Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
I princip alla seriösare mäklare, åtminstone de som säljer hyfsat dyra objekt, har yrkesfotografer de anlitar. Grejen med bilderna som bländade är att de inte är resultatet av en kass kamera eller nödvändigtvis kass teknik så sett, utan av skitkass efterbehandling. Jag vet inte om fotograferna gör sin egen efterbehandling på mäklarfirmorna eller om de lämnar in bilderna till någon AD på kontoret som våldtar dem. Oavsett är det väldigt märkligt. När vår mäklares fotograf (eller vem det nu var) hade redigerat om bilderna från vår lägenhet så såg de helt okej ut. Det var alltså inte fotot i sig det var fel på.
Jo, jag fattar att det är efterbehandlingen som är boven, och jag tror på det du säger om dyra objekt.
Men för smålägenheter som inte är något extra kan jag tänka mig att mäklaren sköter allt - ax till limpa. Dock inte med mobilen - de måste ju ha mäklarobjektivet på! De kanske får gå en tvådagarskurs "foto bildbehansling för fastighetsmäklare". Överdrifterna i senaste exemplet är väl typiskt för nybörjaren. Färgerna utanför fönstret anfaller en.