2013-05-29, 20:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
bolagets sida är ett jävla skämt, ett totalt jävla skämt.
Fast inget roligt skämt Suger minst sagt hästballe.
Citera
2013-05-29, 21:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast inget roligt skämt Suger minst sagt hästballe.
vid senaste släppet så brakade skiten och började rulla igen efter 40 min. tur som fan att man fick allt man ville ha.
Citera
2013-05-29, 23:15
Medlem
Germanofils avatar
Testade idag för första gången en flaska Rochefort 10. Gick in med förutsättningen att den skulle smaka spritigt (är ju trots allt över 11%) men den var förvånansvärt "rund" i smaken tycker jag. Perfekt öl att dricka efter maten eller sent på kvällen i lugn och ro tycker jag. Lite samma känsla som att smutta på en komplex whisky.
Citera
2013-05-29, 23:33
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade idag för första gången en flaska Rochefort 10. Gick in med förutsättningen att den skulle smaka spritigt (är ju trots allt över 11%) men den var förvånansvärt "rund" i smaken tycker jag. Perfekt öl att dricka efter maten eller sent på kvällen i lugn och ro tycker jag. Lite samma känsla som att smutta på en komplex whisky.

Jag har läst lite bland diverse ölsidor och det är allt några stycken som tycker den är lite spritg.
Själv tillhör jag inte dom då jag inte tycker den är spritig öht.
Rochefort 10 är min klara favorit bland öl så jag kan starkt rekommendera att dricka den tillsammans med starka ostar.
Citera
2013-05-29, 23:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Jag har läst lite bland diverse ölsidor och det är allt några stycken som tycker den är lite spritg.
Själv tillhör jag inte dom då jag inte tycker den är spritig öht.
Rochefort 10 är min klara favorit bland öl så jag kan starkt rekommendera att dricka den tillsammans med starka ostar.
inte spritig, men lite spretig. den har ju absolut inget ont av att få ligga av sig på hyllan några år.

men visst känner du den värmande känslan av alkohol, den är ju påtaglig, kanske detta vissa kallar "spritig"?
Citera
2013-05-30, 00:10
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
inte spritig, men lite spretig. den har ju absolut inget ont av att få ligga av sig på hyllan några år.

men visst känner du den värmande känslan av alkohol, den är ju påtaglig, kanske detta vissa kallar "spritig"?

Kan mycket väl vara så som du säger.
Det är ju inte så konstigt, 11,3% alkohol värmer ju lite.
Men jag tycker inte alkoholvärmen är så påtaglig. När jag bjudit polare på den så har dom sagt som du, att alkoholvärmen är påtaglig.
När jag tänker spritig öl så tänker jag lite på skitöl som Björnebrygd 7,2 där det smakar syra om skiten.
Citera
2013-05-30, 00:23
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Kan mycket väl vara så som du säger.
Det är ju inte så konstigt, 11,3% alkohol värmer ju lite.
Men jag tycker inte alkoholvärmen är så påtaglig. När jag bjudit polare på den så har dom sagt som du, att alkoholvärmen är påtaglig.
När jag tänker spritig öl så tänker jag lite på skitöl som Björnebrygd 7,2 där det smakar syra om skiten.
man vänjer ju sig, som van öldrickare så blir man ju inte direkt förvånad när det står 10% på etiketten. istället tvärtom, va, var det inte mer alkohol än 4%?! vilken smak!

så för "nybörjare" så är nog alkoholen mer eller mindre påtaglig. men just i denna sorts öl så är det ju inte besvärande, den märks, men den hör till. kanske därför vissa kallar den "felaktigt" för spritig.

spritig för mig, som för de flesta kännare är ju de här X-strong ölerna, där alkoholen går rakt igenom och är väldigt obehaglig.
Citera
2013-05-30, 02:28
Medlem
Phillyboys avatar
Lägg in en corona i frysen i 40 minuter sedan 10-35 minuter i kylan, Perfection
Citera
2013-05-30, 08:06
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillyboy
Lägg in en corona i frysen i 40 minuter sedan 10-35 minuter i kylan, Perfection
varför? för att man inte ska känna någon smak what so ever?
Citera
2013-05-30, 09:06
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Rochefort 10 är ju absolut en av världens bättre öler. Personligen har jag några få andra quad/abt som går före den men det är onekligen en fantastisk öl. Sen kan jag hålla med om att det finns en liten lätt spritton i den men jag tycker det är en del av den och det stör knappast.

Citat:

Alla gånger jag druckit Rochefort 10 lagrad har jag blivit besviken. Jag har iofs bara kört på ~5 och 10 år, men då har jag tyckt den tappat mycket jämfört med en färsk (till skillnad från många andra starka belgare). Vill du motivera din åsikt ytterligare eller ge några tips på bra lagringstid?
Citera
2013-05-30, 12:20
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Rochefort 10 är ju absolut en av världens bättre öler. Personligen har jag några få andra quad/abt som går före den men det är onekligen en fantastisk öl. Sen kan jag hålla med om att det finns en liten lätt spritton i den men jag tycker det är en del av den och det stör knappast.

Alla gånger jag druckit Rochefort 10 lagrad har jag blivit besviken. Jag har iofs bara kört på ~5 och 10 år, men då har jag tyckt den tappat mycket jämfört med en färsk (till skillnad från många andra starka belgare). Vill du motivera din åsikt ytterligare eller ge några tips på bra lagringstid?
det där är ju högst personligt, men om du tycker 5 år för länge, prova att ställa undan några flaskor och vertikalaprova dom efter ett och två år. jag tycker många öl som är lite "vilda" lugnar ner sig ganska mycket de första två åren, sen om det är sådan öl som tål det, blir ännu bättre ju längre den ligger, fast då har ju kurvan saktat ner rejält, så efter de första två åren så blir skillnaden minimal till 3,4,5.
men som sagt, helt beroende på ölet, preferenser och hur den varit lagrad.
Citera
2013-05-30, 18:27
Medlem
Squeekys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Ville ju se vad som kommer in i min butik den 1e juni

Den här sidan kikar jag på : http://systembevakningsagenten.se/
Nån som har koll på hur komplett den brukar vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in