Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag har letat igenom tidningsuppgifter om mastningar den aktuella kvällen. De är luddiga och ibland motstridiga. Men jag har fått uppfattningen att masten vid Åberget tog emot signalen kl 18:40, och masten vid Sävast tog emot signalen vid 21-tiden.
Masten vid Åberget tror jag är den ca 400 m OSO om KJ bostad, och masten vid Sävast är den 200 meter NV om MB:s bostad. Se
kartan länkad från sammanfattningen. Det tyder på att VB kan ha lämnat KJ:s bostad vid 21-tiden och gått eller färdadts på annat sätt mot MB:s bostad.
Det finns motstridiga uppgifter om var MB befann sig den kvällen, någon uppgift säger att han befann sig i sushirestaurangen, men den stängde kl 20. Han kan ha hunnit hem till 21-tiden, med eller utan sin frus sällskap.
Jag tycker mig se att du håller på att pröva andra alternativ än KJ i tråden. Jag tänker på mastningarna kl 18:40 och 21. Frågan är väl om VB kan ha lämnat KJ och tagit sig till MB vid den senare tidpunkten.
Är lite inne på samma spår. Tycker det hänger på masternas placering.
Nu har jag suttit och svurit och klippt ihop en ordentlig terrängkarta med höjdmarkeringar över området mellan aktuella adresser i Bodsvedjan och Sävast.
http://img600.imageshack.us/img600/3213/masterjy.jpg
Det här är min uppskattning, utifrån det vi vet (inte mycket) och några redovisade antaganden:
Om masterna:
Åbergsmasten ligger rimligtvis där du säger att den ligger - 400 m OSO om KJ på Flottiljvägen - jag hittade den utsatt på terrängkartan, så den är exakt markerad.
Sävastklinten har två master på terrängkartan, men jag får för mig att de är militära. De finns i alla fall inte med på din mastkarta.
Det du kallar ”Sävastmasten” – 200 m NV om MB:s bostad – är inte utsatt på terrängkartan, så den är inte exakt placerad på min (Borde dock diffa på högst 30 meter om jag utgår ifrån min egen jämförelse mellan terrängkartan och flygfoton där man kan se Åbergsmasten.)
Om eventuella täckningsområden:
Jag får intrycket att Åbergsmasten huvudsakligen är riktad mot norr. Den ligger inte mer än 350 meter norr om den norra toppen på Åberget som är 85 meter högt. Verkar konstigt att riktningen skulle ligga söderut och gå in i en bergvägg som endast är 5 meter lägre än den högsta 3G-masttypen (90 m).
”Sävastmastens” placering däremot antyder att den både kan täcka det tättbebyggda området söder om masten och området norrut upp mot det stora Åberget.
I vilket fall som helst så är jag övertygad om att Sävastmasten
inte täcker in Flottiljvägen, eftersom Åberget reser sig 70 meter och står i vägen (se grön linje).
Om vägar från KJ till MB:
Om vi utgår ifrån att VB lämnade KJ för att ta sig till MB – och att hon
inte genade genom terrängen – finns det egentligen bara tre direkta vägar.
1. Flotiljvägen – Svedjevägen – Sävastvägen – Kryddvägen – Timjanvägen. (Markerad med rött på kartan).
Denna väg är 4000 meter. Med en ordentlig marschtakt på 7 km/h tar den sträckan
34 minuter.
2. Flotilljvägen – Svedjevägen – motionsspåret – Kryddvägen – Timjanvägen. (Markerad med orange på kartan.)
Denna väg – som går väster om Åberget - är 4300 meter, och med samma marschtakt (7 km/h) tar den
37 minuter.
3. Flotilljvägen – Svedjevägen – Lejonbacksvägen - motionsspåret – Kryddvägen – Timjanvägen. (Markerad med blått på kartan.)
Denna väg – som går öster om Åberget - är 4500 meter och tar
39 minuter.
De två sistnämnda vägarna förutsätter dock någon slags kännedom om motionsområdet, och torde ta aningen längre tid att gå. Det första alternativet förefaller mig det rimligaste.
Masternas relation till VB:s alternativa vägar:
Om Sävastmasten är riktad mot norr och VB tar någon av de tre skisserade vägarna går det att uppskatta på ett ungefär när hon borde få täckning mot Sävastmasten.
3G-masternas höjd varierar visserligen mellan 40 och 90 meter, men Åberget lägger ändå en del av mastens täckning i skugga.
De två svarta strecken markerar på ett
ungefär yttergränserna för var hennes telefon befinner sig i Sävastmastens skugga p.g.a. Åberget.
Om Åbergsmasten enbart är riktad mot norr så borde hon få täckning mot Sävastmasten någonstans söder om Åbergsmasten, men där de svarta strecken skär de alternativa vägarna.
Även om det är schematiskt så tror jag man kan dra en slutsats: Oavsett väg borde telefonen ha kopplat upp sig mot Sävastmasten
tämligen snart efter att VB lämnade KJ, någon gång efter en tredjedel på vägen mot MB, d.v.s. efter mindre än 10 minuter, oavsett väg.
En liten slutsats
Utifrån den begränsade informationen tycker jag att en högst preliminär slutsats skulle kunna dras:
Att det är fullt möjligt det som KJ hävdar – att VB lämnade hans lägenhet (som definitivt är täcks av Åbergsmasten) vid 21-tiden. Har hon sedan begett sig mot MB, har hon inom loppet av mindre än 10 minuter kopplat upp sig mot Sävastmasten. Hon torde också ha kunnat anlända till MB ca 35 minuter efter hon lämnade Flottiljgatan.
Puh! Nå, det kanske kan fungera som diskussionsunderlag i alla fall…