2013-05-29, 15:59
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Gris kan aldrig bli halal. Är detta en seriös frågeställning?
Jo det kan det visst.
Citera
2013-05-29, 20:59
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jo det kan det visst.

Haha. Håll käft om du inte vet bättre.

Gris är haram oavsett slaktmetod.
Citera
2013-05-29, 21:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Haha. Håll käft om du inte vet bättre.

Gris är haram oavsett slaktmetod.
Du kan själv hålla truten. Griskött är fullt tillåtet, människorna vilka äter griskött är lika heliga för det.
Citera
2013-05-29, 21:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Du kan själv hålla truten. Griskött är fullt tillåtet, människorna vilka äter griskött är lika heliga för det.

Visst, men de är inte muslimer.

Det är ju det hela frågeställningen handlar om.
Citera
2013-05-29, 21:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Begreppet muslim syftar till dem vilka är födda i länder var islam är statsreligion va? Betyder det att alla "är muslimer" ? för att de har en etikett som heter muslim?

Jag går t.ex under benämning kristen, är jag därmed kristen? nej det är jag inte men jag är inte mindre helig, dvs mitt människovärde är fullt ut och vad gäller gud, så finns ingen bok vilken ger dig svaret eftersom gud omnämns i milliarder uttrycks i milliarder olika sätt och tillbeds på ytterligare billiarder sätt, du tolkar inte som din kompis tolkar, ni är två individer med varsin uppsättning känslor och reaktioner om var när och hur gud "uppenbaras" ur er respektiva tro.. att du säger att "muslimer" "inte får" är en ganska fin bluff, inte minst muslimer berättar själv om detta, finns rätt många som äter vad "deras gud" säger är riktigt för dem, och.. det fina är att det inte händer någonting när de äter sina rätter när de äter dem, dessutom är muslim ingen titel på ATT gud är närvarande för dem, alla troenden söker och letar, tycker sig känna en känsla och då blir det vad de lärt sig, kultiverat sig till.. men förstår vad du menar, bara du också förstår att kristen muslim buddhist hindu blaha blaha.. oavsett texten i någon bok, inte ger två människor samma förståelse av vad det är att "vara muslim" lika lite som att "vara brunhårig" eller vara "enbenshoppare" mjölkdrickare eller läsare, du är en människa och inte mycket mer, guden är inte muslim för det första.. isf är guden kluven som samtidigt är kristen och anbefaller muslimen att äta griskött men genast ändå förvrider sig till att bli vegetarian och absolut i nästa andetag icke droppa ättika på maten och för fan inte äta krabbor för helvete, ja menar att hur många böner ska då en muslim be för att komma fram till guds äkta anbefallning, när den tomten nu inte ens vet hur hen ska ha det?

Hade man sett att de gudstroende kommer överens.. hade jag aldrig menat att människan avgör och bedömer, medan du menar att gud bedömer?
Citera
2013-06-01, 16:02
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Finns det någonting som kan häva förbudet att äta gris för en rättroende muslim, kan det räcka med att den är halalslaktad?
En gris kan inte halal-slaktas.

Man kan som muslim äta griskött i en nödsituation, om det t.ex. handlar om att stå inför valet av död och överlevnad.
Citera
2013-06-01, 16:14
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Islam är ju en hemsnickrad version av judendomen. Profeten muhammed mötte många judiska köpmän innan han utsåg sig själv till profet och han snappade upp en hel del om judendomen och dess seder, sen anpassade han det han lärt sig och döpte den nya religionen till islam som betyder underkastelse.

Nu till topic:
Det finns inga halalslaktade grisar, så muslimerna äter inte något sådant.

Däremot finns det självklart undantag för varje regel som finns i koranen, alla undantag har att göra med möten av otrogna hundar, dvs icke-muslimer eller kuffar som de själva säger.

