterna av kravallerna, där ju SD hos den breda allmänheten framstod som det enda sansade partiet:
- 7-klövern: Vi måste pumpa in ännu mer pengar i invandrarområdena. Sveriges högsta lärartäthet, mest generösa öppettider på fritidsgårdarna, konstgräsplaner och anställda "medborgarvärdar" räcker inte, områdena behöver ännu mer pengar!
- SD: Vad som behövs är nu (1) Lag och ordning, man kan inte få attackera polis och räddningstjänst. Efter det så måste vi börja ställa oss frågan om det inte är rimligt att minska på MENA-invandringen för att ge Sverige andrum.

Ungefär så lät det i debatten. Vilken av dessa åsikter tror ni svensken tyckte lät bäst...?
2013-05-30, 07:32
Medlem
Svithjods avatar
Vi har precis åkt "uppskjutet" lagom till Gröna Lunds och Lissebergs öppnande, så det ska bli väldigt spännade och se hur nästa månads mätningar ser ut.

Eller hur var det nu som salig avsomnad Rejdars bortförklaringar lät.
2013-05-30, 07:36
Medlem
Novus telefonundersökningar underskattar systematiskt SD

SD 9,2% bör vara ca 12%

Novus siffror från status.st

Publicerad SD% period

2013-05-30 9,2 29 apr-26 maj
2013-04-25 8,9 25 mar-21 apr
2013-03-28 9,1 25 feb-24 mar
2013-02-28 10,2 28 jan-24 feb
2013-01-31 9,4 02 jan -27 jan

2012-05-24 4,6 24 apr-21 maj

2010-09-20 5,7 19 sep Valresultat

2010-09-19 4,1 19 sep, fiasko

2006-09-17 2,9 17 sep Valresultat

2006-09-17 1,8 17 sep, fiasko

Novus genomför också webbundersökningar ang politik
tex förtroende för partiledare.
Då får man på köpet partisympatierna.
Vid dessa hamnar SD mycket högre 12 - 13%.
Senast redigerad av amalrik 2013-05-30 kl. 07:44.
2013-05-30, 07:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Novus telefonundersökningar underskattar systematiskt SD

SD 9,2% bör vara ca 12%
SD växer och sjuklöverns halsstarriga agerande i flera frågor gör att folk börjar tröttna. Nu senast moderaten som fick avgå från fullmäktige i Borås, sådant retar gallfeber på folk.
Vi kommer ha ett annat snitt efter sommaren än dagens 10 %, 12-13 % är min gissning, sen får vi vänta på fler upplopp och andra tokerier från sjuklövern för en nytt uppskjut i opinionen.

Men det kommer, sitt bara still i båten, det kommer.
2013-05-30, 09:39
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så nu är det alltså sannolikt att vi får se en uppgång i PoP från April till Maj.

Var tog medias rubriker om "Jätteraset för SD på 4%" och "SD tillbaka på nivåerna före Järnrörsskandalen"

Och detta alltså innan vi ens sett effekterna av kravallerna, där ju SD hos den breda allmänheten framstod som det enda sansade partiet:
- 7-klövern: Vi måste pumpa in ännu mer pengar i invandrarområdena. Sveriges högsta lärartäthet, mest generösa öppettider på fritidsgårdarna, konstgräsplaner och anställda "medborgarvärdar" räcker inte, områdena behöver ännu mer pengar!
- SD: Vad som behövs är nu (1) Lag och ordning, man kan inte få attackera polis och räddningstjänst. Efter det så måste vi börja ställa oss frågan om det inte är rimligt att minska på MENA-invandringen för att ge Sverige andrum.

Ungefär så lät det i debatten. Vilken av dessa åsikter tror ni svensken tyckte lät bäst...?

Du måste ha missat något. Alla förändringar är inom den statistiska felmarginalen dvs det kan vara lika troligt att SDs tillbakagång fortsätter.
2013-05-30, 09:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du måste ha missat något. Alla förändringar är inom den statistiska felmarginalen dvs det kan vara lika troligt att SDs tillbakagång fortsätter.
Troligast är väl att SD ökar, eller står kvar. Om man nu talar "inom statistisk felmarginal".
2013-05-30, 09:53
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:

Tillbakagång till normalsiffrorna ja.. Ja, vi hade en liiiten dipp men nu är det back on track min käre medborgare...
2013-05-30, 10:26
Bannlyst
Citat:

Men, du förstår inte begreppet "statistiskt säkerställd". SD:s ökning är inte säkerställd, men inget tyder på att man skulle minska givetvis. Det är mera önsketänkande .
2013-05-30, 10:52
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladugardsdorr
Men, du förstår inte begreppet "statistiskt säkerställd". SD:s ökning är inte säkerställd, men inget tyder på att man skulle minska givetvis. Det är mera önsketänkande .

Det var som f...n. Jag trodde att en ökning som i SDs fall ligger 0,3 % uppåt och som hamnar inom felmarginalen är lika sannolik som en minskning på 0,3 % och som också hamnar inom felmarginalen. Summa summarum +- noll.
Bra att du tog mig ur detta feltänk och upplyser mig om att jag inte förstår begreppet.
2013-05-30, 10:57
Bannlyst
Citat:
Det var som f...n. Jag trodde att en ökning som i SDs fall ligger 0,3 % uppåt och som hamnar inom felmarginalen är lika sannolik som en minskning på 0,3 % och som också hamnar inom felmarginalen. Summa summarum +- noll.
Bra att du tog mig ur detta feltänk och upplyser mig om att jag inte förstår begreppet.

Uppenbart har du helt misstolkat begreppet eller så sitter du och önskedrömer i ditt SD-hat. En ökning som inte är statistiskt säkerställd pekar mer på en ökning än en sänkning givetvis.

Som vanligt med SD-hatare verkar du i stort behov av grundläggande kunskap.
2013-05-30, 11:14
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Oj då PG!! Pinsamt. Och ännu mer pinsamt när du väljer att framhärda i extremt raljerande ton.
2013-05-30, 11:16
Medlem
Skrevs avatar
Om man plockar bort Skop, för att kunna jämföra med toppnivåerna i januari och februari, så får vi ett medel hittills för maj på 10,2%, mot 10,6% i februari.

Men då har vi det bångstyriga Ipsos kvar, som senast kom med en wolodarskisk siffra på orimliga 6,7%. En "uppgång" på 2 %-enheter låter väl rimlig där, som DN ska försöka förklara på något krystat sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in