2013-04-04, 14:14
Medlem
lrtzs avatar
Tänkte lämna ett litet tips;
Harrys i Lidköping har utökat sitt sortiment på flasköl. Så om ni någon gång har vägarna förbi Lidköping, där man tidigare bara kunnat beställa en stor stark, gå in på Harrys och testa antingen en Lervig Hoppy Joe (http://www.ratebeer.com/beer/lervig-hoppy-joe/179927/) eller en Ugly Duck Amarillo & Citra IPA (http://www.ratebeer.com/beer/ugly-duck-amarillo-citra-ipa/197451/).

För att vara en liten stad så är utbudet (http://lidkoping.harrys.se/Harrys%C3%B6lbok.pdf?cms_fileid=dacb549eed96752c3d 75f7ac2089edbb&disposition=attachment) rätt fantastiskt.
Citera
2013-04-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Tänkte lämna ett litet tips;
Harrys i Lidköping har utökat sitt sortiment på flasköl. Så om ni någon gång har vägarna förbi Lidköping, där man tidigare bara kunnat beställa en stor stark, gå in på Harrys och testa antingen en Lervig Hoppy Joe (http://www.ratebeer.com/beer/lervig-hoppy-joe/179927/) eller en Ugly Duck Amarillo & Citra IPA (http://www.ratebeer.com/beer/ugly-duck-amarillo-citra-ipa/197451/).

För att vara en liten stad så är utbudet (http://lidkoping.harrys.se/Harrys%C3%B6lbok.pdf?cms_fileid=dacb549eed96752c3d 75f7ac2089edbb&disposition=attachment) rätt fantastiskt.

Haha vad otippat det blev! Kollade lite på ölen i din länk och fick se Lervig Lucky Jack Pale Ale! Minns att jag drack den i somras nere i Danmark. Jag var ganska rund om fötterna när jag drack den och tyckte den var väldigt god, men jag la inte namnet på minnet. Nu kände jag igen etiketten, tack!
Citera
2013-04-04, 17:18
Medlem
KickAss-1337s avatar
Sitter här inför en stundande ölprovning och sippar på en Amager Sloth från deras Sinner Series. Doften är fullkomligt formidabell med inslag av passionsfrukt, mangosorbet och aprikos. Smaken faller dock lite platt, vad jag förstår har dock flera andra upplevt att den är lite trött. Hur som helst tycker jag definitivt att den är trevlig
Citera
2013-04-04, 21:03
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Har tänkt på en sak, Systembolaget har Bitburger, Warsteiner och Beck´s, alla tre är betydligt mindre säljande i Tyskland än den Tyska stjärnan krombacher. Varför är det så att Svenska systembolaget inte har krombacher som standardprodukt? finns det möjligtvis någon konkurrent som betalat för att undanhålla de Svenska konsumenterna från krombacher? jag tänker då i första hand på Carlsberg eller Heineken. vad jag undrar är om det finns ett intresse av att hålla den tyska storsäljaren Krombacher ifrån Svenska konsumenter?
Att Beck's säljer bra i Sverige (och övriga Nordeuropa) är inte så konstigt då de till skillnad från de flesta andra tyska öl satsar hårt på internationell marknadsföring.

Annars så är jag beredd att hålla med om att Krombacher är den godaste av de fyra du räknar upp. Bitburger är snäppet sämre, Warsteiner och Becks gillar jag inte alls. Krombacher är ju även "Bundesligaölet" så om BL exponerades lite hårdare i svensk media kanske svensken skulle få upp ögonen.
Citera
2013-04-04, 21:56
Medlem
Ovcharkas avatar
Sitter här med en Sierra Nevada Torpedo. Besviken. Fast egentligen inte, när jag tänker efter. Jag kommer ihåg Bigfoot (år 2010) och inte heller den gjorde mig glad. Inte ens (?) när jag hade "lagrat" den 1-2 år i kylen (hade ett par stycken) smakade den tillfredsställande.

Den (Torpedo) är inte odrickbar, men... Hm... Jag vet inte. Antingen är jag inte en ale-person, eller så är det Sierra Nevada som gör saker jag inte gillar.

Ni andra? Är det bra öl, tycker ni? Jag tycker den luktar gott åtminstone...
Citera
2013-04-04, 22:38
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Sitter här med en Sierra Nevada Torpedo. Besviken. Fast egentligen inte, när jag tänker efter. Jag kommer ihåg Bigfoot (år 2010) och inte heller den gjorde mig glad. Inte ens (?) när jag hade "lagrat" den 1-2 år i kylen (hade ett par stycken) smakade den tillfredsställande.

Den (Torpedo) är inte odrickbar, men... Hm... Jag vet inte. Antingen är jag inte en ale-person, eller så är det Sierra Nevada som gör saker jag inte gillar.