Islams överlevnad i ett främmande land är viktigare än ett eventuellt intag av griskött.
Säger du det. 'Koranen plagierad från Biblen?' http://www.islam-svarar.se/koranen/26-koranen-och-missf/118-koranen-plagierad-frbibeln

Det stämmer att en gris inte kan halal-slaktas. Däremot så stämmer inte det andra, läs mitt tidigare inlägg.

Vilka undantag är det som du talar om i samband med icke-muslimer?
Citera
2013-06-02, 14:44
Medlem
senhackarens avatar
Bytte du religion?
Citera
2013-06-02, 17:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Det är din sekteristiska föreställning som är van att avgöra, det finns också kristna som inte följer kristna bud, men likväl kristna och så vet du väl att sekter upprättar egna påhitt/fantasier som finns i den äkta muslimska tankesfären, islam är inte ensamt tolkningsföreträdande för heligt leverne som innebär långt ifrån bokstavstroende. Jag kan inte heller ha ensamrätt om att påstå när en kristen inte är helig eller när den judiske skrider över trons gränser. Om moskén säger att muslim som äter griskött är ohelig så är det ju moskén som inte öppnat sinnena, inte muslimen som ska ha skam och straff.

Så sett är också självmordsbombare enl dig muslimer, så länge den åt halalslaktad mat innan gärningen.
Citera
2013-06-02, 21:27
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Det är din sekteristiska föreställning som är van att avgöra, det finns också kristna som inte följer kristna bud, men likväl kristna och så vet du väl att sekter upprättar egna påhitt/fantasier som finns i den äkta muslimska tankesfären, islam är inte ensamt tolkningsföreträdande för heligt leverne som innebär långt ifrån bokstavstroende. Jag kan inte heller ha ensamrätt om att påstå när en kristen inte är helig eller när den judiske skrider över trons gränser. Om moskén säger att muslim som äter griskött är ohelig så är det ju moskén som inte öppnat sinnena, inte muslimen som ska ha skam och straff.

Så sett är också självmordsbombare enl dig muslimer, så länge den åt halalslaktad mat innan gärningen.

Vad pratar du om nu?

Man ska inte äta gris enligt islam. Få in det i ditt fragmentariska inlägg.
Citera
2013-06-03, 11:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Säger du det. 'Koranen plagierad från Biblen?' http://www.islam-svarar.se/koranen/2...ierad-frbibeln

Det stämmer att en gris inte kan halal-slaktas. Däremot så stämmer inte det andra, läs mitt tidigare inlägg.

Vilka undantag är det som du talar om i samband med icke-muslimer?
Du, ett halalslaktat djur, sägs vara halalslaktat utifrån slaktmetoden + bönen, halshugger man en gris och ber bönen, så är grisen lika helig som kon, att gammeldogm inte förstår sig på hygien är en sak som nästlat sig in i guds? ord.. i koranen? Om det vore gud, och heligt, då skulle inte kristna godta gris som rent att äta och inte heller utveckla slaktmetoder som är renare än guds ord heller. Det är hur djuren lever och närs, som är avgörande för hur rent djuret är att äta, inte koranen, då koranen inte ens kan känna igen rent och heligt i omvärlden utan dömer rakt emot humanistiska värden, kristendom går inte ens in och värderar att t.ex ett djur är äckligt fel eller orent, medan islam går in och dömer redan kvinnan som oren, av att inte följa gammeldogmatisk upptagning av myter och poesi - sedan spelar det ingen roll vad en politiker säger eller slaktcheferna på olika företag, gris är ett rent djur som äts av även gudstroende och allah = gud ?

Eller hur är det, är allah en gud eller bara ett regelverk för vissa, om enbart "trogna" måste äta halal, då kan man inte ha anspråk på gud och gudsbegreppet, som jag ser det . det ligger ett visst ansvar i att svansa sig med gud, som går ut på att inte fördöma.
Citera
2013-06-05, 14:13
Medlem
Bunsofsteels avatar
Svaret är ja.

Att tro på sagor förändrar inte din kropps metabolism. Muslimer kan äta allt som alla andra människor kan äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in