Det är bra öl enligt mig och många gillar den: http://www.ratebeer.com/beer/sierra-nevada-torpedo-extra-ipa/59261/ Bland de översta två procenten vad gäller öl generellt som inom IPA-stilen, är betyget. Vad är det du inte gillar, är det för mycket fruktighet, för mycket beska? Har du testat några andra ale och har du gillar någon utav dessa?
Citera
2013-04-04, 23:15
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:

Torpedo är grym tycker jag. Bigfoot är ännu bättre, fast det är ju en barley wine.
Citera
2013-04-05, 00:05
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Torpedo är grym tycker jag. Bigfoot är ännu bättre, fast det är ju en barley wine.

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det är bra öl enligt mig och många gillar den: http://www.ratebeer.com/beer/sierra-nevada-torpedo-extra-ipa/59261/ Bland de översta två procenten vad gäller öl generellt som inom IPA-stilen, är betyget. Vad är det du inte gillar, är det för mycket fruktighet, för mycket beska? Har du testat några andra ale och har du gillar någon utav dessa?

Är dålig på att sätta rätt ord på... känslor och smaker, men... för mycket torr fruktighet, tror jag. Plus beskan. Aldrig varit ett fan av varken torra och/eller beska drycker, oavsett typ (vin, öl etc).

Av alla öl jag provat så ser det ut såhär i toppen av ale (1-5):

La Trappe Tripel: 4
Brother Thelonious: 4
Sleepy Bulldog Summer Pale Ale: 4

...vilket är ganska bra, för 4 är det högsta jag gett någon öl. Kollar vi i de andra kategorierna så är det bara Brewdog Paradox Isle of Arran (stout & porter) som får en fyra.

Torpedo ger jag 2. Kanske 2,5.
Citera
2013-04-05, 06:51
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Sitter här inför en stundande ölprovning och sippar på en Amager Sloth från deras Sinner Series. Doften är fullkomligt formidabell med inslag av passionsfrukt, mangosorbet och aprikos. Smaken faller dock lite platt, vad jag förstår har dock flera andra upplevt att den är lite trött. Hur som helst tycker jag definitivt att den är trevlig

Jag hade nog upplevt Sloth på precis samma sätt om jag suttit hemma och analyserat den. När jag drack den var den dock helt perfekt eftersom jag var på fest med min flickvän som gillar öl men är känslig för mycket beska. När jag satte nosen i glaset så tänkte jag direkt att det här kommer bli för mycket för henne, men den visade sig vara väldigt rund och len på smaken. Helt perfekt för det tillfället att få massor av aromatisk humle men utan så mycket beska. Hon gillade den också btw, även om den överglänstes rejält av Brooklyn Chocolate Stout som kom senare under kvällen.
Senast redigerad av Feadog 2013-04-05 kl. 06:53.
Citera
2013-04-05, 09:05
Medlem
Citat:
Är dålig på att sätta rätt ord på... känslor och smaker, men... för mycket torr fruktighet, tror jag. Plus beskan. Aldrig varit ett fan av varken torra och/eller beska drycker, oavsett typ (vin, öl etc).

Av alla öl jag provat så ser det ut såhär i toppen av ale (1-5):

La Trappe Tripel: 4
Brother Thelonious: 4
Sleepy Bulldog Summer Pale Ale: 4

...vilket är ganska bra, för 4 är det högsta jag gett någon öl. Kollar vi i de andra kategorierna så är det bara Brewdog Paradox Isle of Arran (stout & porter) som får en fyra.

Torpedo ger jag 2. Kanske 2,5.

Sierra Nevada gör bra grejer och Torpedon är bra. Men den innehåller mkt beska och frukt. Jag tycker att beska och humliga öl är något man vänjer sig vid allt eftersom, men det kan ta lite tid och för att uppskatta det gäller det att hitta sin nivå och sedan vänjer man sig och vill ha allt mer och mer beska hela tiden.

Ett tips är att läsa på om stilarna, vad som karaktäriserar dom osv och utifrån de kan du nog på förhand säga vad du antagligen tycker om osv. Har du gett La Trappe Tripel en 4:a så kan det kanske vara kul att testa fler trippel? Finns ju Westmalle Tripel, Chimay vit, vet inte om där är någon mer. Sen kan jag rekommendera dig att testa Orval också, den faller nog dig i smaken.
Citera
2013-04-05, 09:08
Medlem
Igår fick jag chansen att testa Westvletern XII, en riktigt bra öl och kul att testa men långt ifrån världens bästa. Själv föredrar jag Rochefort 10 framför W12
Citera
2013-04-05, 09:17
Medlem
Gårdagens:

Fuller’s India Pale Ale

Paulaner Hefe-Weissbier (Lite för "kraftig" för min smak, föredrar Erdinger)

Ocean Ebbot Ale (Svensk ale - tydlig smak av vindruvsskal)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in